Invoering BRP officieel van start
Minister Spies heeft met 12 'koplopergemeenten' afgesproken dat zij als eersten de nieuwe Basisregistratie Personen (BRP) gaan invoeren.
Minister Spies heeft met 12 'koplopergemeenten' afgesproken dat zij als eersten de nieuwe Basisregistratie Personen (BRP) gaan invoeren. Daartoe heeft zij in Valkenburg aan de Geul met deze gemeenten een intentieverklaring getekend.
Modernisering
De BRP zal het resultaat zijn van de modernisering van de huidige GBA, in combinatie met de nieuwe Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). De BRP moet leiden tot een eenvoudigere en goedkopere gegevensverstrekking over personen. De nieuwe GBA bestaat uit een centrale voorziening waarop gemeenten met nieuwe Burgerzakenmodules moeten aansluiten. Afnemers kunnen dan op een centraal punt terecht. Afgezien van de invoering van nieuwe software zullen ook de processen en het gegevensmodel aan gemeentezijde veranderen. Vanwege de hoeveelheid werk moet de invoering gefaseerd gebeuren, in de periode 2013-2016.
Koplopers
De twaalf koplopergemeenten (Alkmaar, Amstelveen, Bloemendaal, Capelle aan den IJssel, Haarlemmermeer, Hoogezand-Sappemeer, Leiderdorp, Noordenveld, Valkenburg aan de Geul, Waalwijk, Zoetermeer en Zoeterwoude), zullen een actieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de nieuwe software en hun ervaringen aan andere gemeenten ter beschikking stellen. Zij zullen al in 2013 hun processen en systemen op orde moeten hebben.
Modules
De ten minste 14 Burgerzakenmodules waarmee de gemeenten zullen werken, zijn die voor Afstamming, Naam en geslacht, Documenten en verzoeken, Huwelijk en partnerschap, Migratie, Nationaliteit, Reisdocumenten, Rijbewijzen, Overlijden, Overig, Onderzoek, Binnengemeentelijke levering, Verkiezingen, Centraal registratie en informatie bureau (CRIB). De VNG kijkt nog naar een eventuele gezamenlijke aanbesteding van deze modules. Daarvoor lijkt minder animo dan aanvankelijk gedacht.
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.