Advertentie
financiën / Column

Paars libertijns

In een van de belangrijkste documenten uit de Nederlandse geschiedenis, het Plakkaat van Verlatinge uit 1581, staat een opmerkelijke zin. In dit staatsstuk, waarin de Staten-Generaal van de Verenigde Nederlanden zich onafhankelijk verklaarden door de Spaanse koning Filips II te verlaten, zeggen de Nederlandse Staten dat zij oude rechten en vrijheden willen handhaven ‘en het leven en de eer van onze vrouwen, kinderen en nakomelingen’ beschermen ‘opdat zij niet in slavernij onder de Spanjaarden zouden vervallen’.

15 februari 2010
Ze hadden natuurlijk ook kunnen denken: het zal onze tijd wel duren. En het had hun tijd ook wel geduurd, hun tijd als oude mannen in een eeuw waarin de levensverwachting veel minder hoog was dan in de onze. Maar dat dachten ze niet. Het ging hun om de bescherming van iets wat oud was (rechten en privileges) en iets wat zou komen (het leven en de eer van kinderen en nakomelingen). We hebben hier te maken met mannen die ergens vandaan kwamen en ergens naar toe gingen. Ze begrepen dat het leven een contract is tussen de doden, de levenden en de nog niet geborenen. Ze begrepen dus dat je als burger de verantwoordelijkheid hebt om dat wat je ontvangen hebt beter dan het was door te geven aan een volgende generatie.

Nederland is de afgelopen decennia gedomineerd geweest door een generatie – grofweg de generatie van de babyboomers en hun voorlopers – die nergens vandaan kwam en ook nergens naar toe ging. Ze hebben in het heden geleefd, het eeuwige heden van maximale behoeftebevrediging, hebben dus goed voor zichzelf gezorgd en hun kinderen onterfd, zowel financieel als cultureel.

Het zijn mensen die nooit iets hebben meegemaakt. Ze groeiden op ná de oorlog, in de weelde van de jaren zestig en zeventig, hebben zichzelf van riante voorzieningen voorzien en zichzelf altijd buiten schot weten te houden. De aanstaande hervormingen van de verzorgingsstaat (waaronder de verhoging van de AOW-leeftijd) zullen hen niet meer treffen. Ze hebben de god van de vrijheid vereerd, en niet voorkomen dat die vrijheid ontaardde in onverantwoordelijkheid en vrijpostigheid.

Zo hebben zij hun kinderen en nakomelingen in een staat van slavernij gebracht. Hun kinderen en kleinkinderen moeten nu de financiële schade herstellen die zij hebben aangericht, en zijn nu op zoek naar de orde die zij massaal hebben afgeschaft (zoals de filosoof Peter Sloterdijk ooit in een interview met NRC vaststelde). Het zou hun tijd wel duren, hebben de babyboomers gedacht.

Nu gaan ze massaal met pensioen, worden ze een jaar of zeventig oud, en nu worden ze bang voor dat laatste ongemak: ziekten, aftakeling en de dood. En daarom hebben Hedy d’Ancona, Frits Bolkestein, Jan Terlouw, Mies Bouwman en Paul van Vliet als aansprekende representanten van deze avantgardistische generatie van verwende doorbrengers, voorlopers van de eigenlijke babyboomers, een pleidooi de wereld ingestuurd om alle 70-plussers het mensenrecht toe te kennen om zelf te bepalen wanneer hun leven ten einde is en er dan ook een einde aan te maken.

Zo horen we nog één keer van ze, om in het aangezicht van een grijnzende dood nog één keer de teugels van het leven in eigen hand te nemen. De libertaire paarse geest dient zich opnieuw aan, en heeft nog steeds niets geleerd van de grootste anti-babyboomer, de babyboomer Pim Fortuyn, die duidelijk heeft gemaakt dat vergaande individualisering en het verheffen van een persoonlijke ethiek tot publieke norm tot een verweesde samenleving leidt.

Toch goed dat er een vagevuur is.

