'Zeker niet alle vragen beantwoord door ncnp-rapport'
No-cure-no-pay-bedrijven mogen dan niet ‘profiteren’ van de situatie in het WOZ-domein, zoals het Wetenschappelijk Onderzoeks- en Documentatiecentrum (WODC) vrijdag concludeerde, maar met het rapport zijn volgens de Waarderingskamer ‘zeker niet alle vragen beantwoord’ rondom no cure, no pay.
No-cure-no-pay-bedrijven mogen dan niet ‘profiteren’ van de situatie in het WOZ-domein, zoals het Wetenschappelijk Onderzoeks- en Documentatiecentrum (WODC) vrijdag concludeerde, maar met het rapport zijn volgens de Waarderingskamer ‘zeker niet alle vragen beantwoord’ rondom no cure, no pay (ncnp).
Ontbrekend onderdeel
‘Helaas heeft onderzoek niet alle vragen beantwoord die we hadden en waarom we twee jaar geleden om dit onderzoek hebben gevraagd’, vertelt Ruud Kathmann, lid van het managementteam van de Waarderingskamer. Ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten liet maandag weten dat het rapport onvoldoende duidelijkheid geeft en ook zij vinden de kosten die ncnp-bedrijven maken een belangrijk onderdeel dat in het rapport ontbreekt.
Proportionaliteit
‘Het onderzoek geeft geen inzicht in de verhouding tussen de bedragen die de no-cure-no-pay-bureaus van gemeenten en uitvoeringsorganisaties ontvangen en de door hen gemaakte kosten’, schrijft de Waarderingskamer. ‘Hierdoor bestaat dus ook geen zicht of deze kosten vooral bestaan uit administratie, juridische inzet, taxatiewerkzaamheden of marketingkosten.’ Het is volgens de Waarderingskamer niet duidelijk ‘of men de kosten redelijkerwijs heeft moeten maken voor deze procedure (proportionaliteit)'.
Probleem
Het WODC concludeerde dat de kern van het probleem de waardebepaling is. Als grote aantallen woningen systematisch worden vergeleken en de waarde modelmatig wordt bepaald, is het volgens de onderzoekers niet bijzonder dat er problemen ontstaan als er ‘vervolgens in bezwaar en beroep naar de individuele woning wordt gekeken’. Maar de Waarderingskamer is van mening dat niet daar, maar in de communicatie het probleem zit.
Laagdrempelig
‘Ondanks inspanningen van gemeenten, uitvoeringsorganisaties en anderen om de WOZ-waarden zo begrijpelijk mogelijk uit te leggen en om snel en informeel contact te bieden ("de beller is sneller"), is voor deze belanghebbenden de weg naar een no-cure-no-pay-bureau eenvoudiger, dan naar de gemeente zelf', aldus de Waarderingskamer. Minister Dekker (Rechtsbescherming, VVD) wees al op het ‘het laagdrempelige karakter van de rechtsbescherming in Nederland’ dat ncnp volgens hem biedt.
Duidelijker communiceren
Er moet volgens de Waarderingskamer in de eerste plaats extra aandacht uitgaan ‘naar een begrijpelijke uitleg van de WOZ-waarden voor verschillende doelgroepen en informeel contact daarover’ en daar wordt aan gewerkt. Maar het rapport beantwoordt in ieder geval niet alle vragen en met de betrokken partijen zal de Waarderingskamer de komende tijd proberen ook antwoord te krijgen op de resterende vragen.
Onderzoek
Beter communiceren over de WOZ-waarde is een onderwerp dat op de VNG Belastingconferentie eind maart aan bod zal komen. En de Universiteit Leiden voert momenteel een onderzoek uit naar het vertrouwen van inwoners in ‘hoe de gemeente omgaat met de waardering van woningen’.
Reacties: 6
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
De Waarderingskamer zei al in 2016 bezig te zijn met een ander taxatieverslag, maar het is er nog steeds niet. Het zijn heel aardige mensen, maar wel met veel cosmetics, twee tongen, ofwel dr. Jekyl and mr. Hyde, aan de voorkant voor transparantie, maar in werkelijkheid voor geheimhouding.
De oplossing is helemaal niet zo moeilijk: Geef de woningeigenaar weer net als vroeger voor de wet WOZ de volledige grondslag van de waardebepaling en niet alleen een misleidend nietszeggend taxatieverslag, waarmee met het wettelijke voorschrift iedere waarde tussen min en plus oneindig afgeleid kan worden.
En of die kosten van die NCNP-bureaus proportioneel zijn? Vraagt de Waarderingskamer zich dat ook af bij de advocaatkosten in andere rechtsprocessen, waar je als klant ook moet betalen als het proces verloren wordt. Hoe zit het met het verdienmodel van advocaten-bureaus en van al die managementadviesbureaus in Den Haag?
Het is goed dat de NCNP bedrijven de onwetende burger helpen en nu aanleiding zijn geweest voor de overheid de zaak te onderzoeken. Helaas krijg ik hier en daar weer een toeslaggevoel. Door weer vooral te benadrukken dat het niet anders kan en dan maar de NCNP bedrijven aan te pakken is de overheid wederom niet bereid in de spiegel te kijken.
Het kan anders en het levert geld op. De waardebepaling moet volgens de wet van de grote getallen gaan gebeuren. De uitkomst van deze wijze van waardebepaling geeft de meest waarschijnlijke waarde binnen bepaalde betrouwbaarheidsgrenzen. Deze methode is eenduidig voor alle heffingsinstellingen van heel Nederland. De uitvoeringskosten zullen drastisch dalen omdat bedrijven die nu bij de waardebepaling betrokken zijn kunnen worden uitgeschakeld. Ook de Waarderingskamer, die geen inhoudelijke bijdrage heeft aan de verbetering van de waarderingen, kan gedecimeerd dan wel afgeschaft worden. De bezwaarprocedures zullen snel afnemen net als de daaraan verbonden kosten.
Overheid wordt wakker. Bestrijdt niet het symptoom maar de oorzaak.