Advertentie
digitaal / Nieuws

'Impact invoering parkeerapp onderschat'

De invoering van een parkeer-webapp in Utrecht werd volgens de verantwoordelijke wethouder 'een geweldige misser'.

05 december 2023
Lot-van-Hooijdonk.jpg
Wethouder Lot van Hooijdonk

De invoering van een nieuwe parkeerapp in de gemeente Utrecht is ‘een geweldige misser’ geworden, erkende wethouder Lot van Hooijdonk vorige week in de gemeenteraadsvergadering. De gemeente benaderde het project technisch en had weinig aandacht voor de gevolgen van de komst van de app voor inwoners.

Ambitieuze Accountmanager binnen het domein Wonen

BMC
Ambitieuze Accountmanager binnen het domein Wonen

Adviseur Mobiliteit en Verkeer

Gemeente Den Haag
Adviseur Mobiliteit en Verkeer

Kortingscode voor bezoekers

Tot voor kort waren Utrechtenaren gewend om hun bezoek een kortingscode door te geven voor de parkeerautomaat. Tegenwoordig moeten de inwoners zelf voor het bezoek betalen via een webapp, die niet uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid. 

Thuis een kenteken aanmelden

Toen leverancier Centric aangaf om na het einde van het contract te stoppen met het ondersteunen van het systeem Key2Parkeren, besloot de gemeente om een parkeerapp in te voeren. Hiervoor ging Utrecht in zee met ARS Traffic & Transport Technology, schrijft Computable. Het nieuwe systeem, Mijn Parkeeractie, moet de inwoners allerlei voordelen bieden. Zo hoeven ze niet naar de automaat te lopen om betaalgeld te betalen, maar kunnen ze thuis via de webapp direct een kenteken aan- en afmelden van de visite of bijvoorbeeld van de kraamhulp. 

Te ingewikkeld

Maar juist dat laatste blijkt een kink in de kabel: bewoners moeten opeens het parkeergeld van hun bezoekers betalen. Dat zou ertoe leiden dat ouderen minder bezoek ontvangen, schrijft het AD. Om een account aan te maken voor de webapp, moeten inwoners hun DigiD gebruiken en om te betalen via de app moeten ze een parkeersaldo opwaarderen via iDeal. Al met al blijkt het gebruik van de webapp te ingewikkeld voor ouderen en laaggeletterden. Seniorenburgemeester Connie Huiding zegt tegen het AD dat  ‘de gemeente niet weet wat ze veel mensen aandoen’.

De gemeente biedt ondersteuning voor het gebruik van de app, met onder meer handleidingen, instructiefilmpjes, servicepunten en inloopavonden. Ook is het mogelijk om iemand anders te machtigen om de parkeerapp te gebruiken.

Impact onderschat

Tijdens de gemeenteraadsvergadering donderdag weigerde wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) excuses te maken voor het fiasco, tot ergernis van de oppositie. Van Hooijdonk erkende wel dat de app een misser is. ‘Er is een heel aantal dingen niet goed gegaan,’ zei ze tijdens de raadsvergadering, volgens de lokale nieuwssite Duic. ‘De impact is enorm onderschat.’  De gemeente beschouwde de invoering van de parkeerapp volgens de wethouder als een technisch softwareproject en had weinig oog voor de impact op bewoners. Zijzelf zou niet goed en te laat zijn geïnformeerd zijn door haar ambtenaren over de gevolgen van de app.

De gemeente onderzoekt hoe het gebruikersgemak van de parkeerapp kan worden verbeterd en of er een beter alternatief mogelijk is voor minder digitaal vaardigen. Ook wordt bekeken of bezoekers weer zelf hun parkeergeld kunnen betalen.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

T. Simpelmans
Chic hoor, die sneer naar haar ambtenaren. Maar Lotje is politiek verantwoordelijk toch?
Advertentie