Minder kantoorruimte nodig voor ambtenaren
Al vijf jaar voor de coronacrisis nam het aantal vierkante meters kantoorruimte per werknemer in gemeentehuizen af. Die trend is door het vele gedwongen thuiswerken versneld, zo blijkt uit Trends bij Gemeenten vanuit de benchmark Vensters voor Bedrijfsvoering. Ict drukt steeds nadrukkelijker een stempel op de werkprocessen.
Al vijf jaar voor de coronacrisis nam het aantal vierkante meters kantoorruimte per werknemer in gemeentehuizen af. Die trend is door het vele gedwongen thuiswerken versneld, zo blijkt uit Trends bij Gemeenten vanuit de benchmark Vensters voor Bedrijfsvoering. Ict drukt steeds nadrukkelijker een stempel op de werkprocessen.
Apparaatskosten
Iets wat al langer gaande is in andere sectoren, zoals banken en webwinkels, gebeurt nu ook bij gemeenten: ict wordt steeds meer een productiefactor. Tussen 2016 en 2020 zijn de apparaatskosten van gemeenten gestegen van 622 naar 736 euro per inwoner. De ict-kosten stegen nog net iets sneller: van 63 naar 86 euro per inwoner. Het aandeel ict-kosten in de apparaatskosten nam toe van 10,1 procent in 2016 naar 11,6 procent in 2020.
Er is dus een kleine verschuiving te zien van arbeid naar ict bij gemeenten, maar minder dan verwacht. De ontwikkeling roept vragen op. Moeten gemeenten niet ruimhartiger zijn als het gaat om ict-investeringen? En juist strakkersturen op de apparaatskosten als geheel, om verdere stijging daarvan te voorkomen?
Toename formatie
Door digitalisering van overheadfuncties neemt het percentage overheadformatie af. Dit is een ontwikkeling die was voorzien. Wat begon met het schrappen van administraties, met hr-selfservice en met een digitaal archief, zet zich door naar de gehele bedrijfsvoering. Medewerkers in het primair proces kunnen steeds meer overheadtaken zelf uitvoeren, ondersteund door ict-oplossingen. De digitalisering leidt overigens niet tot afname van werkgelegenheid bij gemeenten. De totale formatie van gemeenten neemt al jaren toe.
Thuiswerken
Al vijf jaar voor de coronacrisis was het aantal vierkante meters kantoorruimte aan het afnemen. Interessant is hoe deze ontwikkeling zich doorzet, nu medewerkers massaal zijn gaan thuiswerken. We zien dat veel organisaties en managers voor de coronacrisis nog niet zo voorstander waren van thuiswerken en dit vaak belemmerden. Dit is aan het veranderen.
Zie voor het volledige artikel Binnenlands Bestuur nr. 9 van deze week
Reacties: 10
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
In het artikel zijn de voordelen van thuiswerken (minder m2 werkruimte en de exploitatie daarvan en minder vervoerskosten) onvoldoende in beeld gebracht om een uitgebalanceerd inzicht te geven..
Deze voorbode past prima in het ingezette zoek-het-lekker-zelf-uit en wees blij beleid.
We mogen alleen nog maar uitademen. Maar dan wel zo lang mogelijk..
Het begon allemaal met een bultje... 2 euro per dag..
Dus vergeet gerust een tegemoetkoming/vergoeding voor gebruik m2 eigen woning t.b.v. kantoorruimte voor je baas in je woonruimte;
En nu ik toch bezig ben:
Waarom niet zonder overleg overboeken van alle "gespaarde", steeds zakkende pensioenen naar AOW?
En komend jaar beëindigen van pensioengerechtigde-, en AOW-leeftijd? (slaap maar wanneer je dood bent, wie zong daar zo vrolijk over?)
Eet 's nachts je eigen afbetaalde spaarhuis op en laat nabestaanden op hun neus kijken: alles naar de belasting wanneer je niet alles op hebt gemaakt;
En waarom niet:
Verhoging eigen bijdrage "zorgverzekeringen" tot 75%; Afbouwen/beëindigen van zorg en -kostenvergoeding voor mensen ouder dan 55;
Tja, nog wat bitter na en dan stop ik vandaag: .... Groningen... wat ik denk...?
Iedereen die verantwoordelijk is voor uitgaven (kosten) hanteert kengetallen om te volgen én te beoordelen of én hoe kosten en prestaties zich in de loop van jaren tot elkaar verhouden.
Voor iedere sigarenboer om de hoek is dat al jaren een vaste gewoonte. En als die sigarenboer ziet dat de verhoudingen uit de hand lopen, dan neemt deze maatregelen.
Dat je kosten afzet tegen inwoneraantallen is dus volstrekt logisch en noodzakelijk. En dan is het ook volstrekt logisch dat je daar de toe- of afname van taken bij betrekt, anders vergelijk je appels met peren.
In dit geval kijk je dus naar de kosten- en kerngetallenontwikkeling per primair proces. Ambtelijke apparaten dienen nog steeds veel elementair bedrijfseconomisch denken te leren. Dat is een ernstig gebrek in de opleiding.
Een ambtenaar wordt geacht te denken aan het algemeen belang. Het bedrijfseconomisch belang is één van de afwegingskaders.
Verder wordt over ict als productiefactor geschreven. Dan gaat het dus om het primaire proces. Waarom gaat het artikel dan vervolgens over overheadfuncties? Waar wil BB heen?