Advertentie
financiën / Nieuws

Amsterdam geeft toe: besluit Noord-Zuidlijn was fout

De Amsterdamse wethouder Hans Gerson (verkeer en vervoer) heeft woensdagavond erkend dat het college het besluit voor de aanleg van de Noord-Zuidlijn in 2002 niet aan de gemeenteraad had moeten voorleggen. Hij zei dat na kritiek vanuit de raad, die meende dat het college van burgemeester en wethouders niet voldoende zijn fouten had toegegeven.

21 januari 2010
Debat raad
De gemeenteraad debatteerde woensdag over het vernietigende rapport van de enquêtecommissie over de aanleg van de Noord-Zuidlijn. Die concludeerde dat het besluit destijds nooit had mogen worden genomen. Het college noemde de resultaten eerder hard en confronterend, maar schaarde zich niet volledig achter de belangrijkste conclusie van de commissie.

Bestuurlijke arrogantie
Gerson zei vorige week dat 'met de kennis van nu' het besluit tot aanleg van de Noord-Zuidlijn in 2002 nooit aan de raad had mogen worden voorgelegd. Die nuance viel bij een aantal partijen verkeerd. 'Daar koop ik niks voor', zei SP-fractieleider Remine Alberts. 'Er was veel kennis toen, maar we wilden het zo graag.' Het CDA sprak van bestuurlijke arrogantie.

Geen excuses
Gerson gaf woensdag toe dat hij niet de juiste woorden heeft gebruikt. Hij benadrukte dat het college de conclusie van de enquêtecommissie onderschrijft. Excuses, waar de SP en het CDA om hadden gevraagd, kwamen er niet. Wel zei de wethouder het te betreuren dat het zo is gelopen. De SP diende daarop een motie van afkeuring in over de reactie van het stadsbestuur op het rapport. De partij kreeg hiervoor geen steun van de rest van de raad.

Wel doorbouwen
Het college voelt wel de verantwoordelijkheid de Noord-Zuidlijn af te bouwen. Het traject is nu voor de helft aangelegd, de boor gaat bijna de grond in. De afgelopen tijd zijn volgens Gerson veel verbeteringen doorgevoerd.

Collectief falen

De partijen vatten de conclusies van het rapport samen als collectief falen, onvermogen en onderschatting van de complexiteit. De raad sprak verder over de aanbevelingen die de commisie heeft gedaan om herhaling in de toekomst zo veel mogelijk te voorkomen. Zo nam een meerderheid een motie aan van GroenLinks over de beoordeling van grote projecten waarvoor de raad voortaan onafhankelijke deskundigen kan inschakelen. Hiervoor komt bij elk project boven de 100 miljoen een budget beschikbaar.

Twee keer zo duur
De metrolijn, die Amsterdam-Noord met de Zuidas moet verbinden, is inmiddels twee keer zo duur dan begroot en is pas in 2017 klaar in plaats van 2011.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie