Advertentie
digitaal / Nieuws

Grote technische problemen met OV-chipkaart

Er zijn grote technische problemen met de OV-chipkaart, zo stellen de Consumentenbond en Reizigersvereniging Rover. Volgens hen stapelen de problemen zich op en snappen reizigers weinig meer van het nieuwe vervoersbewijs. Dat bericht het Algemeen Dagblad vandaag.

25 februari 2008

Er zijn grote technische problemen met de OV-chipkaart, zo stellen de Consumentenbond en Reizigersvereniging Rover. Volgens hen stapelen de problemen zich op en snappen reizigers weinig meer van het nieuwe vervoersbewijs. Dat bericht het Algemeen Dagblad vandaag.

De claim van de Consumentenbond en Rover wordt ondersteund door cijfers die de website ov-chipklacht verzamelt. Initiatiefnemer Arno Bonte kreeg sinds juli vorig jaar vijfduizend klachten. Bonte: “Per maand komen er honderden bij. De problemen zijn zo ernstig dat je eigenlijk moet zeggen: begin maar opnieuw. Alleen dan kun je een goede kaart voor de reiziger ontwikkelen.”

Een van de meest voorkomende meldingen is volgens Rover dat reizigers niet kunnen uitchecken. Daardoor verliezen ze de borg die het computersysteem afschrijft als ze het ingangspoortje naar trein of metro passeren. Die borg is bij de Rotterdamse stadsvervoerder RET vier euro, de NS rekent 7,50 euro. Uit onderzoek van de FNV blijkt dat op de streekbussen rondom Rotterdam bijna de helft van de scanners stuk is, waardoor reizigers niet kunnen uitchecken. Rover schat dat in Rotterdam en omgeving honderden mensen op deze manier hun borg verliezen.

Klanten die te snel hun ov-chipkaart terugtrekken, betalen wel maar krijgen geen opwaardering van hun tegoed. Deze storing heeft de RET al opgelost, maar de NS nog niet. De NS kent het probleem, maar zegt het pas op te lossen als ze de chipkaart landelijk invoert. “Het lijkt een marginaal probleem,” aldus woordvoerder Rob Hageman.

De Consumentenbond maakt zich grote zorgen over de onduidelijkheid van het systeem. Op plaatsen waar reizigers overstappen, is vaak onduidelijk waar ze moeten uitchecken voor de trein en vervolgens kunnen inklokken voor de metro. Ook hier dreigt het verlies van hun borg.

Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer komt vrijdag met een plan om de problemen op te lossen. Het bedrijf dat de kaart introduceert, Trans Link Systems, wijst alle verantwoordelijkheid van de hand. “Dit valt onder verantwoordelijkheid van de vervoerders,” zegt woordvoerster Jannemieke Zandee. (AD)

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie