Advertentie
digitaal / Nieuws

Op weg naar één ICT-omgeving voor 415 gemeenten

Tof Thissen heeft het druk als directeur van het KwaliteitsInstituut Nederlandse Gemeenten. KING moet gemeenten bestuurskracht helpen ontwikkelen, mede via Operatie NUP.

10 april 2012

Gemeenten moeten nog beter inzien dat decentralisaties en bezuinigingen niet strijdig zijn met hun moeizame inspanningen op het gebied van ICT en de e-overheid, vindt Tof Thissen. En vooral niet denken dat die ICT zelf zo uniek is.

Lastig verhaal
Tof Thissen heeft het druk als directeur van het KwaliteitsInstituut Nederlandse Gemeenten. KING moet gemeenten bestuurskracht helpen ontwikkelen, mede via Operatie NUP, een pakket afspraken met gemeenten over de elektronische overheid in 2015. En dan komen daar ook nog drie decentralisaties bij, plus het programma modernisering GBA en niet te vergeten de bezuinigingen. Een lastig verhaal richting gemeenten. Maar de afgelopen najaar opgestarte Operatie NUP zelf staat overeind: “We hebben veel mensen geworven en we weten wat we de komende drie jaar moeten doen. De organisatie is op orde en we hebben een geweldig startcongres gehad met NUP Live op 8 maart, waar ook bestuurders in de zaal zaten. Die bestuurders zijn helaas vaak pas geïnteresseerd in ICT als het fout gaat.”

Basisgemeente 

Er gaat nogal eens wat fout in e-overheidsland, maar er is ook één ‘stip aan de horizon’ waarover Thissen erg optimistisch is: de ‘basisgemeente’. “Het zijn onze ideeën voor dat ene ICT-gemeentehuis voor 415 gemeenten. Gemeenten hebben nog altijd het idee dat ze er zelf voor staan en dat hun identiteit ligt in het hebben van hun eigen soft- en hardware. Maar als je door je oogharen kijkt zie je nauwelijks verschillen in informatieverwerking en -voorziening . Dus moet het gewoon gestandaardiseerd en geharmoniseerd. Veel gemeenten zijn daar enthousiast over, we hebben een business case klaar, we hebben een projectleider en er zijn samenwerkingsverbanden zoals GovUnited, Dimpact, ICT Samenwerkingsverband Zuidwest Friesland en Drechtsteden, die zeer geïnteresseerd zijn.”

Die standaardisatie geldt dus ook voor de software voor gemeentelijke websites?

“Ja, want de gemeentelijke identiteit zit niet in je applicaties en je ICT, die zit in je gemeentelijke dienstverleningsproces, in de manier waarop je verstaat wat groepen in de samenleving en individuele burgers en bedrijven nodig hebben en wat je dan aan dienstverlening moet accomoderen. Dáár zit jouw identiteit. De backoffice zou je bijvoorbeeld kunnen organiseren als een netwerk van regionale shared service centra. En daarbovenop zou je gestandaardiseerde logische processen, geharmoniseerd met elkaar, moeten plaatsen, zodat ook nieuwe wetgeving veel makkelijker te implementeren is. Nu moet dat vaak op 415 plekken en zorgt dat voor hoofdbrekens. Gemeenten zoeken wel de samenwerking, maar we kunnen nog zoveel meer. Volgens Marcel Meijs, voorzitter van de Vereniging van Gemeentesecretarissen, kunnen we zo makkelijk twintig tot dertig procent besparen op de bedrijfsvoering van gemeenten. Ook minister Spies is er laaiend enthousiast over. ”

Welke rol kan KING daarin spelen?

“Enthousiasmeren, overtuigen , draagvlak zoeken en toewerken naar het opdrachtgeverschap namens die 415 gemeenten of een voorhoedegroep daarvan. Een ICT-bedrijf kwam hier laatst vissen naar een opdracht en ik zei: regel maar een bouwcombinatie; zoek je grote broers maar eens op. En kom dan met een aanbod. Je weet wat we willen met die basisgemeente.”

Die leveranciers zullen bij elkaar daardoor wel omzet gaan mislopen.

