Ook tekort aan financials en bewakingsambtenaren
De overheid zit te springen om ICT-ambtenaren, het aantal vacatures was nog nooit zo hoog. Maar ook andere (semi-)overheidsbanen liggen voor het oprapen. Zo is er ook een tekort aan financials, politieagenten en leraren. Wie aan de slag wil bij een overheidsorganisaties grijpt nu zijn kans.
Crisis voorbij
Het is duidelijk dat de crisis over is, vacatures worden in bepaalde branches niet of moeilijk ingevuld. Verschillende sectoren hebben het hierdoor zwaar, veel bedrijven zien het tekort aan personeel als de grootste bedreiging van de economie. Zo is er een tekort aan financials zoals controllers en accountants. Er is ook vanuit de overheid een enorme vraag naar alle hoogopgeleide financials. Zo meldde Yacht bijvoorbeeld dat er ook 37 procent meer vraag naar auditors is in vergelijking met vorig jaar.
Rechercheurs doen beveiliging
En ook bij de politie is er een tekort aan gekwalificeerde mensen. Zo meldde Omroep West onlangs nog dat ambassades noodgedwongen bewaakt worden door rechercheurs met belangrijke specialismen zoals zedenzaken, mensenhandel en cybercrime. Dit komy omdat de afdeling Bewaken en Beveiligen van de politie Den Haag onderbemand is. Overigens komt Amsterdam ook agenten tekort.
ICT-ambtenaar
Toch staat bij de overheid de ICT-ambtenaar nog altijd bovenaan. Binnen een jaar is het aantal overheidsvacatures op het gebied van ICT met 48 procent toegenomen. Daarmee is de overheid koploper met vacante ICT-functies. Ook in het bedrijfsleven is de vraag naar ICT-ers omhoog geschoten. In totaal is het aantal ICT-vacatures afgelopen kwartaal op een recordaantal van ruim 58.000 uitgekomen. Er wordt vooral gezocht naar netwerkbeheerders en projectleiders.
Belangrijk
De rol van de ICT-ambtenaar is door de jaren heen steeds belangrijker geworden door de digitalisering van processen. Er gaan zelfs stemmen op om op termijn een Minister van ICT aan te stellen. ‘ICT is van levensbelang voor ons land. Het is de hoogste tijd voor publieke erkenning van dat belang en de hoogste tijd voor een minister van Informatie- en Communicatietechnologie’, bepleitte Tijn Van Der Zant, directeur van Cognitive Robotics Laboratory namens een groep ICT-professionals vorig jaar nog.
Reacties: 3
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
De arbeidsbeperkte moet zelf uitzoeken en regelen aanpassingen, normaliter onderzoekt de werkgever wat nodig is in samenspraak met de arbeidsbeperkte en regelt de werkgever dat de aanpassingen er komen.
Leidinggevende en HRM/Personeelszaken die niet op de hoogte zijn van uitkeringen en (financiële) voordelen van arbeidsbeperkten voor werkgevers.
HRM/Personeelszaken geeft nul op rekest bij vragen en advies van overheidswerknemers.
Onduidelijkheid bij wie arbeidsbeperkte moet zijn voor uitleg over wet en regelgeving. Dit is extra gecompliceerd omdat de overheidswerknemers met een arbeidsbeperking te maken heeft met twee verschillende rechtsposities (deels uitkering via UWV, deels loon via publiek arbeidsrecht), bijvoorbeeld re-integratie in combinatie met wajong.
Geen beleid op het gebied van arbeidsbeperkten bij overheid.
Inderdaad het ontbreekt aan juridische kennis bij HRM\PZ en de hele bovenlaag kan je wel stellen op het gebied van privaat- en publieksrechterlijk gebied.
Bovendien kom je de rare zaken tegen zoals tekenen in het POP-gespreksformulier dat je veel dagen ziek bent geweest en zgn werk geweigerd hebt (nieuwe CAO regels voor ontslag), terwijl een POP hier niet voor bedoeld is en werknemers helemaal niet beseffen wat ze tekenen (teken even...). Ook in tijdelijke contracten wordt gehanteerd 1 maand wederzijdse opzegmogelijkheid MET elke dag wederzijdse opzeg zolang het tijdelijke contract duurt: dat is wettelijk verboden! Teken je dit dan telt het wel: HRM\PZ: teken even....Dit zijn mensen die 60k per jaar verdienen excl bonus van 6k netto per jaar. Vervolgens wordt onkunde (naar mijn mening) gecamoufleerd met intimidaties, dreigementen en dominantie: hoezo expertise?