Advertentie
financiën / Nieuws

G4 gaan zelf over openbaar vervoer

De vier grote steden mogen zelf bepalen of ze het openbaar vervoer aanbesteden of dat ze het laten verzorgen door een gemeentelijke vervoerbedrijf.

03 oktober 2012

De vier grote steden in ons land mogen voortaan zelf bepalen of ze hun openbaar vervoer aanbesteden of laten verzorgen door een gemeentelijk vervoerbedrijf. De Eerste Kamer ging dinsdag akkoord met een initiatiefwet hiertoe van PvdA, GroenLinks, SP en D66.

Steun Tweede Kamer
De vier partijen kregen eerder in de Tweede Kamer al steun van de PVV en konden hier dinsdag in de Eerste Kamer ook op rekenen. Ook de ChristenUnie, Partij voor de Dieren, OSF en 50PLUS stemden in.

Verplichte aanbesteding
De keuzevrijheid die de G4 nu krijgen, staat haaks op de plannen van het inmiddels gevallen kabinet van VVD en CDA, die wilden dat Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht hun openbaar vervoer verplicht zouden aanbesteden. Dat zou goedkoper en efficiënter ov opleveren. PvdA, GroenLinks, SP en D66 vinden echter dat de gemeenten zelf het beste weten hoe ze hun openbaar vervoer moeten regelen.

Lokale autonomie
Een van de indieners, Jacques Monasch van de PvdA, zei tijdens het debat van vorige week dan ook dat dit wetsvoorstel in essentie gaat om keuzevrijheid en lokale autonomie. VVD en CDA vinden echter dat de gemeenten in de huidige situatie ook genoeg in te brengen hebben. Bovendien vrezen ze dat door de initiatiefwet situaties kunnen ontstaan die in strijd zijn met Europese regels.

Vervoersbedrijven vóór openbare aanbesteding
Ook de grote streekvervoerbedrijven van Nederland zien bezwaren. Veolia, Arriva, Connexxion en Syntus pleitten voorafgaand aan de stemming van de Eerste Kamer juist vóór de openbare aanbesteding van het stadsvervoer.

Hogere klanttevredenheid
,,We zijn dan ook niet blij met deze uitkomst. Het verleden toont aan dat aanbesteden in het openbaar vervoer zorgt voor hogere klanttevredenheid, meer en betere aansluitingen en dat voor minder geld terwijl de kwaliteit er in alle gebieden op vooruit is gegaan", aldus een woordvoerster van Arriva Nederland. Het vervoerbedrijf vindt het ,,op zijn zachtst gezegd opmerkelijk" dat dit besluit gemaakt is in een periode waarin het onderwerp bezuinigingen hoog op de agenda staat en niemand nog de gevolgen kan overzien van de overname van HTM door NS.

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Bob / ICT-er
Shit! zijn we nog niet verlost van die K*@%#$ GVB!!!
Niels / Ambtenaar
Met de komst van nieuwe "supergemeenten" (onvermijdelijke schaalvergroting) gaan deze nieuwe gemeenten ook weer zelf het OV doen? Kan de Wet Personenvervoer dan lekker ik de prullenbak?
Boris
...alweer die politieke spelletjes...



Ik als reiziger schiet er helemaal niets mee op, met dank aan het plakpluche!



Reis al meer dan 20 jaar met OV in en rond A'dam. Zit ik weer jaren aan het GVD vast in Amsterdam, terwijl de "commerciëlen" comfortabeler, vriendelijker, regelmatiger, punctueler, voorzien van diensten als Wifi en treinvertrektijden in de bus, en (blijkbaar) ook nog goedkoper hun diensten aanbieden.



Nogmaals veel dank aan de volksvertegenwoordigers voor hun wijze beslissingen in het belang van mij als reiziger!
Wiet ten Doeschate / directeur ixad-communicatie en vormgeving. Maastricht
Een van de eerste en naar mijn mening beste uitgangspunten is dat de wet voor iedereen gelijk moet zijn. De rol van eerste Kamer is niet in de eerst plaats een politieke, maar een beschouwelijke. Checken of wetgeving correct geschiedt. Nu wordt er dus rechtsongelijkheid wettelijk geregeld en die rechtsongelijkheid wordt in de Eerste Kamer bevestigd. Niet fraai.
Jan
Het OV is door de aanbesteding alleen maar duurder geworden (ze moeten tenslotte winst maken) en als de voorstanders met efficiënter het opheffen van lijnen die iets minder opbrengen bedoelen, dan vergeten ze dat ze daarmee meteen heel veel mensen duperen die juist van het OV afhankelijk zijn en ook recht op openbaar vervoer hebben!



Hannes Haganum / kritisch lezer
Marktwerking is als idee niet slecht, alleen werkt het in bepaalde sectoren totaal niet. Sommige politici slapen echter rustig verder zonder ooit een rationele analyse te maken. Daarvoor zijn ze veel te druk met elkaar te twitteren. Hoezo marktwerking in het OV ? Arriva is een mooi spoor- en busbedrijf, maar hun enige aandeelhouder is de Deutsche Bahn, lees de Duitse staat. In de holding Transdev (Connexxion en Veolia) zijn regionale Franse overheden belangrijke aandeelhouders. Dan kunnen we toch het OV gewoon outsourcen naar onze buurlanden ? Het ergste is nog dat marktwerking ook voordelen voor de klant moet hebben, maar de OV reiziger wordt in Nederland gewoon als een object behandeld. Puur gezwets dus. In dat kader is een intensieve samenwerking tussen HTM en NS een veel beter alternatief, waar ook de klant voordeel bij kan hebben,

Advertentie