Eenvoudigere IT moet aanbesteden vereenvoudigen
Het Centrum voor ICT (B/CICT) van de Belastingdienst moet aanbestedingen voortaan overlaten aan het Centrum voor facilitaire dienstverlening (B/CFD). De vereenvoudiging van de IT-omgeving die staatssecretaris De Jager voorstaat moet ook aanbesteden eenvoudiger maken.
Het Centrum voor ICT (B/CICT) van de Belastingdienst moet aanbestedingen voortaan overlaten aan het Centrum voor facilitaire dienstverlening (B/CFD). De vereenvoudiging van de IT-omgeving die staatssecretaris De Jager voorstaat moet ook aanbesteden eenvoudiger maken.
In een brief aan de Tweede Kamer ontkent De Jager dat de Belastingdienst stelselmatig aanbestedingsregels zou ontduiken. In verreweg de meeste gevallen is volgens de richtlijnen gehandeld, aldus de brief.
Uit eigen onderzoek van de Belastingdienst komt naar voren dat sinds 2004 voor 139 miljoen euro foutief is aanbesteed, op een totaal van uitgaven van meer dan 3 miljard euro.
Dat meermalen foutief is aanbesteed komt volgens De Jager onder andere doordat ‘de regelgeving over aanbestedingen complex is en (enige) ruimte tot interpretatie geeft.’ In een beperkt aantal gevallen is sprake geweest van onvoldoende deskundigheid.
De Jager gaat uitgebreid in op de relatie die B/CICT heeft met IBM. ‘In 1999 is een zogeheten Enterprise Software and Service Options (ESSO) contract met IBM gesloten. Na 1999 is het contract twee keer verlengd, in 2003 en in 2006. Tevens is de overeenkomst een aantal keer uitgebreid. Bij de totstandkoming van het contract en de contractverleningen zijn de Europese aanbestedingsregels niet juist toegepast. De gunningen hadden ten minste gemeld moeten worden.’
De IBM software is volgens De Jager nauw verweven met de ict-architectuur en op dit moment noodzakelijk om de Belastingdienstprocessen te kunnen draaien. ‘Dergelijke keuzes werken altijd door op de lange termijn. Migratie naar nieuwe architecturen is een zeer complexe, kostbare en risicovolle operatie.’
‘De verlenging en uitbreiding van de ESSO overeenkomsten met IBM moet in het licht van het bovenstaande gezien worden.’ ‘De aanbestedingsregels zijn in dat verband niet altijd goed te verenigen met de noden in complexe automatiseringssituaties’ aldus De Jager.
De vereenvoudigingdoperatie die De Jager als oplossing voor de problemen bij de Belastingdienst voorstaat, moet ook een oplossing bieden voor de moeizame aanbestedingspraktijken. Een eenvoudigere IT-omgeving gebaseerd op ‘van de plank-applicaties’ maakt het volgen van aanbestedingsregels eenvoudiger. Inkoop moet dan verder geschieden via Centrum voor facilitaire dienstverlening (B/CFD).
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.