Eurlings wil zelfstandige haven Amsterdam
Verkeersminister Camiel Eurlings dringt sterk aan op verzelfstandiging van het Amsterdamse havenbedrijf om de bouw van een tweede sluis bij IJmuiden te kunnen financieren.
Snel besluit
De verkoop van aandelen levert 'pecunia' op om het gat te dichten, zei Eurlings donderdag na een overleg in de Tweede Kamer. Die dringt aan op een snel besluit over de bouw van de sluis. De kosten daarvan lopen in de honderden miljoenen. Eurlings wil niet dat de rijksoverheid daar alleen voor opdraait.
Geen heilig huisje
Volgens Eurlings is de verzelfstandiging van het havenbedrijf voor Amsterdam zelf geen heilig huisje meer. Amsterdams wethouder Freek Ossel (haven) zei in een reactie dat die zaak gewoon onderwerp van gesprek is met de minister.
Geweldige steun
Amsterdam is volgens hem bereid om met Eurlings op korte termijn verder erover te praten,dit om tempo te houden in de besluitvorming. De stad ervaart de opstelling van de Tweede Kamer als 'een geweldige steun in de rug', aldus Ossel.
Chantage
PvdA-Kamerlid Lia Roefs wilde van Eurlings weten of de verkoop van het havenbedrijf voorwaarde is voor de bouw van de sluis. De bewindsman zei dat het een 'zeer belangrijk punt' is. Hij verwierp daarna 'snoeihard' kritiek van SP'er Emile Roemer, die de indruk had dat Eurlings toch chantage gebruikt.
Planstudie
Mogelijk komt de zaak deze dagen in een stroomversnelling. Volgens Eurlings is het onderzoek bijna klaar naar de perspectieven van de verkoop van het havenbedrijf. Daarnaast loopt nog onderzoek naar kosten en baten van een tweede sluis. Eurlings zei dat de bouw van de sluis geen oplossing is voor de oplopende werkloosheid. Een besluit vergt een zogenoemde planstudie die twee jaar duurt.
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.