Advertentie
digitaal / Column

Privacy paniek!

Op de dag dat ik deze column schrijf, duurt het nog 46 dagen voordat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht wordt. Doe zelf de rekensom maar op welke avond ik aan het werk bent geweest. Meer privacygevoelige informatie krijgt u niet.

16 april 2018

Op de dag dat ik deze column schrijf, duurt het nog 46 dagen voordat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht wordt. Doe zelf de rekensom maar op welke avond ik aan het werk bent geweest. Meer privacygevoelige informatie krijgt u niet.

'Bent u klaar voor 25 mei?' 'Zorg dat u AVG-Proof bent voor 25 mei.' 'AP krijgt boetebevoegdheid tot miljoenen vanaf 25 mei!'. Zomaar een paar kreten die ik de laatste maanden in steeds hoger tempo voorbij zie komen. Inmiddels weet echt heel Nederland dat we een nieuwe privacywet krijgen en dat deze ‘veel strenger wordt’. Van stichting, tot vereniging, van voetbalclub, tot mediator, van VVE tot ZBO, iedereen is er mee bezig. Het houdt niet alleen grote bedrijven en overheden bezig.

Wel terecht dat ook de kleinere organisaties zich bezig houden met deze vraag, maar dat hoeft niet tegen elke prijs en ik adviseer deze kleinere organisaties om zich goed te laten voorlichten. Er wordt nogal hysterisch gedaan over deze nieuwe wet en er wordt ook veel paniek gezaaid. Wat ik erg jammer vind. Privacy betekent namelijk niet dat je niets meer mag, het betekent dat je in het vervolg iets beter moet nadenken over wat je met persoonsgevens doet en of je ze echt nodig hebt. Gegevens die je niet hebt, hoef je ook niet te beveiligen en kan je ook niet kwijtraken of per ongeluk naar de verkeerde sturen.

Door al die paniekzaaiers, zien sommige organisaties door de bomen het bos niet meer of krijgen ze - nog kwalijker - verkeerde informatie. Gevolg is dat veel organisaties in een kramp schieten en denken dat het werk volslagen onmogelijk gemaakt wordt door die privacywetgeving. Niet nodig! Gebruik gewoon je gezonde boerenverstand en verplaats je in degene van wie je de gegevens verwerkt. Stel jezelf de vraag: Hoe zou ik het vinden als mijn gegevens op deze manier worden gebruikt/verstrekt? Dat zet je wel aan het denken. Doordat er de laatste tijd zoveel aandacht is voor de privacywet (dank je wel paniekzaaiers!) worden betrokkenen (inwoners, consumenten) steeds mondiger en beter geïnformeerd. Een paar jaar geleden werd er nog niet zo moeilijk gedaan door inwoners over hoe gemeenten omgingen met hun gegevens.

Tegenwoordig wordt door de inwoners aan gemeenten vaker de vraag gesteld wat er met de gegevens gebeurt en met wie de gegevens worden gedeeld. Een goede zaak. Transparantie staat voorop en is een van de pijlers van de AVG. Ook merk ik mensen steeds kritischer worden op grote (Amerikaanse) bedrijven. Mark Zuckerberg is al een paar keer door het stof gegaan, omdat zijn Facebook data van haar gebruikers heeft laten misbruiken. In Amerika pakken ze het wel meteen groots aan: daar moet hij een verklaring afleggen voor het Congres. Ik zie dat in Nederland niet zo snel gebeuren. Maar je weet het nooit. Een parlementaire enquête in verband met een onderzoek naar digitale verkiezingsfraude? Het zou zomaar kunnen.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

loek / v.m. jur.medew. gsd
Wikipedia: De AVG is in mei 2016 in werking getreden. Van organisaties wordt verwacht dat zij vanaf die tijd hun bedrijfsvoering met de AVG in overeenstemming brengen. Zij krijgen daarvoor tot 25 mei 2018 de tijd. Daarna mag iedereen organisaties op de naleving van de AVG aanspreken.



Een veel gemeld misverstand dus. Er is een aanlooptijd van 2 jaar waarin de AVG al wel geldt. De sanctiemogelijkheid geldt echter eerst vanaf 250518.
Advertentie