Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

In kaart gebracht: de toptien gevaarlijkste N-wegen

Adviesbureau Sweco maakte een overzicht van de gevaarlijkste provinciale wegen.

13 april 2023
Op de N851 in Drenthe vond woensdagochtend een frontale botsing plaats.
Op de N851 in Drenthe vond woensdagochtend een frontale botsing plaats. ANP

Het was op de N851 in Drenthe dat woensdagochtend een frontale botsing plaatsvond. Een man en een vrouw raakten gewond. Het gaat hier om één van de 26 provinciale wegen in beheer van de provincie Drenthe. Maar nagenoeg geen van die wegen komt voor in het overzicht dat adviesbureau Sweco de dag ervoor publiceerde over de gevaarlijkste N-wegen van Nederland.

Projectleider Netwerk Openbaarmaking S12

JS Consultancy
Projectleider Netwerk Openbaarmaking S12

Coördinator Jaaropdracht cluster Ruimtelijke Belangen Behartiging

JS Consultancy
Coördinator Jaaropdracht cluster Ruimtelijke Belangen Behartiging

Alleen de N979 in het noordwestelijke puntje van Drenthe staat in de toptien die Sweco opstelde van de N-wegen met het gevaarlijkste deeltraject. Bij de N979 gaat het om de anderhalve kilometer tussen de hectometerpaaltjes 9.7 en 11.3. Op dit stuk vielen in de meetperiode 2017-2021 één dode en zeven gewonden, terwijl er op dit traject per etmaal gemiddeld 4700 motorvoertuigen passeren.

Madlener

Met het onderzoek voerde Sweco een motie uit van PVV-Kamerlid Barry Madlener die vorig jaar door de voltallige Tweede Kamer is gesteund. Hij wilde weten wat de toptien van gevaarlijkste N-wegen is, omdat deze wegen weliswaar slechts vijf procent van het totale wegennet uitmaken maar wel garant staan voor ruim 22 procent van het geheel aan verkeersdoden.

Qua weglengte is negentig procent van de 525 onderzochte N-wegen in handen van de provincies, en de rest voornamelijk in beheer van het rijk. Ruim negentig procent van de verkeersdoden op N-wegen valt dan ook op provinciale N-wegen. Het gaat hier om 556 mensenlevens tussen 2017 en 2021, en om ruim achtduizend gewonden. Gelderland is de provincie met de meeste weglengte (16,1 procent) en in de meetperiode de meeste dodelijke slachtoffers (17,6 procent).

Appels en peren

De ene N-weg is echter de andere niet, dus is het moeilijk een realistische toptien te geven. De ene weg is 79 kilometer lang, de andere slechts één kilometer. De ene weg is zeer druk, de andere rustig. Ook konden zestien deeltrajecten geen deel van de analyse zijn, omdat ze recent verbouwd werden.

Op de kaart hieronder, uit het rapport van Sweco, is de toptien te zien van zowel gevaarlijke N-wegen als deeltrajecten van N-wegen. In beide gevallen is gecorrigeerd voor weglengte en verkeersdrukte. In zwarte letters worden de gevaarlijkste N-wegen zichtbaar, in goudkleur de gevaarlijkste deeltrajecten.

Vier keer is er overlap:

de N482 bij Sliedrecht (in Zuid-Holland, twee doden tussen 2017-2021), de N514 bij Wormer (Noord-Holland; twee doden), de N827 bij de Duitse grens (Gelderland; twee doden), en de N991 bij Delfzijl (Groningen; twee doden).

Alleen de provincies Limburg en Friesland komen in beide toptienen niet voor.

Kaart met toptien gevaarlijke deeltrajecten van N-wegen.

Geld

In een reactie op het rapport benadrukt minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat de investering die de komende jaren in verkeersveiligheid gedaan wordt. Voor het onderliggend wegennet, dus alle wegen die niet in beheer van het rijk zijn, ligt tot 2030 een half miljard euro klaar via de Investeringsimpuls Verkeersveiligheid. Daarnaast was er de afgelopen jaren 25 miljoen euro aan cofinanciering voorradig met oog op de bermaanpak van provinciale N-wegen.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie