Limburg hoopt op EU-geld voor duurzaam transport
In de provincie Limburg lopen ze zich al warm voor betere spoorverbindingen binnen Limburg en naar Noordrijn-Westfalen en het verder verduurzamen en uitbreiden van binnenhavens in de provicnie. Dat komt een stapje dichterbij nu het Europees Parlement en de lidstaten beiden hebben ingestemd met de Connecting Europe Facility, van 30 miljard.
In de provincie Limburg lopen ze zich al warm voor betere spoorverbindingen binnen Limburg en naar Noordrijn-Westfalen en het verder verduurzamen en uitbreiden van binnenhavens in de provicnie. Dat komt een stapje dichterbij nu het Europees Parlement en de lidstaten beiden hebben ingestemd met de Connecting Europe Facility, van 30 miljard.
Weggevaagd
Daarmee moeten tot 2027 grensoverschrijdende transport-, energie- en digitaliseringsproblemen worden gecofinancierd met 30 tot 50 procent Europees geld. De rest moet komen uit nationale of regionale middelen. 60 procent van de 30 miljard moet worden uitgegeven aan klimaatdoelstellingen. 15 procent moet uitgegeven worden aan grensoverschrijdende hernieuwbare energie. Dat zorgde in het Europees Parlement deze week voor discussie. De Groenen vonden die klimaatdoelen niet ver genoeg gaan. Ze wezen op de Canadese plaats Lytton, die compleet is weggevaagd door natuurbranden na de warmste hittegolf ooit in Canada, met temperaturen van 49,6 graden.
Weinig ambitieus
Meer Europarlementariërs vonden het geld niet genoeg voor de uitdaging die wacht: het is te weinig ambitieus. Maar Eurocommissaris Adina Valean (transport) meent dat het besluit van de lidstaten en het Europees Parlement in lijn is met de klimaatdoelen. Dat vond een meerderheid van het Europees Parlement uiteindelijk ook, die stemde in met de Connecting Europe Facility. In Limburg gaat het dan bijvoorbeeld om de nieuwe intercityverbinding voor personen tussen Eindhoven, Venlo en Düsseldorf via Kaldenkirchen, die in 2026 moet gaan rijden. De spoorlijn moet dan ook beter geschikt zijn voor goederenvervoer.
Düsseldorf en Berlijn
De lijn Venlo-Kaldenkirchen is een van de mogelijkheden die het kabinet noemt in de Kamerbrief over de Connecting Europe Facility (CEF) die staatssecretaris Stientje van Veldhoven van EZK in juni naar de Kamer stuurde. Andere mogelijke CEF-projecten, die Brussel moet goedkeuren, zijn onder meer een studie naar het accommoderen van de intercity van Amsterdam naar Berlijn over Bad Bentheim, en een studie naar de vervoerscorridor (de EU denkt in corridors bij transport) van Zwolle via naar Münster.
Duurzame havens
Limburg is blij met de CEF, ook omdat de Brusselse cofinanciering uit Brussel stijgt van 20 naar 30 tot 50 procent, vertelt programmamanager Blueports, Jan-Karel Konings van de provincie Limburg. Limburg wil volgens hem niet alleen beter spoor, maar ook de havens verder uitbreiden en verduurzamen. Konings: ‘Binnenhavens zijn zeer geschikt voor het verwerken van bulkstromen, wat in Limburg belangrijk is voor Chemelot, een groot chemisch industrieel complex.’ In de vorige periode van het CEF - die net is afgelopen - is voor 52 miljoen euro aan projecten goedgekeurd voor verduurzaming van vier binnenhavens in Limburg en Belgisch Limburg. Daaraan droeg Brussel 20 procent, dus ruim 10 miljoen euro, bij. ‘Nu is de hoop dat er opnieuw een slag geslagen kan worden voor de binnenhavens van onder meer Roermond, Maasbracht, Maastricht en Steijn waar de aanvragen de komende maanden zullen worden ingediend in overleg met RVO.’
Modal shift
De CEF aanvragen worden via het programma Goederenvervoercorridors onder leiding van het Havenbedrijf Rotterdam gezamenlijk ingediend in Brussel door een groot aantal actoren. In dat programma werken het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken, Havenbedrijf Rotterdam, Topsector Logistiek en de provincies Zuid-Holland, Gelderland, Noord-Brabant en Limburg samen om de logistieke corridors Oost en Zuidoost te optimaliseren, vertelt hij.
Een belangrijke actie daarbij is modal shift, vracht van de weg laten verschuiven naar het water of het spoor. ‘Daar kijken we ook naar andere brandstoffen en dus andere schepen voor de binnenvaart. Vervoer via water is zeer duurzaam, maar dan moeten deze schepen wel van de diesel af. Maar ook voor andere brandstoffen worden in de Green Deal grote programma´s opgetuigd.’
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.