“Maar aan effectiviteit winnen ze. Ik heb altijd gedacht dat leveranciers het makkelijker vinden om 415 keer hetzelfde kunnen verkopen dan dat ze één keer voor 415 gemeenten iets groots maken. Maar ik ben langzamerhand tot de conclusie gekomen dat die leveranciers het ook veel prettiger vinden als ze via standaarden en een schaalvergroting succesvoller zijn. Want de mislukkingen kleven ook aan hen.”

De vraag is of de deadlines in de Operatie NUP worden gehaald. Alleen al de Webrichtlijnen zijn kennelijk een probleem.

“We weten dat gemeenten het gevoel hebben dat dit een Haags onderwerp is dat ze door de strot wordt geduwd. En dat terwijl er drie decentralisaties aan komen: de AWBZ, de jeugdzorg en de wet Werken naar vermogen (WWNV). Gemeenten vragen ons of we al de spulletjes hebben klaarstaan zodat ze goed met die WWNV kunnen werken. Wij zijn nu bezig dwarsverbanden te leggen tussen die decentralisaties enerzijds en de NUP- en mGBA-programma’s anderzijds. Dat is nog een hele klus. Maar je merkt dat juist door die bezuinigingsdruk en die decentralisatiedruk de gemeenten zeggen ‘dat is allemaal wel belangrijk, maar we willen nu graag instrumenten hebben’. En dat is een spanning. ICT is een fantastisch hulpmiddel, maar ik blijf benadrukken dat het niet alleen om de instrumenten gaat, maar vooral om bedrijfsprocessen die ertoe leiden dat we de vragen van gemeenschappen en individuele burgers en ondernemers tot uitgangspunt van ons handelen kunnen maken, zodat we ze kunnen helpen. Het draait om de humanisering van de relatie overheid-burger.”

Komen er met die decentralisaties ook nieuwe NUP-bouwstenen bij?

“We beschikken al over een goede portal bij het Digitaal Klantdossier: Mens Centraal, een mensvolgsysteem dat integraal werken mogelijk maakt. Het is een google-systeem dat bij de bron alles in één keer ophaalt. Wat bekend is over leerplicht, schuldhulpverlening, werkloosheid, verslaving, schooluitval enzovoort  is daar bij elkaar gebracht en maakt veel snellere interventies mogelijk. We hebben dus al een in potentie fantastische portal voor de AWBZ, de Jeugdzorg en de Wajong. We zitten nu echt in de zendingsmodus om te laten zien dat die decentralisaties en het NUP in elkaars verlengde liggen.”

Reacties: 14

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Peter / Projectmanager
In het artikel valt mij op dat Thissen stelt "NUP Live op 8 maart, waar ook bestuurders in de zaal zaten. Die bestuurders zijn helaas vaak pas geïnteresseerd in ICT als het fout gaat.”



Dat is nu precies één van de punten waar twee decennia lang overheids-ICTprojecten op falen en waar de Algemene Rekenkamer telkens weer op wijst.

Het suggereert - ik hoop ten onrechte - dat onvoldoende aandacht is besteed aan risicomanagement in de zin van identificeren en adresseren van kansen en bedreigingen. En daarnaast het ontbreken van ownership/opdrachtgeverschap.

Op het namens de gemeenten gaan invullen van een dergelijke rol zal in de praktijk weinig zegen rusten.

Opdrachtgeverschap kán en mág niet gedelegeerd worden, hooguit de uitvoering daarvan.



Het zou niet zozeer moeten gaan om "bestuurskracht helpen ontwikkelen" maar om de wijze van gebruik van bestuurskracht binnen huidige mogelijkheden en met gebruik van bestaande oplossingen.

Alles van BIOS-nota tot basisadministraties en tot NUP was en is er immers op gericht de overheidsinformatievoorziening te structureren passend op een gedecentraliseerde bestuurlijke inrichting.

In de praktijk hebben we keer op keer moeten constateren dat overheidsorganisaties standaarden, richtlijnen en aanbevelingen negeren. Of soms gewoon niet kennen.

Twee pijnlijke voorbeelden daarvan zijn de elementaire privacy-audits en de onmogelijkheid tot modernisering naar Open Standaarden door afhankelijkheid van primaire ICT-stromen in Word-macro's.



In dat kader valt mij ook op dat Thissen zo optimistisch is over de ‘basisgemeente’ als ‘stip aan de horizon’. Dat staat immers geheel haaks op het fundamentele uitgangpunt voor overheidsICT, nl. dat bestuurlijke inrichting los dient te staan van informationele inrichting.



'één ICT-gemeentehuis voor 415 gemeenten'? Een dergelijke facilitaire organisatie is voor de 26 politiekorpsen en de ketenpartners al zeer moeizaam gebleken.

Frans noemt ook heel terecht het SOAG.



Me dunkt dat het voor gemeenten in dat opzicht aan te bevelen is aan te sluiten bij de lopende ontwikkeling van de Veiligheidsregio's. Vooral al om te zorgen dat de bovengemeentelijke basisinformatiestromen voldoende hierop aansluiten.



Even heel concreet : 5 aanbevelingen :

1. doe aan stevig *risicomanagement*; benoem kansen en bedreigingen en manage die;

2. toon aansluitend daarop *ownership* : maak keuzes als 'Goed Huisvader' en neem daarvoor verantwoordelijkheid. Het gaat om publiek belang en belastinggeld.

3. doe daarom aan *regievoering*; stel kaders en stuur op hoofdlijnen. Conformeren aan standaarden en richtlijnen, en die als Must Have's stellen in de requirements.

4. doe aan *acceptatiemanagement*; de 'pijn-hebber' start het project, maar er moet iemand zijn die met de resultaten moet werken, en die dus ja zegt tegen die resultaten. Maak diegene geen 'pijn-krijger'

5. doe aan *transitiemanagement*; de overgang van bestaande situatie naar nieuwe situatie dient onder één integrale aanpak te vallen. Verbrokkeling leidt tot brokken.



Succesvolle acceptatie zit en een goede voorbereiding van een goede regie van het gehele transitietraject.

Máák het niet ingewikkeld, dat gaat vanzelf.

De 5 bovenstaande zaken managen is écht al lastig genoeg.



Voor wie verder wil lezen :

- Lessen uit ICT-projecten bij de overheid; Deel A

http://www.rekenkamer.nl/Publicaties/Onderzoeksr …

- Lessen uit ICT-projecten bij de overheid; Deel B

http://www.rekenkamer.nl/Publicaties/Onderzoeksr …

- 'Verontrustende kloof tussen wens en uitvoering'

http://www.bluebricks.nl/nl/in-research

- '70% van IT transities “mislukt”.'

http://www.transitionexperts.nl/experts/?p=2431

jan vinkenburg / geen
Meer dan tien jaar geleden toen ik samen met de heer hissen lid was van de VNG commissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid heb ik gepleit voor de invoering van één landelijk informatiesysteem verplicht door alle gemeenten te gebruiken informatiesysteem bij de invoering van nieuwe wetgevig. Terecht merkt Thissen op dat alle processen gelijk moeten zijn. Dat betekent ook dat de informatie uniform moet zijn. een zegen ook op statistische gegevens direct uit het systeem te halen.

Waarom lukt het bij het gemeentelijk basissysteem wel en op andere gebieden niet? Ik ben bang dat de software leveranciers daar achter zitten.

De Tweede Kamer roep ik op om pas een wet inwerking te laten treden als de informatie landelijk volledig onder controle is..
Ria Bol / Webcoördinator
We hebben al een mooie gezamenlijke portal: Mijn.overheid.nl. Ik hoor daar niets meer over en mij lijkt het juist wel handig als men over zijn/haar eigen (GBA) gegevens kan beschikken en deze kan verstrekken aan een instantie die dat nodig heeft. Stopp met de burger te gebruiken als boodschappenjongen voor de overheid. GBA-uittreksels hoeven dan niet meer te worden aangevraagd. En er kan nog veel meer met mijn.overheid.nl.
Derk Kremer / Specialist in Goed Opdrachtgeverschap
Een helder artikel over de kansen die gemeenten hebben om, middels samenwerking, toch de beoogde doelstellingen te halen op het gebied van besparingen.

Maar wat mij opvalt aan dit artikel, is het feit dat de samenwerkingsverbanden vooral betrekking hebben op technische aspecten zoals ICT. Voorzover dit betrekking heeft op de uitvoering, is er geen enkel probleem. Maar de grote valkuil is dat ook de regie over de gewenste veranderingen/verbeteringen bij een dergelijk uitvoerend samenwerkingsverband wordt gelegd. Een recent voorbeeld van hoe dit mis kan gaan hebben de waterschappen ons geleverd: zie http://publicaties.eestum.eu/Publicaties/overzic …



Terecht is in het artikel gesteld dat bestuurders pas geïnteresseerd in ICT als het fout gaat. Helaas nog maar al te vaak het geval. Bestuurders zouden juist in de initiërende fase van een investeringstraject of project een allesbepalende rol moeten spelen. Kennis van ICT bij bestuurders en management is hierbij niet nodig. Zie daarover het artikel van Wortmann en Kremer: http://publicaties.eestum.eu/Publicaties/overzic …



In het artikel wordt een ICT bedrijf genoemd dat kwam vissen naar een opdracht: met de aanvullende opmerking dat ze hun grote broers maar eens moeten opzoeken voor een samenwerkingsverband. Dit is typisch een opmerking van een (traditionele) opdrachtgever die de oplossing van al zijn probleem zoekt bij de opdrachtnemer. Ook wat betreft een (sterk) samenwerkingsverband: het initiatief van een dergelijk samenwerkingsverband moet juist worden afgedwongen door een opdrachtgever. Uitgaande van een heldere strategie wat betreft aanbesteding en aansturing. De NAM is hier met zijn NAM GLT project zeer succesvol in geweest. Zie ook ons artikel over IT Governance: http://publicaties.eestum.eu/Publicaties/overzic …
Maarten Pieters / adviseur - trainer
Voor mij een herkenbare en waardevolle bijdrage van Derk Kremer op het artikel van Tof Tissen. In tijden van bezuinigingen kijk je eerst waar je kunt besparen. Kremer en Tissen maken duidelijk dat de mogelijkheden daarvoor groot zijn als we meer aandacht schenken aan de menselijke dynamiek tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Belangrijk daarbij is het vermogen om te reflecteren op de eigen rol(opvatting) als opdrachtgever. De bijgevoegde artikelen van Kremer en Wortman zijn een uitstekend vertrekpunt.
Gerdine Haas / Beleidsadviseur
Ik ben het volstrekt oneens met meneer Tissen.



Misschien kan meneer Tissen een paar voorbeelden geven van succesvolle samenwerkingsverbanden op deze schaal? Ik ken ze niet. Ik ken wel de mislukkingen; Waterschapshuis, GovUnited (overigens allebei met Logica als softwarepartij ;-)



Zolang gemeenten niet eenzelfde structuur en bestuur kennen is dit een heilloze weg. Wil je standaardiseren op deze wijze, zoek de basisgemeente dan niet in de ICT maar maak dan ook echt één gemeente qua organisatie en bedrijf! En aangezien dat een haast onmogelijke taak is wordt er veilig verscholen achter de ICT. Het plan klinkt vooral bestuurlijk weer hoogdravend en spannend.



En omdat op deze schaal alleen de grote ICT partijen zich kunnen inkopen speelt meneer Tissen hiermee de grote software huizen weer mooi in de kaart. Jammer hoor!



DENK EN ACTEER NU EENS VANUIT DE PRAKTIJK!

Ik daag KING en meneer Tissen uit om juist de sprekende succesvoorbeelden in Nederland als voorbeeld te stellen en niet een filosofisch denkbeeld, bedacht vanuit een ivoren toren.



Kortom redeneer nu eens andersom, kijk in de praktijk, kijk waar de ICT wel werkt, waar de ICT wel efficiënt is ingezet en maak dat actief tot een uitdagend en navolgbaar concept, en niet alleen de software maar ook het besturingsmodel en de aanwezige competenties. Met de KING best gejat prijs 2011 is KING op de goede weg. En dat waren niet de grote softwarehuizen die hier debat aan waren. Maar ook Bussum is goed bezig.



