Nijmegen mag afvalstoffenheffing afschaffen
Nijmegen brengt de afvalstoffenheffing onder in de ozb. Lagere inkomens profiteren daarvan.
Het is de gemeente Nijmegen toegestaan om de afvalstoffenheffing af te schaffen. Dat stelt de landsadvocaat in een advies aan de gemeente. Nijmegen wil de kosten voor het beheer van huishoudelijk afval voortaan betalen uit de onroerende zaakbelasting (ozb).
Behoorlijk bestuur
Het is aan de gemeenteraad om daarover te beslissen. Volgens de landsadvocaat kan worden verdedigd dat hier geen belasting afhankelijk van winst, inkomen of vermogen wordt geheven. Ook voldoen de plannen aan de eisen van algemene beginselen van behoorlijk bestuur. De gemeente had de landsadvocaat om advies gevraagd.
Stimulans voor afval scheiden
Het nieuwe Nijmeegse college (SP, GroenLinks, PvdA en De Nijmeegse Fractie) nam in het coalitieakkoord op dat de afvalstoffenheffing vanaf 2015 in drie jaar tijd geleidelijk moet worden afgeschaft. Dat wil zeggen dat in 2017 uiteindelijk de afvalstoffenheffing voor alle inwoners is verdwenen. Nijmegenaren blijven wel betalen voor de groene vuilniszak (93 cent). Hiermee is er nog steeds een stimulans om afval te scheiden, stelt de gemeente.
Huurders goedkoper uit
De opbrengst afvalstoffenheffing die met de afschaffing verdwijnt, wordt in de voorgenomen plannen vanaf 2015 ondergebracht in de ozb voor woningen. Dat leidt ertoe dat huurders goedkoper uit zijn en verhuurders meer lokale lasten gaan betalen. Woningeigenaren gaan alleen meer betalen als hun woning meer dan twee ton waard is. “Voor huiseigenaren met een huis dat rond de twee ton waard is, zou dat kunnen betekenen dat zij minder dan een euro per maand meer gaan betalen. Bij een huis van rond de drie ton gaat het om enkele euro’s per maand. Huurders gaan er een paar euro per maand op vooruit”, meldt de gemeente.
Prikkel tegen leegstand
Ook voor bedrijven betekent het plan een verschuiving in de lasten, ten gunste van huurders, die geen ozb-gebruikersdeel meer betalen. Dat is volgens de gemeente tegelijk een besparing - er is maar één aanslag nodig in plaats van twee voor gebruiker en eigenaar - en een extra prikkel om leegstand tegen te gaan. Voor de eigenaar die tevens gebruiker is van een bedrijfspand levert het plan geen verandering in de lasten op.
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.