Bart Jan Spruyt

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Cécile Franssen / gemeenteraadslid en ondernemer
Zelden zoveel onzin bij elkaar gezien. Het zal wel de bedoeling zijn om uit te dagen, dus dat is gelukt. Om een generatie de babyboomers te betitelen als een generatie die nergens vandaan kwam en nergens heen ging/gaat is bijna geschiedvervalsing ( wat overigens veel gebeurd). Maar het historisch besef van de heer Spruyt beperkt zich tot de late Middeleeuwen en hij gedraagt zich ook zo.
Even voor de duidelijkheid de babyboomers werden verbonden met de miljoenen doden van WOII en met hun kinderen die zoiets in ieder geval niet meer mochten meemaken. Die moesten het beter krijgen dan ooit. Dat is dus blijkbaar de generatie van de heer Spruyt waar je alleen maar over kunt zeggen stank voor dank. Hij is zelf zo blasé dat hij dit soort colums schrijft om mensen uit te dagen. een andere uitdaging heeft hij blijkbaar niet, maar dat hoeft ook niet want , en dat mag je de babyboomers wel verwijten, het zo goed dat hij op deze manier schrijft en denkt. Jammer hij begon die colum zo goed.En wat die vrijheid betreft om te mogen sterven wanneer jij dat hebben de babyboomers ook zelf geregeld want als het anders gelopen was had West-Europa er nu heel anders uitgezien. Dan was deze colum waarschijnlijk niet tot stand gekomen
frans / ambtenaar
Goed stukje, ik heb genoten..
Geen Drion dus voor babyboomers, laat ze het verval maar meemaken, ik ga hun (..) niet wassen.
Matija Stanicic / projectmanager
Het is kennelijk bon ton om een hele groep mensen neer te zetten en er dan vervolgens op te gaan schieten. Zo krijg je een column wel vol. En er zijn altijd mensen die het leuk vinden dat anderen op deze manier te grazen worden genomen. Het blijft echter gemakkelijk en weinig beschaafd.
J.Beelen / beleidsmedewerker
Een column zoals hij hoort te zijn! Scherp, prikkelend, en toch ook met enige kern van waarheid.
R. Windt / onbetaalde "gezond verstand bevorderaar"
De zestiger jaren revolutie heeft naar mijn mening een individualisering opgeleverd met ongetwijfeld vanuit de aanjagers onbedoelde uitwassen. Negatieve processen zijn op zijn beloop gelaten door diezelfde aanjagers en geestverwanten. Rechten en plichten zijn losgekoppeld teveel. Burgerschap van hoog (witteboorden) tot laag teveel aangetast. Ieder voor zich en de staat of God voor ons allen. Maar de staat beheerst bijvoorbeeld de immigratie/integratie en tal van andere grote issues niet meer. Herbelans (de behoefte daaraan) is wel gaande, maar tussen immense andere problemen ingedrukt. Dat heeft tot een verweesde samenleving geleid. We oogsten als burgers wat we zaaien. De welvaart heeft teveel het punt van welzijn als "vanzelfsprekend ergens vandaan komend" beschouwd, terwijl er breed door ons zelf niet in geinvesteerd meer werd. Wat niet gevoed wordt, vervalt automatisch. Rentmeesterschap werd een oubollig begrip.

Het initiatief om mogelijkheden te scheppen om ondraaglijk lijden aan het leven mogelijk te maken steun ik van harte. Dat probleem los je niet op met alleen de zorg verbeteren. Afgezien van het feit dat dit jaren de nodige kosten en energie kost. Wat moeten dan die mensen ondertussen, die wanhopig zelf er een eind aan willen maken?
Dat is een misvorm van compassie en de realiteit wegredeneren.
Dat mensen op afschuwelijke wijze nu eenzaam het heft in eigen handen moeten nemen vind ik onbeschaafd.
Waarom geen "verloskundige" voor levenseinde en wel voor levensbegin?
Door menselijk ingrijpen wordt de gemiddelde leeftijd hoog met alle bijkomende problemen. Een zorgvuldig traject gecoordineerd door deze "verloskundige", zoals bij het begin van het leven, waarbij de eigen artsen medische aspecten inbrengen, alle overige opties onderzocht worden en dierbaren of mantelzorgers, ook bij betrokken zijn.
Dan kan wat mij betreft met deze "verloskundige" in de buurt de betrokkene waardig inslapen.
Ethisch gezien heb ik vele malen meer moeite met abortus. Hier heeft een levend wezen geen enkele inbreng. Zwangerschap kan los van verkrachtig of bepaalde uitzonderlijke situaties voorkomen worden.
Oud worden en ernstig lijden aan het leven niet!

Fortuyns vader was gelovig en zou dat niet willen, maar Pim Fortuyn zelf vertelde dat de dood van zijn vader een opluchtig was voor de man. Wie het kan uithouden, wel of niet op grond van geloof, valt niet in de catagorie.
Niemand MOET!
Ik denk niet dat Fortuyn, indien hij zich in deze kwestie echt had verdiept, hier tegen zou zijn. Met het oog op die dramatische zelfdodingen zou hij, pragmatisch als hij was, met een zorgvuldig traject wel kunnen instemmen.
R. Windt / onbetaalde "gezond verstand bevorderaar"
Herstel zin:
Het initiatief om levensbeeindiging mogelijk te maken, in geval van ondraaglijk lijden aan het leven, steun ik van harte. Dat probleem los je niet op met alleen de zorg verbeteren. Afgezien van het feit dat dit jaren de nodige kosten en energie kost (er schort nogal wat aan). Wat moeten dan die mensen ondertussen, die wanhopig zelf er een eind aan willen maken?
Advertentie