'Miljard per jaar extra nodig voor wegen en bruggen'
Een nieuw kabinet moet meer geld uittrekken voor het aanleggen van nieuwe wegen, wegenonderhoud en -beheer. Dat stelt demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in een interview met De Telegraaf.
Een nieuw kabinet moet meer geld uittrekken voor het aanleggen van nieuwe wegen, wegenonderhoud en -beheer. Dat stelt demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in een interview met De Telegraaf.
Miljard per jaar extra
Bezuinigen op wegen, zoals D66, PvdA en GroenLinks willen, is volgens haar onverantwoord. ‘Er moet echt fors meer geld bij. Dat is onvermijdelijk.’ De VVD-bewindsvrouw kampt nu al met tekorten door de gigantische operatie van renovatie en vervanging van bruggen, sluizen en tunnels uit jaren ’50 en ’60. Van Nieuwenhuizen verwacht dat de kosten nog verder oplopen door klimaat- en veiligheidseisen. Naast deze tegenvaller stellen experts al dat er minstens een miljard per jaar extra nodig is.
Klimaatadaptief bouwen
‘Er komt steeds meer op ons af. Dat heeft voor een deel te maken met dat we steeds meer eisen stellen’, stelt Van Nieuwenhuizen in een gesprek met de krant. ‘Er zijn allerlei nieuwe dingen waar we rekening mee moeten houden. We moeten bijvoorbeeld klimaatadaptief bouwen om te voorkomen dat bij iedere forse regenbui tunnels onder water staan. Verder is cybersecurity veel belangrijker geworden. We hebben al die bedieningsapparatuur wat vroeger met de hand of mechanisch ging digitaal gemaakt.’
Brandveiligheidseisen
Bovendien zijn brandveiligheidseisen voor tunnels verscherpt en loopt Rijkswaterstaat tegen verrassingen aan bij projecten. ‘We hebben bijvoorbeeld met chroom-6 te maken gehad. Op zo’n moment moeten we met een soort maanmannetjes, net als bij asbest, in de weer om veilig te kunnen werken’, licht de verkeersminister toe. ‘De Waalburg hebben we niet kunnen afschilderen, omdat we al fors over het budget heen gingen.’
Partijen willen korten
Of de benodigde miljarden tijdens de formatie op tafel komen is nog maar de vraag. Van VVD, CDA, D66, ChristenUnie, PvdA en GroenLinks wil alleen de partij van Van Nieuwenhuizen zelf meer investeren in wegen. Uit een analyse van de verkiezingsprogramma’s door het Planbureau van de Leefomgeving blijkt dat het CDA niet wil bezuinigen. De andere partijen willen tot 2030 korten. D66 vindt dat er 1,9 miljard euro af kan en GroenLinks zelfs 6,3 miljard.
Onverantwoord
‘Dat kan gewoon niet, het is onverantwoord’, zegt de minister. ‘We hebben het niet alleen zelf vastgesteld dat er meer geld nodig is, maar we hebben tot twee keer toe van externe experts bevestiging gekregen. We hebben een naam hoog te houden. De Amerikaanse president Biden heeft ons genoemd als land waar ze een voorbeeld aan nemen. Iedereen die naar het zuiden gaat ziet én voelt hoe het anders kan in België. Dat willen we gewoon niet.’ (ANP)
Reacties: 8
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
1. De betrokken minister is van VVD-huize en niet van het CDA;
2. Mogen we even weten waar u woont? Dan laten we die bruggen en wegen vooral niet onderhouden zodat u direct voelt welke consequenties uw nonsensopmerkingen hebben.
Wat mij betreft is dit onderwerp superactueel voor ons als doorvoerland dat gebaat is met een uitstekende infrastructuur. En ho0eje die infrastructuur slimmer en misschien anders kan organiseren, daar mag zeker onderzoek en geld aan worden besteed.
Neen, ik ben niet van die D66 (de partij heeft de komma overigens al eeuwen geleden weggedaan) en de laatste keer dat ik het vliegtuig nam is meer dan 1 kabinetsperiode geleden.
@B. De (Onzin-Adviseur): uw onderschrift getuigt niet van enig benul waar het her over gaat, maar is veleer een woordenbrei van frustratie over het kabinetsbeleid. Overigens ben ik het volstrekt met u eens dat het beleid heel veel meer socialer kan. Wie weet gebeurt er wat voor onmogelijk wordt gehouden: eindelijk eens een kabinet zonder de VVD
We moeten heel anders gaan denken over infrastructuur en de belasting van de infrastructuur bij de wortel aanpakken. Dat kan betekenen minder willen vervoeren, minder vliegen, minder mensen, minder economie. Maar dat roept geen enkele politicus. Zolang dat niet het geval is, is iedere discussie zinloos.