Advertentie
digitaal / Nieuws

'Privacyvraagstuk nog onopgelost in toekomstige dienstverlening'

De 'overheidsbrede visie op dienstverlening' die BZK heeft opgesteld, roept een aantal vragen op - met name rond de privacy van burgers, stelt Novay.

16 februari 2012
De 'overheidsbrede visie op dienstverlening' die de Bestuurlijke Regie Groep e-overheid en dienstverlening (BRG) vorig jaar heeft opgesteld, roept een aantal vragen op - waaronder vragen rond de privacy van burgers. Dat stelt Novay in een rapport daarover.
Uitgangspunten In september 2010 heeft de Bestuurlijke Regie Groep e-overheid en dienstverlening (BRG, ) de zogeheten 'overheidsbrede visie op dienstverlening' vastgesteld. Daarin zijn zes uitgangspunten genoemd voor de dienstverlening aan burgers en bedrijven: de vraag staat centraal; snel en zeker helpen; één overheid; eenmalige uitvraag van gegevens; transparantie en aanspreekbaarheid; en efficiëntie. Novay is gevraagd te kijken wat er allemaal moet gebeuren om die visie in tien jaar tijd in de praktijk te kunnen brengen.

Proactief  De visie roept een aantal vragen op, stelt auteur Wolfgang Ebbers van Novay. "Het is een goede ambitie, maar een aantal vraagstukken moet nog dieper worden uitgewerkt." Hij noemt bijvoorbeeld de 'proactieve diensten' die de overheid volgens die visie wil bieden. Daarvoor zijn veel koppelingen van gegevensbestanden nodig. Op dit moment is er bijvoorbeeld al de vooringevulde aangifte van de Belastingdienst (VIA). "Dat is nog relatief eenvoudig, maar ik lees in de ambitie ook verdergaande zaken. Als je dat zinvol wilt doen, moet je als overheid wel heel veel weten over iemand." Het is echter nog niet duidelijk hoe ver de overheid daarin kan, mag en wil gaan.

Privaat De voorwaarden waaronder de overheid gegevens (over burgers en bedrijven) ter beschikking mag stellen aan private partijen moeten eveneens verder worden verhelderd. Die praktijk gaat volgens Ebbers in de toekomstvisie van de overheid ook verder dan het gebruik van intermediairs bij de belastingaangifte. "Er zijn interessante diensten mogelijk, maar je moet absoluut niet over één nacht ijs gaan."

Mijnoverheid.nl Qua praktische voorzieningen die de overheidsdienstverlening van de toekomst mogelijk maken ligt er ook nog veel werk, stelt het rapport. De toegang tot die dienstverlening zal veelal draaien om Mijnoverheid.nl, maar die portal moet daartoe wel fors aangepast. De burger heeft nog lang geen integraal beeld van de overheid. "De componenten zijn er wel, maar Mijnoverheid.nl is nu nog te veel een verzameling doorverwijzingen naar afzonderlijke 'mijn'-domeinen. Het aanpassen daarvan is nog wel een technische uitdaging."

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie