Helft ambtenaren belieft geen recruiter
Bijna de helft van de ambtenaren (48 procent) wil niet benaderd worden door recruiters. Dat blijkt uit onderzoek van Driessen Groep door Kantar. Een derde staat er wel voor open en jongeren tot en met 39 jaar nog het meest: 43 procent. De 55-plussers brengen het gemiddelde omlaag: 18 procent.
Bijna de helft van de ambtenaren (48 procent) wil niet benaderd worden door recruiters. Dat blijkt uit onderzoek van Driessen Groep door Kantar. Een derde staat er wel voor open en jongeren tot en met 39 jaar nog het meest: 43 procent. De 55-plussers brengen het gemiddelde omlaag: 18 procent.
Mannen ontvankelijker dan vrouwen
Uit de HRM Barometer 2019-2020 blijkt ook dat de medewerkers van grote overheidsorganisaties met meer dan 250 medewerkers eerder geneigd zijn de deur voor recruiters open te zetten (36 procent) dan medewerkers van kleine organisaties tot 50 medewerkers (26 procent). En mannen (39 procent) blijken toch iets ontvankelijker voor de lokroep van de recruiter dan vrouwen (33 procent).
Aantrekken juiste mensen 'urgent'
Het aantrekken van de juiste mensen is urgent bij bijna alle publieke organisaties, constateert Driessen Groep. Employer branding is misschien de manier om de werving op een duurzame manier richting de toekomst te organiseren, maar vaak zijn nieuwe medewerkers direct nodig. Hoe kunnen organisaties dan effectief zijn in hun recruitment?
Werving en selectie in eigen hand
De meeste overheidsorganisaties doen werving en selectie het liefst zelf (85 procent). Toch is slechts 56 procent van de overheidsorganisaties ook echt in staat de juiste medewerkers aan te trekken. Slechts 34 procent is in staat om moeilijk vervulbare vacatures zelf in te vullen. Vooral de grotere organisaties met meer dan 250 medewerkers vinden dit lastig. Zij hechten minder aan eigen werving en het lijkt erop dat ze gemakkelijker uitbesteden dan kleine organisaties.
Zij-instromers, herintreders, traineeships
Bij schaarste op de arbeidsmarkt is het volgens Driessen Groep goed om naar andere oplossingen te zoeken. Bij onder andere de overheid doen ze dit met zij-instromers, herintreders of traineeships. De helft van de organisaties zet hierop in voor moeilijk vervulbare vacatures. Al zetten organisaties meer in op employer branding (59 procent). Dat is ook enorm belangrijk, stelt arbeidsmarktstrateeg Wim Davidse in dezelfde uitgave, en dé manier om als organisatie op een duurzame manier met schaarste op de arbeidsmarkt om te gaan. ‘Zie het als een langetermijninvestering.’
Employer branding
Toch gaat er ‘verbijsterend weinig aandacht uit naar het potentieel van employer branding, aldus Davidse. ‘Die totale afwezigheid van het besef hoe belangrijk dat is, baart me zorgen.’ Bij employer branding moet een organisatie als merk het creëren van een belevingswereld centraal stellen. Als je dat goed doet, raakt dat de diepere drijfveren in mensen. ‘Sta stil bij de vraag vanuit welke strategie, kernwaarden en propositie je handelt. Dit moet leidend zijn.’ Verder is essentieel dat campagnes matchen met de werkelijkheid. ‘Winnen begint binnen. Zeker in de publieke sector, een sector waar mensen het verschil maken.’
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.