Gemeenten willen ook verkeerboetes kunnen uitdelen
Voor zo’n uitbreiding van de bevoegdheden voor de handhaving van lichte verkeersovertredingen op lokale wegen pleit de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) bij de Tweede Kamer. Op die manier zouden gemeenten volgens de koepelorganisatie een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van het aantal verkeersdoden en -gewonden.
Naast de politie moeten ook gemeenten verkeersboetes kunnen uitdelen én innen. Dat zou moeten gelden voor te hard rijden in de bebouwde kom, door rood rijden en zonder licht fietsen.
Voor zo’n uitbreiding van de bevoegdheden voor de handhaving van lichte verkeersovertredingen op lokale wegen pleit de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) bij de Tweede Kamer. Op die manier zouden gemeenten volgens de koepelorganisatie een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van het aantal verkeersdoden en -gewonden.
Gemeentefonds
De VNG stoelt het pleidooi op een rapport van het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) Verkeershandhaving. Dat in opdracht van het ministerie van Veiligheid en Justitie geschreven rapport werd in januari naar de Tweede Kamer gestuurd vergezeld van een zogeheten ‘beleidsarme’ kabinetsreactie. De minister wilde een oordeel over de diverse varianten overlaten aan het nieuwe kabinet en de nieuwe Tweede Kamer.
De VNG ziet op basis van het IBO-rapport ruimte voor een uitbreiding van de bevoegdheden van de gemeentelijke boa’s openbare ruimte ten aanzien van lichtere verkeersovertredingen. Dat is dan inclusief een regeling voor kosten en baten van boa’s in één hand. Om als gemeente lichtere verkeersovertredingen door middel van een bestuurlijke boete af te doen is behalve een uitbreiding van de wettelijke bevoegdheden, ook een overheveling van een bedrag van 300 miljoen euro per jaar naar het Gemeentefonds nodig.
Baten in rijkskas
De gemeenten hebben er last van dat geen oneindig inzetbare politiecapaciteit beschikbaar is. Bij afweging waarop de beschikbare capaciteit wordt ingezet is volgens de VNG verkeershandhaving ‘per definitie het kind van de rekening.’ Om die reden is de VNG van mening dat gemeenten in het belang van de verkeersveiligheid en ter ondersteuning van de politie meer mogelijkheden moeten krijgen om – naast de politie – de handhaving van lichtere verkeersovertredingen op lokale wegen op te pakken. ‘Op deze manier kan naar onze mening een échte impuls aan de verkeershandhaving worden gegeven’, aldus de VNG. Herinvoering van de proces verbaal-vergoeding zou een mogelijkheid kunnen zijn. ‘Het wordt door gemeenten als zeer onrechtvaardig ervaren dat zij alle kosten moeten maken voor de inzet van boa’s, terwijl alle baten in de rijkskas verdwijnen.
Extra bijdrage
In 2013 kregen gemeenten nog een bedrag van ruim 300 miljoen uit de pot voor de uitvoering van lokale projecten. ‘Dit geld hoort naar onze mening thuis in het Gemeentefonds. Zonder dit geld zijn gemeenten niet in staat om een extra bijdrage te leveren aan het veiliger maken van hun wegen’, aldus de VNG.
Reacties: 9
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
In Belgie is een gemeente die de mogelijkheid om BOA´s lichte verkeersboetes op te leggen op een innovatieve wijze gebruikt. De, kleine, boetes over een bepaald tijdsbestek worden uitgekeerd aan een verkeersdeelnemer die zich juist wel en het best aan de regels heeft gehouden. Spontaan volgens de regels leven wordt beloond.
Snel in Nederland mee gaan experimenteren.