Advertentie
financiën / Nieuws

48 procent WOZ-bezwaren van no cure, no pay

Volgens de Waarderingskamer nemen de proceskostenvergoedingen toe door meer WOZ-bezwaarschriften van no-cure-no-pay-bedrijven.

06 april 2022
WOZ
Shutterstock

Zo’n honderdduizend woningen waren vorig jaar onder bezwaar als gevolg van bezwaren ingediend door no-cure-no-pay-bedrijven. Dat komt neer op 48,1 procent van het totale aantal woningen dat onder bezwaar was - 210 duizend - blijkt uit het jaarverslag van de Waarderingskamer.

Relatiemanager Regio Zuid-Holland en Zeeland

JS Consultancy
Relatiemanager Regio Zuid-Holland en Zeeland

Senior redacteur/ speechwriter

Gemeente Maastricht
Senior redacteur/ speechwriter

‘De totale kosten van de uitvoering van de Wet WOZ bedragen rond de € 170 miljoen per jaar’, schrijft de Waarderingskamer. Het is een stijging van 6,2 procent (met als peildatum begin 2021). Onderdeel daarvan zijn de gemiddelde kosten per object, die met 5,6 procent stegen, vooral vanwege de hogere overheidstarieven. Daarnaast ziet de Waarderingskamer een stijging van de uitbetaalde proceskostenvergoedingen. ‘Dat komt door een hoger percentage WOZ-bezwaarschriften dat door no-cure-no-pay bedrijven is ingediend.’

Aantal woningen

2021

2020

2019

2018

Onder bezwaar

210.000

190.000

160.000

120.000

Onder bezwaar op basis van ncnp

100.000

79.000

58.000

41.000

Percentage ncnp

48,1%

41,3%

36,0%

34,2%

Bron: Waarderingskamer                                                                                

Niet florissant

Er is al jaren discussie over bedrijven die mensen helpen bezwaar te maken tegen WOZ-bepalingen, terwijl gemeenten de indruk hebben dat die bedrijven vooral uit zijn op de vergoeding. In juni vroegen gemeenten om een wetswijziging die wat zou doen aan de ‘explosieve groei’ van de oor no-cure-no-paybedrijven ingediende WOZ-bezwaren.

Onlangs, in een artikel over de nieuwe WOZ-meetmethode, vertelde Ruud Kathmann van de Waarderingskamer dat de relatie met no-cure-no-paybedrijven nog altijd ‘niet florissant’ is. Meerdere van deze bedrijven waarschuwden dat de nieuwe meetmethode grote waardeschommelingen zou veroorzaken, maar gemeenten hebben die indruk niet.

Onderzoek

Uit onderzoek van de Waarderingskamer bleek in oktober dat bezwaren ingediend door ncnp-bedrijven een langere doorlooptijd en een lager honoreringspercentage hebben dan WOZ-bezwaren die niet zijn ingediend door die bedrijven.

Dat onderzoek volgde op een controversieel rapport van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) dat concludeerde dat hoewel de bedrijven soms makkelijk lijken te profiteren, ze geen ‘profiteurs’ zijn. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten was niet overtuigd en volgens de Waarderingskamer werden ‘zeker niet alle vragen beantwoord’.

Volgens Jan Geert Bakker, voorzitter van de Landelijke Vereniging van Lokale Belastingen, klopt de conclusie van het WODC-rapport wel, dat de kern van het probleem de waardebepaling is, maar gaat het door nuance voorbij aan het werkelijke probleem in de uitvoering. Bakker zei ook: ‘Het probleem gaat alleen maar groeien.'

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hielco Wiersma
Hogere proceskostenvergoedingen betekent tevens dat er sprake is van slechte(re)besluitvorming bij de gemeenten. Het verbaast me eerlijk gezegd niet bij deze zeer subjectief toepasbare belastingsoort via taxaties.
Wanneer wordt de Rijksoverheid eens verstandig en schakelt het over op een ingezetenenheffing voor publieke diensten bij gemeenten? Voor bedrijven kan uiteraard een andere vorm worden bedacht en wijziging van het belastingstelsel is nu ook eindelijk aan de orde, dus........
Advertentie