Advertentie
digitaal / Nieuws

Eindhoven geeft parkeerkorting in ruil voor data

Gemeente Eindhoven wil dat Amber Mobility, een platform voor elektrische deelauto's, een sterk gereduceerd parkeertarief krijgt. De tegenprestatie is dat het bedrijf zijn data over het gebruik van de auto’s met de gemeente moet delen.

16 oktober 2018

Gemeente Eindhoven wil dat Amber Mobility, een platform voor elektrische deelauto's, een sterk gereduceerd parkeertarief krijgt. De tegenprestatie is dat het bedrijf zijn data over het gebruik van de auto’s met de gemeente moet delen.

Primeur voor Eindhoven
Eindhoven is de eerste van de grote steden die zo’n intentieverklaring gaat ondertekenen. Ook Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Rotterdam zijn geïnteresseerd in zo’n overeenkomst, zo laat de gemeente in een reactie weten aan Binnenlands Bestuur. Amber krijgt een speciale vergunning waarmee in een groot gedeelte van het betaald-parkeergebied kan worden geparkeerd voor 7,50 euro per maand, zo schrijft het Eindhovens Dagblad. De data gaat over het gebruik van de auto’s en is niet naar personen te herleiden.


Bewegingen en hoge parkeerdruk 

De krant schrijft dat het doel van de gemeente is om te kijken waar de parkeerdruk hoog is en waar veel ‘bewegingen’ zijn. Met die informatie kan de gemeente bepaalde plaatsen in de toekomst slimmer inrichten. De gehele vloot van honderd deelauto’s van Amber wordt voorzien van een parkeervergunning. 


Andere parkeerpilots

Ook andere grote gemeenten zoeken naar oplossingen voor parkeerdruk. De gemeente Amsterdam houdt dit najaar een een proef om autobezitters te verleiden hun auto te laten staan en in plaats daarvan te kiezen voor ander vervoer, zoals deelauto, (deel)fiets, (deel)scooter, metro, tram, bus en taxi. Honderd Amsterdammers leveren daarvoor twee maanden hun parkeervergunning in. In ruil daarvoor krijgen ze 'reiscredits' ter waarde van 500 euro, waarmee ze alternatief vervoer kunnen betalen.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

criticus
Wel een kleine kanttekening:

Door het gereduceerde tarief, kan de data niet meer als representatief gebruikt worden, omdat het gereduceerde tarief waarschijnlijk de keuze voor parkeerplaatsen en dus ook de autobewegingen beïnvloedt. Kortom: een deal voor data, die je vervolgens niet kunt gebruiken...
Advertentie