Advertentie
carrière / Column

De directeur die ambtelijk zelfbehoud wist te doorbreken

Basile Lemaire beschrijft hoe veranderprocessen vaak vastlopen in ambtelijk zelfbehoud en hoe dit kan worden doorbreken wanneer het management zelf met veranderen begint.

26 februari 2013

Het bestuur beloofde de inwoners dat hun gemeente meer burgergericht zou opereren. De ambtelijke organisatie ging daarop aan de slag met organisatiestructuren en vergat in de loop van het traject waar het inhoudelijk om ging. Zelfbehoud nam vervolgens de overhand en het veranderproces liep hopeloos vast. Een nieuwe directeur trok het zich aan. Hoe kon hij het zelfbehoud doorbreken en de gemeente succesvol maken?

In het nieuwe coalitieakkoord stond de burger centraal en daarvoor moest de ambtelijke organisatie geherstructureerd worden. De verschillende diensten en afdelingen moesten op dezelfde manier “burgergericht” gaan werken. Die uniformering zou meteen de nodige bezuinigingen opleveren.

Er werd een manager aangesteld om een veranderprogramma te starten. Naar zijn overtuiging moest er eerst een nieuwe organisatiestructuur komen. Hij ging aan de slag met het beleggen van sessies en met het uittekenen van organogrammen. Binnen de organisatie bleek men hier erg gevoelig voor: je naam snel op een hoge plek in zo’n “harkjesschema” is toch een garantiebewijs voor een mooie functie in de nieuwe organisatie.

Door de harkjesdans verschoof de focus van burger en dienstverlening naar zelfbehoud. In de plannen werd het beleid van de coalitie louter nog terloops genoemd. Het leek vooral te gaan om de “poppetjes”: het zittende management, hun functies en hun rollen. Dit wreekte zich ook in de uitvoerende fase van het programma. Medewerkers oriënteerden zich vooral op de eigen plek en functie en daarmee op de eigen leidinggevende en eigen afdeling.

De programmamanager ondervond dit aan den lijve in workshops met mensen van de verschillende diensten en afdelingen. Uit de workshops had moeten blijken hoe men in de toekomst op uniforme manier zou kunnen werken. Maar deze sessies liepen muurvast. Management en medewerkers bleven vasthouden aan de eigen manier van werken. De rest moest zich maar bij hen aansluiten; het eigen “koninkrijkje” was uniek en leende zich ab-so-luut niet voor enige vorm van standaardisering.

Na een jaar veranderen was er nog niets veranderd. Bestuurders begonnen zich zorgen te maken en gingen zich op microniveau met het programma bemoeien.

Een nieuwe directeur trok zich dit aan. Terwijl zijn collega’s inmiddels spraken over een noodzakelijke cultuuromslag onder de ambtenaren, besefte hij dat de verandering bij hén moest beginnen. Zolang hij en zijn collega’s zelf bleven denken in termen van structuur en behoud van de eigen positie, kon men natuurlijk ook geen proactieve houding van lager management en medewerkers verwachten.

Hij wist de gemeentesecretaris te overtuigen de eindverantwoordelijkheid voor de verandering bij hem neer te leggen. Hij verwees alle harkjesdiscussies en de bijbehorende organogrammen naar de vuilnisbak. Met de verantwoordelijke hoofden van diensten en afdelingen ging hij aan de slag. Met hen stelde hij eerst een concreet toekomstbeeld vast.

Wanneer is de gemeente nu precies burgergericht? Wanneer is de gemeente daarin succesvol? Wat zijn expliciet de verwachtingen daarbij vanuit de bestuurder? En hoe denken burgers en ondernemers daar dan over; wanneer is het voor hén succesvol? Hij organiseerde ook bijeenkomsten met vertegenwoordigers van inwoners en ondernemers om deze vragen direct aan hen te kunnen stellen.

Het toekomstbeeld werd gezamenlijk vastgelegd in een aantal heldere doelen. Daarbij werd expliciet aangegeven wanneer aan ieder doel zou zijn voldaan. Zo was voor de hele omgeving kraakhelder wat er bereikt moest worden. Die aanpak gaf mensen de ruimte om actief mee te denken en te anticiperen op het toekomstbeeld in plaats dat men het gevoel had te moeten reageren op een “bedreiging” van de eigen positie.

De nieuwe directeur kreeg binnen enkele weken het veranderproces weer op gang. Er kwam energie in de organisatie en in de algehele beleving kwam de burger ook centraal te staan. Men sprak elkaar daar ook op aan: “Leuk idee, maar hoe helpt dat onze inwoners?”

De mensen die zich voorheen binnen hun harkjes en koninkrijkjes veilig waanden, hebben zich in deze casus niet zonder meer staande kunnen houden. Niet hun functies en posities, maar dienstverlening en doelbereiking stonden centraal in de nieuwe aanpak. Structuur kreeg de plaats die het verdiende: als sluitstuk nadat helder was hoe de dienstverlening voor de burger er uit kwam te zien.

Basile Lemaire is bestuurskundige en auteur van het boek “Ballen (m/v) op het blok: succesgericht veranderen binnen overheden

Reacties: 12

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Flipper / The Highly Skilled & Nyenrode Crackin' Dolphin
Ambtenaren zijn ook mensen, met al hun prive onkosten zoals hypotheek en andere lasten. Logisch dus dat ook zij zich vastklampen aan behoud van hun positie. Degene in dit land, ambtenaar- of in het bedrijfsleven- or whatever ? Die dit echt, maar dan ook echt 100% niet zou doen ? Werpe de eerste steen in de vijver. Ik voorspel u: dat water daarin zal praktisch rimpeloos blijven.

Flipper
Andre / beleidsadviseur P&O
Zoals een sprookje zo mooi kan eindigen, doet dit verhaal dat ook. Mooi einde van het betoog. Waar ik me volledig bij aansluit. Eerst richting (visie) en dan inrichting (structuur). Organisatiekundig gezien is er dan een juiste vertaling. Ook mooi dat dit interactief is gebeurd.



Jammer genoeg gaan veranderingen nog teveel over de structuur (lees het harkje) terwijl de feitelijke verandering te vaak juist geen structuurdiscussie is. De resultante daarvan is dat er dan weinig verandert.
Peter
Ik heb inmiddels 5 grote reorganisaties meegemaakt. De laatste is weer net voorbij. Dit alles onder het mom van klantgerichtheid, efficienter, goedkoper enzo. U kent deze kreten vast wel....... Het resultaat is altijd hetzelfde: weer een paar op wachtgeld, weer wat snelle jelle's met turbo taal en ipads zijn naar voren geschoven en ieder doet weer zijn plas en alles bleef zoals het was.
Ravenzwaai
Mooie column, geeft precies aan hoe het in praktijk gaat vs. hoe het zou moeten. De vraag is alleen waar we die directeur vandaan halen. Ik hoorde dat ie voor het laatst gezien is in Rivendel, op de rug van een eenhoorn.....
Janssen / Boekhouder
Een leuk verhaal. Ongeacht, de krantenartikelen van de laatste 40 jaar en vaak incompetente organisaties hebben sommige toch nog altijd het idee dat een publieke organisatie in een soort marktconform keurslijf kan worden geperst.

In de private sector gelden harde normen; concurrentie, kostprijssystemen, ondernemer zet zijn EIGEN geld in, winst maken voor de continuïteit etc. Haal je het niet ga je failliet.

De publieke sector werkt volgens geheel andere normen. Concurrentie bestaat niet, je werkt met belastinggeld (het is niet je eigen geld), interne verrekenprijzen, een echt faillissement bestaat niet, recht praten wat krom is etc.

En het praten met de burgers en bedrijven, ook dat is zinloos. Zij hebben een probleem, en jij moet dat oplossen. Voor de rest, interesseert het hun niet.

De publieke sector is zo uniek in haar gedrag en besluiten dat de economen een aparte plaats in de economie hebben gegeven; de publieke sector.

Wil je de kosten en omvang van de publieke sector beperken, zul je als burger moeten leren minder afhankelijk ervan te worden en veel meer aan de vrije markt over te laten. Vergeet niet, ondanks alle bezuinigingen, hervormingen, de gasbel van slochteren blijft de publieke sector in omvang groeien. Zie maar de alleen maar stijgende staatsschuld en een continu maar wel stijgend begrotingstekort.

Door de heersende waarden en normen binnen de publieke sector is het naar mijn idee niet mogelijk om deze goed functionerend te krijgen. Mocht je het hier niet eens zijn, dan wens je ik succes met het overleven van de volgende bezuinigingsronde en de waarschijnlijk zoveelste buslading organisatie adviseurs die het weer beter weten, met het management in de kielzog, die nooit aan hun eigen stoelpoten zullen zagen.

Houd de overheid klein, dan zijn de problemen ook heel klein.
Hans
Inhoudelijk misschien correct, maar geen fijne toon. En die maakt toch de muziek. Een stuurman aan de wal?
Ravenzwaai
Herbert...grote focus op toon boven inhoud. Klinkt als een lid van een regenteske partij. D66?
K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
"Het bestuur beloofde de inwoners dat hun gemeente meer burgergericht zou opereren". De overheid is er niet voor de burger maar voor de samenleving. De belangen van de samenleving kunnen helaas wel eens conflicteren met het belang van een individuele burger. Dat betekent dat je ook wel eens "neen" moet verkopen. Dat je individuele burgers fatsoenlijk moet behandelen staat uiteraard buiten kijf. Daar zijn goede mensen voor nodig, die ondergeschikten/collega's op hun verantwoordelijkheid durven aanspreken. Zo simpel is het, was het en zal het altijd blijven. Daar heb je geen bestuurskundig advies voor nodig, dat kan iedereen met een beetje boerenverstand begrijpen.
K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
Bestuurskunde is geen exacte wetenschap maar koffiedikkijkerij. Wat in de bestuurskunde of in organisatieleer de absolute waarheid is, daar deugt morgen niets meer van. De theorieen veranderen daar met de snelheid van het geluid.
de gebeten hond / netto betaler
Leuk verhaal dat ik samenvat als: koop mijn boek.



Deze commercial werd u aangeboden door: Basile Lemmaire
True
ik ga het leven van veranderingsgoeroes veranderen, overal waar ze mijn pad kruisen, dat wordt mijn missie



verder eens met onderstaande pineut, BB bedankt voor deze commercial, we zijn er heel erg blij mee.

:-)
Leo Graanoogst / ambtenaar in rust
Mooie casus die één van de valkuilen bij veel reorganisaties weergeeft. Wellicht ook met de bedoeling: "koop mijn boek" maar dat vind ik minder interessant. Zie ook het boek van Jos Verveen "Bullshit Management". Alle dure management opleidingen ten spijt, blijkt common sense steeds weer de beste richtlijn. Handelen en organiseren vanuit het gewenste doel en effect, meer niet. Zo simpel kan het soms zijn.
Advertentie