Advertentie
carrière / Nieuws

'Ga even tijdelijk uit die werk-groepsapp’

Ambtenaren zijn het vaakst en langst ziek van alle werknemers. Werkdruk en stress zijn de grootste oorzaken. Op vakantie moet je je dus opladen en geen werk(stress) meenemen. Charlotte van 't Wout geeft tips hoe dat te doen.

13 juli 2017

Half werkend Nederland staat in de startblokken voor de zomervakantie, maar veel werknemers kunnen hun werk vervolgens niet loslaten. En dat is slecht voor de gezondheid. Onlangs werd nog duidelijk dat het ziekteverzuim onder ambtenaren het hoogste is. Belangrijkste oorzaak: werkstress. Naast andere maatregelen is uitrusten op vakantie van levensbelang. Charlotte van ’t Wout, expert op het gebied van productiviteit en werkstress, vindt dat je in elk geval twee weken niets over je werk moet horen: ‘Ga echt even tijdelijk uit de werk-groepsapp’.

Werkdruk en stress

Uit de onlangs gepubliceerde onderzoeken van zowel A en O-fonds en het CBS werd het maar weer eens vastgesteld. Ambtenaren, en met name die bij de gemeente, zijn vaker en langduriger ziek dan welke beroepsgroep dan ook. Volgen de arbo-artsen zijn werkdruk en stress de belangrijkste oorzaken. Een paar weken vrij is dus een goed moment om weer even op te laden, maar dan moet je je volgens Charlotte van ’t Wout wel aan wat regels houden.

Frisse ideeën
Jezelf mentaal de toestemming geven om vakantie te vieren bijvoorbeeld. ‘Het begint bij je mindset’, legt ze uit. ‘Als je van jezelf niet op vakantie kunt of mag, is het ook moeilijk om te relaxen. Haar advies is om drie goede redenen te bedenken waarom je het verdient om op vakantie te gaan. Zoals dat je de laatste maanden keihard aan iets hebt gewerkt, je echt tijd voor je gezin moet maken of dat je met nieuwe frisse ideeën terugkomt van vakantie. ‘Elke keer als je je op vakantie betrapt op stressen over werk, herinner je jezelf aan deze redenen’, aldus Van ’t Wout. (artikel gaat hieronder verder)


Top 5: Hoe laat je werkstress thuis?
1. Geef jezelf mentaal toestemming om vakantie te vieren
2. Vermijd elk contact met collega's
3. Stel een duidelijke out-of-office-reply op
4. Maak een goede overdracht voor collega's
5. Creeër een buffer


Geen kantoorroddels

Een ander dringend advies van de expert: vermijd elk contact met collega’s. ‘Kantoorroddels, werkproblemen, appgroepjes: het is heel makkelijk om nog steeds in contact te blijven met je bevriende collega’s van werk’, vertelt ze. ‘Maar elke keer als ze jou de laatste roddels doorappen, ben jij weer even ‘uit’ je vakantiemood. Ga even tijdelijk uit de werk-groepsapp, en vertel aan je collega’s dat je écht even twee weken niks over werk wilt horen of lezen en geen contact gaat zoeken.’


To-do lijstje

Andere tips gaan over een goede voorbereiding op kantoor. Zoals een duidelijke out-of-office-reply met een verwijzing naar je vervanger. En een tijdelijke voicemailboodschap waarin je vertelt dat je op vakantie bent en wie ze wel kunnen bellen. Maar ook een mailtje voor je collega’s is belangrijk, benadrukt Charlotte van ’t Wout: ‘Stuur twee dagen van te voren een mailtje rond, zet erin aan wie je bepaalde taken hebt overgedragen en maak een simpel to-do lijstje voor zaken die gebeuren en die jij dus niet kunt oppakken: als gebeurtenis x voorkomt, doe dan dit. Of gebeurtenis Y, dan pakt die collega het op. Zet er ook in wat ze van je  kunnen verwachten tijdens je vakantie: lees je de mail? Mogen ze je bellen? Stuur de lijst twee dagen van te voren rond, niet vijf minuten voor je de deur uitrent. Zo kunnen collega’s nog even naar je toekomen met vragen’, adviseert ze.

Buffer
‘Creëer een buffer’, adviseert ze verder. ‘Plan meetings en vergaderingen niet allemaal nog op de laatste dag voor vertrek, maar in de week ervoor. Zo houd je de laatste 2 à 3 dagen vrij om mail op te ruimen, projecten af te ronden en last-minute dingen nog te regelen’. Ze raadt aan dit bij thuiskomst hetzelfde aan te pakken. ‘Houd 3 dagen gereserveerd om weer even te aarden, je mail weg te werken en langzaam weer in het werkritme te groeien’.

Vaste tijd
En voel je je nou echt volledig ontworteld en nerveus omdat je je mail niet mag lezen? ‘Soms is het dan toch beter dagelijks een blik te werpen in je inbox’, geeft ze toe. ‘Maar stel dan een vaste tijd hiervoor in, bijvoorbeeld elke dag om 16.00 uur’. Tot slot waarschuwt ze:’ Wat je ook doet, vermijd naar kantoor bellen "om te checken of er iets is". Als er iets zou zijn, had je het wel gehoord.' Grijnzend: ‘Mits je een goede to-do list voor je collega’s hebt gemaakt, natuurlijk’.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Rolf Simons / communicatie
Net terug van een heerlijke vakantie van drie weken, zonder e-mail en welgeteld een telefoontje van een collega terwijl ik heerlijk aan een Grieks strand lag te genieten.

Als je niet los wilt komen van je werk is dat ieders goed recht. Of je dan wel tot rust komt dat betwijfel ik. Goed dus om er eens een artikel als deze aan te wijden.

Vorige week toen ik mijn email op mijn telefoon weer aanzette was ik blij verrast dat ik na drie weken afwezigheid 'slechts' 250 mail in mijn inbox vond. Iets meer dan 10 per dag.

Blijkbaar helpt het om een goede afwezigheidsmelding te activeren. Mijn tips: activeer deze een dag voor je gaat tot een dag na je terugkomt. Ook dat schept ruimte. Oh en van de die 250 mails zijn er 15 waar ik nu nog iets mee moet. Dus kun je tijdens je vakantie gerust je mail je mail laten.

Succes en een fijne vakantie allemaal.
Grasexpert / Vakantieganger
Handig om via voicemail en reply te laten weten dat je op vakantie bent. Het inbrekersgilde is gek op zo veel mogelijk van dit soort informatie!
Jan
Gewoon hard werken van 8.30 uur tot 17 uur met een echte middagpauze en regelmatig met vakantie gaan zonder enig contact met het werk. Lijkt ouderwets maar is een beproefde methode om burn out te voorkómen.
Advertentie