Advertentie
financiën / Nieuws

Rekenkamer ook kritisch op jaarrekening Rotterdam

Naast de oppositie heeft ook de Rekenkamer Rotterdam bij monde van directeur Paul Hofstra het een en ander aan te merken op de voorlopige jaarrekening 2013 van de gemeente Rotterdam.

07 maart 2014

Niet alleen de oppositie in de Rotterdamse gemeenteraad, maar ook de Rekenkamer Rotterdam plaatst kanttekeningen bij de voorlopige jaarrekening 2013 van de gemeente Rotterdam.

Geen verbetering
Directeur Paul Hofstra van de Rekenkamer Rotterdam denkt dat het oordeel van de accountant over de voorlopige jaarrekening van de gemeente Rotterdam niet verbetert ten opzichte van het oordeel van vorig jaar. 'De Rekenkamer heeft veel onderzoek gedaan naar het functioneren van de gemeente Rotterdam. De kwaliteit van de onderliggende dossiers is op zijn zachtst gezegd niet heel sterk verbeterd. Het zou mij verbazen als de accountant de jaarrekening zonder enig voorbehoud zal goedkeuren.'


College hanteert risicoreserve
Op de  voorlopige jaarrekeningcijfers is wel het een en ander aan te merken, vindt Hofstra. Ten eerste het feit dat het college een risicoreserve hanteert voor de bijstandsuitgaven. 'Dat is een keuze die de Rekenkamer niet onmiddellijk zou maken.' De gemeente Rotterdam wees erop dat het saldo WWB reserve niet is meegenomen in het eindsaldo van de jaarrekening. Dat bevestigt Hofstra. ‘Maar wel uiteraard het deel risicoreserve dat is gebruikt om de tekorten op de bijstand te dekken.'

Geen onderschrijding
Het is een al langer lopende discussie, want de raming wordt kunstmatig opgehoogd, zegt Hofstra. 'Dat is niet strijdig met het besluit begroting en verantwoording (BBV), maar het zit wel tegen de grens aan.' Een tweede element is de forse toename van het BUIG-budget van het rijk. 'Die toename is het gevolg van de macro-ontwikkeling van de bijstandsuitkeringen en daar profiteert Rotterdam mooi van. Dat heeft op zich niets te maken met de feitelijke uitgaven. Uitgaven die, ondanks alle beheersmaatregelen om de instroom te beperken, nog steeds toenemen. Van onderschrijding is met deze ontwikkelingen in acht genomen dus geen sprake.'

 
Rekenkamer tegen schommelfonds

De rekenkamer vindt dat de gemeente de begroting niet ex ante moet verhogen met een risicoreserve. 'We zijn om een aantal redenen daarom ook niet voor een schommelfonds, een structurele risicoreserve, die feitelijk het BUIG-budget verhoogt. We hebben daarover ook een brief  geschreven naar de raad. Daar heeft een eerste discussie over plaatsgevonden, waarbij een meerderheid van de raad het standpunt mogelijk zou overnemen. De behandeling van het collegevoorstel over het schommelfonds zal pas na de verkiezingen in de raad plaatsvinden. Ik heb natuurlijk geen idee hoe de verhoudingen in de raad dan liggen.'

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Kor Dijkema / controller bij gemeente
Volgens de Gemeentewet onderzoekt de rekenkamer de doelmatigheid, doeltreffendheid en de rechtmatigheid. Onderzoeken is de werkelijkheid vergelijken met een vastgestelde norm. De rekenkamer van Rotterdam lijkt zich niet op te stellen als onderzoeker, maar als adviseur van de Raad. Het lijkt me niet aan de rekenkamer om iets te vinden van een schommelfonds, hoogstens om te onderzoeken of het college de kaders van de Raad hierover goed toepast.
Mevrouw Kiki / Bewoonster Stad Groningen
Rotterdam mag blij zijn met een kritische Rekenkamer.



A.Kuik (raadslid Stad Groningen CDA), staat als de lijst voor het beste raadslid van Nederland....

Waarom is zij en haar partij dan niet in actie gekomen bij de vele foute rapporten van het nog te bouwen Groninger Forum: 45 meter hoog / € 72.5 miljoen.



Ik heb ook haar daarover geïnformeerd.

Maar nooit een reactie gekregen!



A.Kuik had de Groninger Rekenkamercommissie ( met 3 raadsleden) zeer kritisch kunnen controleren, nu deze REKEN-kamercommissie behoorlijk de plank mis slaat.



De Groninger Brandweer keurde de beide foute ontruimingsrapporten goed.



Ik heb de Groninger Rekenkamer verzocht om twee ontruimingsrapporten ( 16 november 2016 en 22 maart 2012) te bekijken.



De Groninger Rekenkamercommissie heeft echter slechts één van de twee ontruimingsrapporten (22 maart 2012) kunnen bekijken.



B&W weigerde, ondanks het nadrukkelijke verzoek van de Rekenkamer, om aan hen het eerste rapport (16 november 2012) te overhandigen!!!!



Ik heb het verslag van het gesprek tussen de Groninger Brandweer en de Groninger Rekenkamercommissie.

Dit verslag is niet gezonden naar de Gemeenteraad.



Het verslag zit STAMPVOL REKENfouten.

En greepje uit de fouten veelheid:



De inspecteur van de Groninger Brandweer:

"135 mensen in 1 minuut is DUS 90 mensen in 1.5 minuut, waarmee is gerekend."



In deze ene kleine zit zitten twee fouten.

a. Het bouwbesluit (wetgeving) eist ontruiming binnen 1 minuut.

b. 135 mensen in 1 minuut zijn

202 mensen in 1.5 minuut



De verkiezing van het beste raadslid?

Met de dag wordt het duidelijker dat een mooie gezonde maatschappij alleen op juiste cijfers draait.

Daarom leren we kinderen rekenen.



Als M. Struijvenberg van Leefbaar Rotterdam een cijferkundig raadslid is, dan mag hij het van mij worden.



A.Kuik is voor bibliotheken....

1. Zij mag dan aan heel Nederland uitleggen wat D.Nijdam (Directeur Groninger Forum) bedoelt met dat HIJ subsidie gaat geven aan de bibliotheken.....



2. Waarom heeft B&W, ondanks advies van de GGD, geweigerd de windhinder rondom dit hoge gebouw voor kleine kinderen, gehandicapten en minder validen te toetsen....?

Waarom legde het CDA zich hierbij neer?

Terwijl in het Forumgebouw de bibliotheek moet komen....??



De windhinder is alleen getoetst voor gezonde vitale mensen....

Door het Groninger Forum gebouw gaat al voor de gezonde vitale bezoeker de windhinder situatie van:

van NU: zeer zeer goed ( ++ )

in TOEKOMST: zeer zeer zeer slecht ( - - - )



Mevrouw Kiki
Advertentie