Maar hoe gaan die goede voorbeelden nu gevolgd worden en wat gaan KING en meneer Tissen daar aan doen? Voorstel; geef gemeenten die het voorbeeld van Molenaard, Midden-Drenthe en Bussum durven te volgen een flinke subsidie en maak zulke gemeenten belangrijk. Investeer vooral in het overdragen van kennis uit deze voorhoede gemeenten en beloon de successen. Dan zal de groei naar een mogelijke basisgemeente meteen gesteund zijn door een succesfundament en is de invoering ook nog eens beheersbaar.



Een voordeel van deze aanpak is dat de aandacht niet komt te liggen op standaardiseren als doel, maar een feitelijke efficiënte en vooral zichtbaar verbeterde dienstverlening.
Karin Vogelpoel / Beleidsmedewerker sociale zaken + Procescoodinator Mens Centraal Westfriesland
Helemaal met Tof Thissen eens, dat gemeenten met Mens Centraal een goed instrument in handen hebben om integraal werken mogelijk te maken!

Wat verliezen we met z'n allen veel tijd bij het doorverwijzen naar loket A, B en C. Dat kan toch veel klantvriendelijker (niet steeds dezelfde informatie uitvragen) en efficienter (idem)!
Mike Willems / ICT Adviseur
Ik ben het volstrekt eens met meneer Tissen.

waar mevrouw Haas vraagt naar voorbeelden van succesverhalen, heb ik twee vragen voor haar:



1. Waarom waren de door haar genoemde projecten mislukkingen? Omdat er politiek bedreven werd? Kunnen we ons dit nog permiteren in deze tijd?



2. Waarom eisen de burgers niet van gemeenten dat ze één beleid gaan voeren op ICT gebied en worden de gemeenten niet gedwongen om hierin mee te gaan? Eigenzinnigheid thuis is prima. Niet bij gemeenten, waar het de burgers klauwen vol met geld kost!



Dus gauw aan de slag zou ik zeggen. Even een SMSje naar Rutte en consorten? Ik zie alweer een behoorlijke besparing.
Gerdine Haas / Beleidsadviseur
Hoi Mike,



Ik reageer op jouw vragen:



1 - Een te complexe hoeveelheid organisaties en een te grote schaal waarin de ambities waar moesten worden gemaakt. In combinatie met de ondeskundigheid van de ICT organisatie en zwak leiderschap bij de opdrachtgever. Verder werden ook hier de goede praktijkvoorbeelden niet gevolgd. Op de één of andere manier moeten de managers van dit soort programma's altijd een eigen ambitie toevoegen. En is het halen van succesformules uit de praktijk niet uitdagend genoeg. Dan gaan standaardisatiedoelen een eigen leven leiden en blijft het resultaat achter met een dure mislukking als gevolg. Zet er nog een ambitieuze en zogenaamde goeroe Europese aanbesteder naast en de ambities en kosten rijzen de pan uit.



Mijn advies blijft om de succesvoorbeelden die het goed én goedkoop doen als boegbeelden van de verandering te nemen. Dan hoeft er niet ergens een centrale directeur bij een ICTU bureau of stichting belangrijk te gaan doen met nieuwe ideeën maar kun je de individuele gemeenten belonen die het wel goed doen. Dat is lokaal bestuurlijk ook aantrekkelijk. Daar is gewoon kennis uit de praktijk te halen en dat is goed uit te leggen aan de mindere goden.



