IBD publiceert 'gespreksstarter' voor gebruik sociale media
Er kleven risico's aan het gebruik van sociale media, maar gemeenten moeten zelf een afweging maken, schrijft IBD.
De informatiebeveiligingsdienst voor gemeenten (IBD) heeft een document gepubliceerd waarin gemeenten advies krijgen over risico’s rondom gebruik van sociale media. Ambtenaren moeten in gesprek met privacyfunctionarissen, zo adviseert de IBD onder meer.
Gespreksstarter
De IBD komt met de ‘gespreksstarter’ om gemeenten te helpen bij besluiten nemen over inzet van sociale media zoals Facebook, Whatsapp, Twitter, Instagram, LinkedIn en TikTok. Er kleven risico’s aan, maar het is volgens de IBD aan gemeenten zelf om te bepalen welk beleid het hierin hanteert.
Geen Facebook meer?
In het document wordt aangehaald dat de rijksoverheid op termijn Facebook-pagina’s gaat afraden of zelfs verbieden vanwege privacyrisico’s. Op dit moment wordt er een DPIA (privacyonderzoek) uitgevoerd naar overheden die tweets verzamelen. Uit onderzoek van AG Connect en Trouw werd eerder al duidelijk dat overheden tweets verzamelen zonder daarover gebruikers in te lichten, terwijl dit wel verplicht is volgens de AVG.
In gesprek
De IBD roept gemeenten op om in gesprek te gaan met de privacy officer, FG, communicatieafdeling, informatiebeveiliger en bestuursleden. 'Bespreek hoe de gemeente zich wil opstellen op het gebied van social media. Waar liggen grenzen en wegen de voordelen van de inzet van sociale media op tegen de risico's?' De organisatie raadt onder meer aan dat er voor de verschillende doelen en middelen een afweging wordt gemaakt, die bovendien gedocumenteerd worden.
Goede onderbouwing
Gemeenten die toch besluiten om een sociale media-kanaal in te zetten, moeten volgens de IBD goed onderbouwen waarom die keuze gemaakt is en waarom via alternatieven het beoogde doel niet of onvoldoende bereikt wordt. 'Op deze manier toont de gemeente in ieder geval aan dat noodzakelijkheids- en subsidiariteitstoetsen zijn toegepast.'
Gemeenten worden door IBD ook aangeraden om in kaart te brengen hoeveel socialemedia-kanalen er zijn, wie deze beheren en of ze in lijn zijn met het gemeentelijke beleid.
Dit artikel verscheen eerder op AG Connect.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.