Advertentie
financiën / Nieuws

Vorst levert hoge kosten op voor gemeenten

Gemeenten zijn door de strenge winter veel meer geld kwijt aan het repareren van wegen die beschadigd raakten door de vrieskou. Dat blijkt uit een inventarisatie die RTL Nieuws verrichtte bij twintig grote gemeenten en waarover het programma maandag berichtte.

06 april 2010

Vijf keer
Om de lokale wegen weer in goede staat te brengen, zijn de gemeenten gemiddeld vijf keer duurder uit dan na de winter 2008-2009. In totaal hebben ze dit jaar 14 miljoen euro uitgegeven. In Groningen stegen de kosten het meest; daar ligt een rekening van 750.000 euro, wat vijftien keer zoveel is als een jaar eerder. Nijmegen was het meeste kwijt aan reparaties; 2,2 miljoen euro, bijna vier keer zoveel als in 2009.

 

Miljoen
Rotterdam was tien keer meer kwijt; de stad had een schadepost van een miljoen euro. Daarmee vergeleken vielen de kosten in Amsterdam mee. De hoofdstad was 405.000 euro kwijt, ongeveer vier keer meer dan vorig jaar.

Rijkswaterstaat
Niet alleen gemeenten hadden te maken met kapot gevroren asfalt. Ook Rijkswaterstaat moest talloze malen uitrukken om gaten in snelwegen te repareren.

 

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

W.Wilkens
Gelukkig hebben ze de afgelopen jaren allemaal een wegenfondsje kunnen aanleggen dat, met rente, behoorlijk is opgelopen waardoor ze nu snel de reparaties kunnen laten uitvoeren
John Struijlaard / Directeur Business Development / Public Affairs
De oplossing voor het versneld aanleggen, onderhouden, herstellen, vervangen, uitbreiden en vernieuwen van wegen door betonelementen (cradle tot cradle) naast of in plaats van ZOAB (Zeer Open Asfaltbeton) bestaat ongeveer 4 jaar.

De levensduurverwachting van deze toepassing, genaamd ModieSlab, is aanzienlijk hoger dan die van de traditionele wegconstructies. Voor de toplaag wordt een levensduur van minstens 20 tot 30 jaar verwacht. Hetgeen betekent nagenoeg geen onderhoud aan de wegen. Inmiddels is dit concept op enkele locaties in Nederland toegepast.

Het is een nieuwe en innovatieve manier van wegen aanleggen met vele economische en milieutechnische voordelen, waarbij in de analyse van Total Cost of Ownership (T.C.O.) en D.B.O.M.(F.) overeenkomsten het onderhoud zich duidelijk positief onderscheidt ten opzichte van het huidige ZOAB.

Afgezien van de vele andere economische en milieutechnische voordelen kan de overheid (lees belastingbetaler) met deze nieuwe toepassingen de komende decennia’s grote bedragen besparen ten opzichte van de huidige manier van wegen aanleggen en onderhouden.

Advertentie