Advertentie
financiën / Nieuws

Duidelijkheid over hoogte bouwleges

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten is blij met een arrest van de Hoge Raad over de tariefstelling van bouwleges. De Hoge Raad oordeelt dat een vast percentage van de bouwsom niet in strijd is met de wet of enig algemeen rechtsbeginsel.

20 augustus 2009

Duidelijkheid
Woordvoerder Arjen Konijnenberg van de VNG zegt dat het arrest duidelijkheid schept. ‘Het oordeel van de Hoge Raad komt overeen met de manier waarop wij de hoogte van de leges al jaren uitleggen.’ De legesverordening wordt door de gemeenteraad vastgesteld. Deze verordening gaat over alle leges, variërend van leges op paspoorten tot op bouwvergunningen.

 

Kostendekkend
Konijnenberg: ‘De hoogte moet kostendekkend zijn, maar de raad kan politieke keuzes maken. Bijvoorbeeld door de leges op paspoorten wat hoger te maken en op de identiteitskaart lager, vanuit de overweging dat mensen die het land uitgaan waarschijnlijk meer inkomen hebben. Als een gemeente geld overhoudt aan de leges of tekort komt, moet ze dat compenseren. Door de leges het jaar daarop aan te passen, of door teruggave via de gemeentelijke belastingen. Want de kostendekkendheid staat voorop.’

 

Onverbindend
De hoogte van de bouwleges stond sinds 2006 ter discussie. Toen besliste het gerechtshof Arnhem dat het tarief van de bouwleges van de gemeente Nijkerk onverbindend was, omdat het leidde tot een willekeurige en onredelijke belastingheffing. Nijkerk rekende meer dan 91.000 euro aan bouwleges voor het verkrijgen van een bouwvergunning van een zuivelfabriek met een bouwsom van 14 miljoen gulden.

 

Willekeurig
Het Hof oordeelde dat de tariefstelling leidde tot onredelijk en willekeurige belastingheffing en dat de hoogte van de legesheffing niet in redelijke verhouding stond tot de kosten die de gemeente in rekening bracht voor de behandeling van de vergunningaanvraag. Op grond hiervan werden de leges verlaagd tot 2.512,58 euro.

 

Strijd
Onder verwijzing naar deze uitspraak voerden vele belastingplichtigen rechtszaken tegen gemeenten. Aan de onzekerheid en de juridische strijd komt door het arrest van de Hoge Raad nu een einde.

 

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

W.Wilkens
Het arrest is inderdaad niets nieuws onder de zon, want dat is al jaren 'de lijn'. Waar het m.i. om gaat is een antwoord op de vraag wat kostendekkendheid in een concrete situatie inhoudt. Daar legt het hof begrijpelijk de vinger op, maar dat is ook iets waarmee het zich niet had mogen inlaten.
Blijft de politieke discussie in de gemeenteraad welke factoren in aanmerking kunnen worden genomen bij de vaststelling van de hoogte van, hier, de bouwleges. Hierop kunnen de burgers uiteraard reageren. Zoals het hoort. Nu alleen nog het bedrijfsmatig denken binnen de gemeente afschaffen op grond waarvan menigeen van mening is dat alle personeelskosten e.d. moeten worden doorberekend.
De gemeente is per slot van rekening geen bedrijf.
Eric van Schuppen / Beleidsadviseur
De bouwleges móét niet kostendekkend zijn, maar mag maximaal kostendekkend zijn, bezien over alle hoofdstukken in de verordening. Op dit punt moet de gemeente wel degelijk bedrijfsmatig denken. Het mag niet zo zijn dat mijn buurman bouwt en dat ik via een andere gemeentelijke belasting meebetaal aan de ambtenaren die zijn vergunning hebben gemaakt, omdat de leges niet kostendekkend is.
m. bosma
Afschaffen van aparte, kostengerelateerde heffingen van de overheid, zoals leges bij vergunningen, is het simpelst en tevens verdedigbaar. Kosten van vergunningverlening e.d. via belastingheffing dekken. Eric van Schuppen heeft dan ook ongelijk naar mijn mening: de vergunning wordt afgegeven in het het algemeen belang en dus niet alleen in het belang van degene die hem aanvraagt. Daarom is bekostiging via belastingheffing te rechtvaardigen. Een vergunning wordt per slot van rekening niet gekocht maar verleend.
Advertentie