Advertentie
financiën / Nieuws

Financiën: Decentralisatie Wlz maakt ouderenzorg 1,6 miljard goedkoper

Mogelijk leidt decentralisatie van de ouderenzorg wel tot verlies aan kwaliteit of toegankelijkheid van die zorg, aldus de bijsluiter.

07 augustus 2023
Decentralisatie ouderenzorg zou kunnen leiden tot kwaliteitsverlies.

Door gemeenten verantwoordelijk te maken voor de langdurige ouderenzorg en daarbij een decentralisatiekorting van 10 procent toe te passen, kan het rijk structureel 1,6 miljard euro besparen.

Managing Consultant Sociaal Domein

BMC
Managing Consultant Sociaal Domein

Werken als financieel adviseur | Gemeente | Publieke sector | BMC

BMC
Werken als financieel adviseur | Gemeente | Publieke sector | BMC

Verkiezingsprogramma’s

Het is een van de bezuinigingsideeën die het ministerie van Financiën in aandraagt in de Ombuigingslijst 2023. Ambtenaren van minister Kaag opperen de maatregel om de rijksuitgaven te verlagen en daarmee de overheidsfinanciën te verbeteren. De lijst is met name gemaakt ter ondersteuning bij het opstellen van verkiezingsprogramma’s.

Barrière

Nu wordt ouderenzorg vanuit drie stelsels geleverd: de Wet langdurige zorg (Wlz), de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Daarmee zijn er drie zorginkopers: zorgkantoren, zorgverzekeraars en gemeenten. Die schotten vormen volgens Financiën ‘een barrière tot investeren in preventie en samenwerken.’ Dat leidt er onder andere toe dat de kosten van een investering in preventie aan de voorkant door bijvoorbeeld zorgverzekeraars en gemeenten worden gemaakt en komen de baten – door het voorkomen en uitstellen van zorg en ondersteuning – deels bij andere partijen, voornamelijk de zorgkantoren terecht. Met de voorgestelde maatregel komt de verantwoordelijkheid voor langdurige zorg grotendeels bij gemeenten te liggen.

Verlies kwaliteit

Door die ontschotting is volgens de ambtenaren van Financiën ‘mogelijk’ doelmatigheidswinst te behalen. Ze hebben evenwel niet onderzocht of een efficiencywinst van 10 procent realistisch is. ‘Mogelijk leidt deze maatregel dus tot verlies aan kwaliteit of toegankelijkheid’, zo luidt de verdere toelichting.

Transitiekosten

In de berekening houdt Financiën rekening met transitiekosten van 250 miljoen euro gedurende de eerste jaren. Na acht jaar zou er de volle besparing van 1,6 miljard euro mogelijk zijn. Het exacte besparingspotentieel van de maatregel vergt wel nog nader onderzoek.

Het Centraal Planbureau (CPB) heeft overigens vorige week in de startnotie Keuzes in Kaart aangegeven efficiëntiekortingen van 10 procent niet automatisch te tolereren bij de doorrekening van de verkiezingsprogramma's. Daartoe is het CPB alleen genegen als er ‘overtuigend empirisch bewijs is dat deze gehaald zullen worden.’

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Nico Bos
Ik ben bang dat door dit soort bezuinigingen en creatieve "marktwerking" de ouderen t.z.t. vroegtijdig tot "soylent green" worden verwerkt om hun finale bijdrage te leveren aan onze maatschappij. De meest efficiënte wijze om behoeftige ouderen een goede oude dag te bezorgen werd door het kabinet Drees (PvdA) ingevoerd en door Rutte (VVD) c.s. weer om zeep geholpen, het bejaardentehuis; een volledig uitgehold begrip, ook weer dankzij die marktwerking.
Fien Advocaat
Ik dacht even dat het een 1 april grap was! Hebben we dan niets geleerd van de 3D-operatie in 2015? Dat het niet goedkoper werd maar alleen maar duurder? Jazeker, voor de RIJKSoverheid-financiën zal het beslist tot een besparing leiden. Voor hun snijdt het mes aan twee kanten: nu al goedkoper uit, en de toekomstige grote grijze golf is het probleem van de gemeenten.
Ik mag toch hópen dat de VNG daar faliekant voor gaat liggen!!!
Hielco Wiersma
Het punt is dat het Rijk van dit soort zaken altijd eerst zelf een zootje maakt (3 wetten met 3 geldstromen), waarna het probleem vervolgens kennelijk over de schutting moet richting Gemeenten en wel met de huidige personele tekorten en ook .........nog eens efficiëntiekorting.
Gemeenten zullen deze zorg via 1 wet inderdaad beter kunnen tackelen maar wel tegen vergoeding van 100% van de kosten (dus inclusief toename aantal cliënten in de toekomst, kosten innovatie etc.). Dit zeker niet doen op de voorwaarden van het ministerie van Financiën.
P. Smit
Ik ben niet depressief aangelegd maar je zou het van dit soort berichten wel worden.
Advertentie