Groot effect herverdeling gemeentefonds op prijs huis
Veranderingen in de algemene uitkering vertalen zich direct in de woningwaarde. Voor elke euro die een gemeente aan extra algemene uitkering per inwoner krijgt, wordt een woning gemiddeld 78 euro meer waard. Dat blijkt uit onderzoek van het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (Coelo) in samenwerking met het Centraal Planbureau (CPB).
Veranderingen in de algemene uitkering vertalen zich direct in de woningwaarde. Voor elke euro die een gemeente aan extra algemene uitkering per inwoner krijgt, wordt een woning gemiddeld 78 euro meer waard.
Uit onderzoek van het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (Coelo) in samenwerking met het Centraal Planbureau (CPB) blijkt dat de waarde van woningen in zogeheten voordeelgemeenten net zoveel stijgt als de netto contante waarde van de extra uikering per huishouden. Omgekeerd ademt de woningwaarde in nadeelgemeenten even hard mee met de verlaging van de uitkering.
Sociaal zwakke gemeenten
Met enige regelmaat verandert het rijk de verdeling van de algemene uitkering uit het gemeentefonds, vooral om sociaal zwakke gemeenten extra te stutten. Dat blijkt dus, zo toont het onderzoek aan, ook te leiden tot een herverdeling van particuliere vermogens. Woningbezitters in voordeelgemeenten zien hun bezit in waarde stijgen met gemiddeld ruim drieduizend euro. Woningbezitters in nadeelgemeenten krijgen te maken met een even grote daling van de waarde van hun woning.
Verschuiving particuliere vermogens
Deze herverdeling van particuliere vermogens is volgens Coelo-hoogleraar Maarten Allers ‘een onbedoeld neveneffect’ van de aanpassing van het verdeelststeem. Volgens een zeer globale rekenexercitie verschoof bij de herziening van de verdeling van de algemene uitkering uit het gemeentefonds in 1997 en 2001 circa 370 miljoen euro van nadeelgemeenten naar voordeelgemeenten. ‘Per inwoner is dat ongeveer 48 euro. Uitgaande van de prijsstijging van 78 euro per euro aan uitkering, suggereert dit dat de gemiddelde koopwoning in voor deelgemeenten 3400 euro duurder werd’, aldus Allers. In gemeenten met een bovengemiddeld voor- en nadeel zijn de veranderingen groter. Voor het hele land gaat het grofweg om een vermogensverschuiving van 11 miljard euro.
Voorziengen op hoger niveau
Doel van een herverdeling van het gemeentefonds – ook wel verevening genoemd – is alle gemeenten in staat te stellen bij een gelijke belastingdruk een gelijkwaardig voorzieningen niveau aan te bieden. Gemeenten die na aanpassing van de algemene uitkering meer geld van het rijk krijgen, kunnen hun voorzieningenniveau op een hoger peil brengen – of de belastingdruk verlagen. Dat maakt een voordeelgemeente aantrekkelijker om in te wonen, waardoor de huizenprijzen stijgen. Extra geld door gemeenten wordt volgens de onderzoekers blijkbaar goed besteed. ‘Huizenkopers willen immers meer betalen om in gemeenten te kunnen wonen die extra geld te besteden hebben.’
Huurders profiteren niet
Overigens profiteert niet iedereen per saldo van de betere voorzieningen in gemeenten die een hogere uitkering ontvangen. Huurders zonder huurbescherming en huizenkopers na de herverdeling profiteren niet. Dat ondermijnt volgens de onderzoekers het argument voor verevening. De hervorming kent namelijk extra geld toe aan gemeenten met een relatief ongunstige sociaal economische samenstelling. ‘Maar een groot deel van het profijt gaat naar de mensen die bij de invoering een woning in deze gemeenten bezaten’, zegt Allers. ‘Die groep heeft geen ondersteuning nodig.’
Herijking gemeentefonds
Op dit moment werkt het rijk aan een herijking van het gemeentefonds omdat er de voorbije jaren tussen gemeenten scheefgroei is ontstaan in de kosten die ze maken. De herijking zal tot een aangepaste verdeling leiden. Het is volgens de onderzoekers van belang tijdig te weten in welke mate dat leidt tot aanpassing van de woningprijzen.
In de periode na 1995 zijn in het hele land de prijzen van woningen gestegen. Met behoorlijke regionale verschillen. In gemeenten met veel sociale huurwoningen stegen de prijzen van koopwoningen zelfs extra (zie o.a. parlementair onderzoek huizenprijzen).
Tussen het aandeel sociale huurwoningen en de algemene uitkering bestaat een zeker verband. en misschien is dat wel de verklarende factor voor het gevonden verschil.
Of is er samenhang met een andere factor die van invloed is op de huizenprijzen: de nabijheid van werkgelegenheid. Veel sociale huurwoningen en weinig werkgelegenheid betekent bij elkaar opgeteld mogelijk een zwakke sociale structuur en dus extra centjes...
Of iets anders. Misschien heeft het wel een relatie met de kansen om in zo'n gemeente nog relatief voordelig aan een woning te kunnen komen in een sterk stijgende markt, zodat je daar wat extra voor wilt betalen. Etcetera.
Maar dat een hogere algemene uitkering op zichzelf prijsopdrijvend werkt, lijkt me stug. Een hogere algemene uitkering in het kader van een algemene herverdeling betekent toch zoiets als compensatie voor een tekort? Dus niet direct meer voorzieningen, maar niet minder...
Wat veroorzaakt wat? Zelden eenvoudig, meestal niet geschikt voor krantenkoppen.