KING zou veel meer moeten doen met die praktijk. Maar wordt dat al niet snel als minder aantrekkelijk gezien voor de individuele adviseur of manager? Volgen is immers minder leuk dan leiden toch? En zeg nou zelf het realiseren van zo'n landelijke basisgemeente klinkt toch ook super bestuurlijk en ontzettend tof! ....als dat nou eens zou lukken ;-)



2 - Omdat de burgers niet weten dat er zo veel (ICT) geld over de balk wordt gesmeten? en omdat het vraagstuk voor de gemiddelde burger ook best complex is. Verder is er geen eenheid in besturing in de Nederlandse overheid. Elke gemeente is eigen baas. Sterker nog, meestal is elke afdeling in de overheid eigen baas. Denk maar eens aan alle pakketjes die overal zijn gekocht en nog steeds worden gekocht. Ga straks naar de ICT beurs in Utrecht en bij elke ICT stand staan de ambtenaren van losse afdelingen koffie te drinken en te bespreken met de kokerleveranciers hoe ze weer een nieuwe variant kunnen afnemen. Zolang je die besturing niet aanpakt of de successen van organisatiebrede digitalisering niet actief beloont zul je geen één systeem gaan zien in de praktijk, laat staan op landelijk niveau.



Verder denk ik dat de gemiddelde burger niet frequent genoeg bij het gemeentehuis komt om in te zien dat het allemaal nog het zelfde verloopt als in de vorige eeuw. Online dienstverlening en goede geïntegreerde informatievoorziening worden nog onvoldoende als irritant gezien - helaas. Daarom moeten bestuurders proactief meer investeren in deze kwaliteitsverbeteringen alleen al omdat het een flink stuk goedkoper kan. De door mij genoemde voorbeeldgemeenten laten dat zien.



https://www.binnenlandsbestuur.nl/digitaal-bestur …



Kortom; maak die twee winnaars direct tot voorbeeld en noem zo'n gemeente een basisgemeente. Wat heb je dan per direct beschikbaar? : dan heb je de ICT beschikbaar (werkend, modern/ webbased en geïntegreerd), de referentieprocessen (500+ in- en extern), het interne besturingsmodel (dienstverlening voorop, secretaris op de boeg) en de benodigde competenties (Stuurgroepen, informatiemanagement, functioneel beheer en programmasturing).



Alle gemeenten kunnen hiermee direct aan de slag.



gerrie
Mensen worden ziek van al die digitale rompslomp
Niels
Ik denk dat een website echt teveel het gezicht van de gemeente is om dit te kunnen standardiseren met 415 (!!!) partijen...
Arjan Bosker / directeur ruimte
Rationeel een verhaal dat klinkt als een klok, maar wel een beetje 'wereldvreemd'. De werkelijkheid binnen een gemeente is er nu eenmaal een waar binnen technische ICT-rationaliteit moet worden afgewogen tegen o.a. bedrijfseconomische en vooral ook politieke rationaliteit. Dat moet de politicus Thissen toch weten? Het pleidooi van Thissen wordt, hoe loffelijk ook, door velen min of meer gevoeld als een pleidooi om (basis)gemeenten als franchisenemer van de BV Nederland te beschouwen. Laten we dan maar meteen doorpakken en het hele 'medebewind' onder het gezag van 'Den Haag' brengen. Kunnen die raden nog een stuk kleiner.
frans / systeem- netwerkbeheerder
Ha! De SOAG (Samenwerkingsverband voor de Overkoepeling van de Automatisering bij de Gemeenten) van de zeventiger jaren van de vorige eeuw met zijn regionale ontwikkelcentra komt weer terug!?

De gedachte was destijds uitstekend (elk regionaal centrum ontwikkelde een aparte functionele applicatie, zoals personeels- en salarissysteem, sociale dienst, financieel pakket, enzovoort welke gebruikt zou worden in alle gemeenten), maar de uitwerking was minder.

Afgesproken regels werden met voeten getreden, terwijl het ontbrak aan reële (gematigde) beloning.



Toch zou het helemaal niet zo gek zijn als alle gemeenten van “bovenaf” verplicht werden om per functie dezelfde applicatie te gebruiken. Vergt draagkracht, discipline en helaas ook sancties. Centraal moeten staan: dienstverlening aan de burger, kostenbesparing op velerlei gebied, standaardisatie, enzovoort.

Haalbaar??? Ik ben bang dat politieke belangen(verstrengelingen) regelmatig de zullen gaan opspelen.

Kritikus / Geen Hagenees
GroenLinksers blijven toch wereldvreemde figuren.
Advertentie