Ook de Belastingdienst stapt over op Microsoft 365
Steeds vaker valt de keuze van het Rijk op dezelfde Amerikaanse techreus, waardoor afhankelijkheid toeneemt.
Alle werkplekken van de Belastingdienst gaan komend jaar over op Microsoft 365. Dat laat staatssecretaris Van Oostenbruggen van Financiën in een brief aan de Tweede Kamer weten. In 2025 moeten grote stappen gezet worden met het moderniseren van de ICT van de Belastingdienst.
De staatssecretaris schrijft in het Jaarplan 2025 welke plannen er liggen voor de modernisering van de ICT van de Fiscus. Daaruit blijkt dat alle werkplekken overgaan op Microsoft 365. Daarmee krijgt de Amerikaanse techreus opnieuw een belangrijke overheidsklant in handen. Niet alleen bij het Rijk, ook in de gemeentelijke wereld wordt Microsoft steeds dominanter. Onlangs kondigde Hoeksche Waard aan (nog meer) met Microsoft aan de slag te gaan op het gebied van cloudtechnologie.
Stille verhuizing
Er wordt echter al langer gewaarschuwd voor de groeiende afhankelijkheid die de ‘stille’ verhuizing van cruciale ICT-diensten naar de servers van (met name) Microsoft met zich meebrengt. Onder meer Bert Hubert, cybersecurity-ondernemer en voormalig toezichthouder op de geheime diensten, schreef daarover in een blogpost. Hubert baseert zijn uitspraken op recente gesprekken met onder meer demissionaire ministers, topambtenaren, onderzoekers en politici. Uit die gesprekken maakt hij op dat diverse overheidsorganisaties en departementen voornemens zijn of bezig zijn met een verhuizing van hun communicatie en bestanden naar Amerikaanse clouddiensten.
Grote IT-plannen
De Belastingdienst heeft naast de overgang naar werkplekken van Microsoft 365 nog meer grote IT-plannen. In het komende jaar worden verder de ICT-systemen vervangen die de heffing van de loon-, inkomsten- en vennootschapsbelasting ondersteunen. Deze systemen zijn gebaseerd op de verouderde ontwikkelingssoftware Cool:Gen. De Belastingdienst probeert deze al lange tijd te vervangen, maar de operatie heeft flinke vertraging opgelopen. Ook wordt er gewerkt aan de uitfasering van een verouderd systeem voor de inning. Voor de omzetbelasting wordt een nieuw systeem geïmplementeerd. Daarvoor is een aanbesteding geweest en in het komende jaar wordt een implementatieplan gemaakt.
Tekort aan IT'ers
Een andere belangrijke ontwikkeling in 2025 is het nieuwe Enterprise Resource Planning (ERP)-systeem ter ondersteuning van de bedrijfsvoering van de Belastingdienst. De huidige versie van het ERP-systeem dat de Belastingdienst gebruikt, wordt niet meer ondersteund door de leverancier. ‘We maken daarom de overstap naar een nieuwe versie en we ronden dat in 2025 af’, aldus de staatssecretaris. Met de vele grote IT-plannen van de Belastingdienst is een van de grootste uitdagingen het toenemende tekort aan IT’ers. Dat probleem wordt door de staatssecretaris geadresseerd in de brief aan de Tweede Kamer.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.