Overheid zoekt oplossing voor burgers zonder e-mail
Staatssecretaris Knops zoekt naar oplossingen voor gebruikers van een Mijn-Overheid zonder e-mailadres. De bedoeling is dat zij alsnog doen. D66 heeft via een motie verzocht om mensen beter te informeren over de consequenties wanneer zij geen e-mailadres invullen.
Staatssecretaris Knops zoekt naar oplossingen voor gebruikers van een Mijn-Overheid zonder e-mailadres. De bedoeling is dat zij alsnog doen. D66 heeft via een motie verzocht om mensen beter te informeren over de consequenties wanneer zij geen e-mailadres invullen.
Akkoord geven
Met een activatieproces krijgen nieuwe gebruikers stapsgewijs en helder uitgelegd wat het belang en gemak is van notificaties naar een eigen e-mailadres, zo schrijft Knops. Daarnaast worden ook de gevolgen duidelijk gemaakt van een activatie waarbij géén e-mailadres wordt opgegeven. Knops wil ook bestaande gebruikers die geen e-mailadres hebben opgegeven hierop attenderen. Bij inloggen krijgen zij een mededeling te zien die gebruikers verzoekt om dit alsnog te doen. Wanneer zij dit niet doen, moeten zij een half jaar later ‘expliciet akkoord’ geven. Ieder halfjaar krijgen gebruikers een melding om hun e-mail op juistheid te controleren. ‘Zowel nieuwe als reguliere gebruikers van MijnOverheid worden aldus op nette wijze verleid om de notificatie-optie actief te benutten’, aldus Knops.
E-mailadres niet gekoppeld
Een probleem rondom de MijnOverheid-accounts is dat veel mensen hun berichten niet lezen. Een oorzaak hiervan is dat er geen e-mailadres is gekoppeld aan het account, of dat hun e-mailadres niet meer wordt gebruikt vanwege een nieuw adres. Ook worden berichten vergeten of vallen ze op. Veel mensen loggen minstens een jaar niet in op het account. Knops wil om deze redenen gebruikersgedrag gaan meten en met suggesties komen voor aanpassingen vanuit het oogpunt van gebruiksvriendelijkheid. Er komt een ‘klanttevredenheidsmonitor’, die reviews van burgers over de dienstverlening van MijnOverheid oplevert. ‘Dit wordt een doorlopend proces van meten, signaleren en verbeteren’, schrijft Knops.
Terugmelden geen optie
Knops is ook door de Kamer verzocht om berichten die niet binnen 3 weken geopend zijn door gebruikers te monitoren, zodat zij aan hun berichten kunnen worden herinnerd. Er moet ook een rapportage komen over het percentage berichten niet tijd geopend is door gebruikers bij de verschillende overheidsorganisaties. Knops mikt hierbij op een jaarlijkse rapportage, zo schrijft hij. ‘Tot op heden is het openen van afzonderlijke berichten niet gemonitord. De postbode kijkt immers ook niet in de brievenbus of een brief wordt geopend.’ Een terugmelding aan verzendende overheid over het wel of niet openen van berichten is geen optie, met de huidige regelgeving. ‘Rapportages over totalen, zoals eerder hierboven behandeld, zijn wel toelaatbaar.’
Het is wellicht aardig om te zien hoe het handelen van de overheid m.b.t. 'Mijn-Overheid" steeds weer iets meer overeenkomt met de definitie van terrorisme die ze zelf hanteert:
Terrorisme is het uit ideologische motieven dreigen met, voorbereiden of plegen van op mensen gericht ernstig geweld, dan wel daden gericht op het aanrichten van maatschappijontwrichtende zaakschade, met als doel maatschappelijke veranderingen te bewerkstelligen, de bevolking ernstige vrees aan te jagen of politieke besluitvorming te beïnvloeden.
Gelukkig zijn er nog verschillende, Knops laten we er naar streven de huidige overeenkomsten ook weg te werken i.p.v. over te gaan op dreigementen