Best voor de rechter om ‘oneerlijke behandeling’ WOZ-bezwaar
Het zit gemeenten hoog: WOZ-bezwaren als verdienmodel. Zo hoog, dat volgens één WOZ-bureau bezwaren oneerlijk behandeld worden.
De bureaus procederen namens burgers, maar bij winst strijken zij vaak zelf een flink bedrag op. De aantrekkingskracht van de WOZ voor no-cure-no-pay-bureaus is mogelijk nog groter geworden, sinds de Hoge Raad in mei 2022 oordeelde dat de proceskostenvergoeding voor WOZ-zaken omhoog moest. Gemeenten vreesden toen al voor een aanzuigende werking. Uit onderzoek blijkt dat de proceskostenvergoeding een financiële prikkel is voor claimbureaus om zo veel mogelijk bezwaarschriften in te dienen, ongeacht de kans van slagen.
Gemeente bellen
In 2022 betaalden gemeenten volgens de VNG in totaal 17 miljoen euro uit aan no-cure-no-pay-bureaus. Ook zouden de gemeenten nog eens 15 miljoen euro kwijt zijn aan de behandeling van de bezwaren. Minister Bruins Slot (Binnenlandse Zaken, CDA) adviseerde burgers in een antwoord op Kamervragen al om direct contact op te nemen met de gemeente, in plaats van met een no-cure-no-pay-bureau. Sommige gemeenten waarschuwen burgers voor no-cure-no-pay-bureaus. Zo attendeert de gemeente Bladel burgers erop dat zij mogelijk een ‘financieel risico’ lopen, doordat zij als ze tussentijds het bezwaar intrekken ‘honderden euro’s’ verschuldigd zijn aan het bureau. Ook de gemeente Oldebroek geeft op haar website aan dat gemeenten veel geld kwijt zijn aan no-cure-no-pay-bureaus, terwijl het winnen van een zaak burgers maar weinig geld oplevert.
Oneerlijk onderscheid
No-cure-no-pay-bureaus zijn het niet eens met de klachten van gemeenten. ‘We willen met de burger en wederpartijen samenwerken en het systeem beter maken’, geeft een bureau aan in Een beschikkingenfabriek, een rapport over procedures tussen burger en overheid. Dat samenwerken lukt nog niet in alle gemeenten. Een van de no-cure-no-pay-bureaus, WOZwet.nl, denkt zelfs dat gemeenten hun moeite met de bureaus laten meewegen in hoe zij hun bezwaren behandelen. Volgens WOZwet.nl maakt in ieder geval de gemeente Best ten onrechte een onderscheid tussen WOZ-bureaus en particulieren. De gemeente zou weigeren te reageren op standpunten die WOZwet.nl inneemt, omdat er ‘andere belangen’ aanwezig zouden zijn. Het bureau denkt dat dit een verwijzing is naar de vergoeding die bureaus krijgen als ze een zaak winnen.
Rechtszaak
WOZwet.nl begint daarom nu een éigen rechtszaak tegen de gemeente Best. Volgens Joas Hollander, woordvoerder en jurist bij het claimbureau, is het ‘onaanvaardbaar’ dat de gemeente weigert een zienswijze te geven. Hiermee verhindert Best volgens hem een ‘juiste juridische procedure’. De gemeente Best geeft in een reactie aan dat ‘géén onderscheid’ wordt gemaakt op basis van de indiener. Gemeenten zijn veel geld kwijt aan bezwaarschriften van bureaus, benadrukt Best. Desondanks worden de bezwaarschriften van no-cure-no-pay-bureaus ‘op geen enkel punt anders behandeld’. De gemeente wacht de uitspraak van de rechter ‘met vertrouwen’ af.
Reacties: 6
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Onvoldoende precisie bij de taxatie van afzonderlijke woningen geeft onjuiste uitkomsten. Veelal vloeit dit handelen voort uit het feit dat méér precisie bij de taxatie de Gemeenten méér (taxatie)geld kost. Maar zo zijn er genoeg voorbeelden waarbij er soms taxatieverschillen van E 40.000 tot E 60.000 ten nadele van eigenaren ontstaan. In die situaties zijn eigenaren over het algemeen onvoldoende professioneel geëquipeerd om in beroep bij een rechtbank tegenwicht tegen Gemeenten te bieden.
2. De beste oplossing voor de bureaucratische WOZ/OZB-wetgeving en de meeste andere gemeentelijke belastingen is om deze te vervangen door een jaarlijkse ingezetenenbelasting/vestigingsbelasting in verband met publieke diensten voor personen en bedrijven. Hiermee kunnen tevens arbeidsplaatsen bij de Gemeenten en de Rechtbanken worden vrijgespeeld voor andere taken. Het Rijk kan voor het huurwaardeforfait gemakkelijk wat anders verzinnen.
Tegelijkertijd zou een einde kunnen/moeten worden gemaakt aan alle kwijtscheldingen van gemeentelijke belastingen. Om beter inzicht te krijgen in de totale inkomsten/uitgaven op bepaalde gemeentelijke taken kan het circuit van kwijtscheldingen beter zichtbaar worden gemaakt via de regeling voor de bijzondere bijstand.