Beverwijk wil 'Polenbelasting' invoeren
De gemeente Beverwijk kijkt of zij een speciale belasting kan invoeren voor de vele buitenlandse seizoenskrachten die de gemeente herbergt. De veelal Poolse werknemers zouden een ‘forensenbelasting’ moeten gaan betalen of anders voor toeristenbelasting moeten worden aangeslagen.
Het Beverwijkse voorstel voor invoering van de forensenbelasting komt van een ambtelijke werkgroep met bezuinigingsvoorstellen. Het college heeft het voorstel besproken en overgenomen en voorgelegd aan de gemeenteraad.
Polen
Volgens het college is ‘een kenmerk van de gemeente Beverwijk dat er veel buitenlandse seizoenskrachten werken en tijdelijk onderdak hebben’. Het gaat volgens een woordvoerder om ongeveer zeshonderd buitenlandse –veelal Poolse- seizoenskrachten. Idee achter de speciale belasting voor hen is dat zij wel gebruik maken van de gemeentelijke voorzieningen, maar daar niet aan meebetalen. Ook tellen zij niet mee bij toekenning van subsidie uit het gemeentefonds, omdat ze niet in de gemeente staan ingeschreven.
Camping
Een gemeente kan, volgens Beverwijk, een forensenbelasting heffen voor ‘natuurlijke personen die –zonder dat zij in de gemeente het hoofdverblijf hebben- gedurende een belastingjaar meer dan negentig maal nachtverblijf in de gemeente hebben gehouden.’ Het gaat er dan om of iemand een onderkomen ‘ter beschikking’ heeft, benadrukt de gemeente: ‘Men hoeft bijvoorbeeld niet 90 dagen op een camping te zijn. Het enkele feit dat u een stacaravan cq. chalet ter beschikking heeft is voldoende om forensenbelasting te kunnen heffen.’
Toeristenbelasting
Volgens de VNG zou je voor de seizoensarbeiders wellicht beter toeristenbelasting kunnen heffen. De VNG vermoedt dat het lastig zou kunnen zijn om een forensenbelasting te heffen, onder meer omdat het om verblijf in ‘gemeubileerde woningen’ moet gaan, al vallen ook gemeubileerde woningen zomerhuisjes, chalets en caravans onder die noemer. Verder is het verschil dat toeristenbelasting wordt opgelegd aan de eigenaren (verhuurder) en niet aan de gebruiker (de huurder).
Kiesrecht
De commissie Onderzoek belastingen lokale overheden pleitte in 2010 voor afschaffing van de mogelijkheid voor gemeenten om forensenbelasting te heffen. Volgens de commissie is het zwaartepunt van de gemeentelijke belastingheffing meer en meer komen liggen bij heffingsplichtigen die niet gerechtigd zijn te stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen: ondernemers en niet-inwoners. Voorbeelden zijn behalve de ozb voor niet-woningen, de woonforensenbelasting en de reclame- en toeristenbelasting. Daarom pleitte de commissie voor afschaffing van dergelijke belastingen en herinvoering van ozb-gebrukersbelasting op woningen.
Reacties: 10
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Veel te hoge perceptiekosten in een omgeving waar de randen van de legaliteit regelmatig worden opgezocht dan wel overschreden. Het handhaven van de bestemmingsplannen met stevige dwangsommen levert veel meer op in de zin van naleving van de wet en het aanpakken van overtreders.
Bovendien zijn deze seizoenarbeiders mensen, die een hongerloon verdienen, worden gehuisvest in caravans van 20 jaar geleden of in een uitgewoonde krotwoning.
Het zijn mensen waarvan wij profiteren, omdat zij het vuile werk wat wij niet meer willen doen opknappen.
Het zijn gewone Europeanen, die bij de gemeenschap behoren! Dus we gaan dit ook doen bij Engelsen, Chinezen, Indiers, Pakistani, amerikanen, die hier voor enkele maanden of een jaar blijven om te werken of een stagetijd hier verblijven of een studie volgen?
De Nederlander is niet verplicht om voor ± 30% van de algemene CAO voorwaardes die in dit land gelden ergens te gaan werken. Dat kan de Nederlander zich financieel overigens ook niet veroorloven.
De Pool echter heeft door een fout in de ZZP constructie – namelijk het ontbreken van een loon beschermingsmaatregel - de mogelijkheid om tussen de € 4,00 en € 6,00 te gaan werken. Het uitbuiten vind dus plaats door louche opdrachtgevers die hun zakken vullen over de armoe van deze mensen. Het gevolg is enkel dat de opdrachtgever zijn zakken vult met extra winst. Het product wordt op de markt niet goedkoper. En de Nederlandse arbeidsmarkt wordt door deze valse concurrentie onder druk gezet.
Dit ongecontroleerd open grenzenbeleid veroorzaakt voor de Nederlandse gemeenschap op dit moment een schadepost van ongeveer 6 miljard Euro per jaar. Heel aardig om sociaal te zijn met andere volkeren maar dit gaat wel ten koste van bijna 250.000 Nederlanders (autochtoon en allochtoon) die graag zouden willen werken, tegen een normaal in Nederland geldend loon, nu thuis op de bank zitten.