Nog veel 'e-onwilligen' in Nederland
Ruim eenderde van de Nederlanders gelooft niet in online overheidsdiensten. In onze buurlanden is dat aandeel overigens nog groter, blijkt uit EU-onderzoek.
Ruim eenderde van de Nederlanders is een 'non-believer' als het gaat om het gebruik van online overheidsdiensten. In onze buurlanden is dat aandeel overigens nog groter, blijkt uit EU-onderzoek.
Groot deel wil niet online
De EU onderzocht voor de eGovernment Benchmark 2012 de ervaringen met de elektronische overheid in de 27 lidstaten (plus Kroatië, IJsland, Noorwegen, Zwitserland en Turkije). Bijna de helft van de EU-burgers gebruikt e-overheidsdiensten, zoals online werk zoeken, de openbare bibliotheek gebruiken of een paspoort aanvragen. Van de Nederlanders heeft 41 procent een voorkeur voor het online kanaal en gebruikt dat ook (in de hele EU is dat percentage 'believers' 32 procent); de niet-gebruikers die het digitale kanaal ook niet zien zitten, zijn goed voor 35 procent van de nederlandse bevolking (EU: 38 procent). Daartussenin zitten nog de teleurgestelden (13 procent) en de potentiële gebruikers (11 procent). In België en Duitsland zijn er overigens minder 'believers' - respectievelijk 32 en 21 procent - en meer 'non-believers' - respectievelijk 42 en 50 procent.
Werk aan de winkel
Het forse aantal 'e-onwilligen' betekent voor minister Plasterk nog werk aan de winkel. Hij benadrukte vorige week in zijn Visiebrief digitale overheid 2017 dat over vier jaar het digitale kanaal hét kanaal moet zijn voor zakendoen met de overheid. Dan moet hij nog bijna de helft van de Nederlanders overtuigen. Persoonlijk contact blijft voor het overgrote merendeel van de niet-gebruikers van e-overheidsdiensten het belangrijkste argument.
Grensoverschrijdend
Van de Europeanen doet overigens al 73 procent zijn belastingaangifte online, meldt het onderzoeksrapport. Een adreswijziging doet 57 procent online. verbetering is wel nodig, stelt verantwoordelijk commissaris Neelie Kroes. Gebruikers willen meer transparantie en interactie. Daarnaast moeten vooral de grensoverschrijdende e-overheidsdiensten beter. Bijna 2 miljoen mensen verhuizen naar andere EU-landen of pendelen tussen EU-landen. Studeren of een bedrijf beginnen in een ander land wordt nauwelijks online ondersteund.
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Nu al is het hier zo, dat, om een voorbeeld te noemen, woningzoekenden bij woningcorporatie Elkien (o.a. met bezit in Leeuwarden en Heerenveen) alleen digitaal kunnen reageren op hun woningaanbod. Daarmee werden alle woningzoekenden zonder internet buitengesloten. Zo, die domme armoelijers, daar zijn we mooi van af toch? Uiteraard hebben we hierover discussie gevoerd met hun directie, maar in de belangen van de klant waren ze niet geïnteresseerd, meer in hun derivaten. (Ze kwamen slecht uit het laatste visitatierapport van het CFV)
Van de kant van de overheid verwacht ik dat ze net als in Iran (en in Noord-Korea) internet gaan ombouwen tot een Intranet, zodat je niet zomaar buiten de landsgrenzen (in dit geval de EU-landsgrenzen?) overal maar vrij kunt rondkijken, mailen enz.
Ja, fijn die computer: we hebben zelf heel dom Big Brother in huis gehaald...
Het feit dat e-diensten in Nederland minder gebruikt worden zegt misschien iets over het ontbrekende vertrouwen dat de Nederlandse burgers hebben in de overheid.
Laat Plasterk daar eerst mee aan de slag gaan.
Een voorbeeld de nationale politie. 9 miljoen uitgegeven aan ICT voorzieningen, die niet naar behoren werken en wellicht totaal onbruikbaar zijn. Hoezo vertrouwen in overheid die aankopen doet zonder verstand te hebben van wat ze kopen.
En hele gedigitaliseer levert eigenlijk ook veel stress op.