Advertentie
digitaal / Nieuws

Wetenschappers bemannen AI-helpdesk

Voor alle prangende vragen over kunstmatige intelligentie die een antwoord van de wetenschap behoeven is er de AI-Helpdesk.

27 november 2024
Telefoon met headset
Shutterstock

In een tijd waarin iedere zelfbenoemde expert op LinkedIn exact kan voorspellen hoe AI zich de komende decennia zal ontwikkelen en de samenleving zal ontwrichten, is het fijn om te kunnen terugvallen op feiten. Waar is de wetenschap het over eens? Wat weten we nu echt? In het geval van AI is het helemaal niet zo makkelijk om die kennis bij elkaar te googelen en ChatGPT is om voor de hand liggende redenen onbetrouwbaar. Een groep jonge wetenschappers probeert het gat te dichten.

Regelanalist

JS Consultancy
Regelanalist

Juridisch Adviseur Toezicht en Handhaving

JS Consultancy in opdracht van Werkorganisatie BUCH
Juridisch Adviseur Toezicht en Handhaving

Vragen insturen

In navolging van de Klimaathelpdesk, die in 2020 werd opgericht om vragen over klimaatverandering te beantwoorden, begon een aantal wetenschappers de AI-helpdesk. Deze website geeft antwoord op vragen als ‘Hoe verandert AI de beslissingen van ambtenaren?’ en ‘Hoeveel CO2 kost het om ChatGPT een essay over klimaatverandering te laten schrijven?’ Iedereen kan een vraag insturen.

De AI-Helpdesk is een initiatief van de Utrecht Young Academy (UYA), een groep jonge academici van de Universiteit Utrecht. Vanwege het peer review-proces dat ieder antwoord ondergaat, kan het beantwoorden van vragen enkele weken duren, waarschuwen zij op de website. De vraag wordt eerst naar een deskundige op het vakgebied uit binnen- of buitenland gestuurd, die een voorlopig antwoord opstelt op basis van wetenschappelijke bronnen. Een andere expert beoordeelt het antwoord. Pas daarna wordt het definitieve antwoord op de website gepubliceerd. De teller staat nu op vijf beantwoorde vragen. 

AI en ambtenaren

En, hoe luidt de consensus over de invloed van AI op de beslissingen van ambtenaren? De context bepaalt of AI kan worden ingezet, luidt een korte samenvatting van het antwoord. Simpele taken kan AI soms overnemen van ambtenaren. Het kan soms ook zorgen voor beslissingen die efficiënter en van betere kwaliteit zijn. Maar AI-systemen gebruiken soms data met impliciete of expliciete vooroordelen en het komst ook voor dat  ambtenaren op een verkeerde manier gebruikmaken van AI. Dan brengt AI de kwaliteit van beslissingen in gevaar, aldus de helpdesk.

Naast de AI- en de Klimaat Helpdesk bestaan er ook een Biodiversiteit Helpdesk en een Brain Helpdesk.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie