Advertentie
carrière / Nieuws

Nederlanders hebben het drukdrukdruk

Veel Nederlanders vinden dat ze het vaak te druk hebben. Zes op de tien vrouwen en de helft van de mannen heeft meerdere malen per week of per maand het gevoel het te druk te hebben, staat in een rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) dat donderdag is gepubliceerd.

12 november 2010
Vrouwen
Doordat vrouwen steeds meer betaald werk zijn gaan doen, zijn er ook steeds meer tweeverdieners en meer alleenstaande werkenden. De openingstijden van allerlei voorzieningen, waaronder de kinderopvang en de scholen, vallen veelal samen met hun werktijden. In het rapport wordt beschreven welke problemen dat oplevert voor de hardwerkende Nederlander en hoe die dat probeert op te lossen.

Flexibele openingstijden
De helft van de Nederlanders denkt dat de balans tussen werk en privé zal verbeteren als meer voorzieningen buiten werktijd open zijn, of als ze makkelijker vrij kunnen nemen. Ook is er een sterke wens om de werktijden meer af te stemmen op het privéleven. Tegelijkertijd wil de helft de arbeidsduur niet veranderen. Slechts 7 procent wil meer uren werken als scholen en kinderopvang open zijn van zeven uur 's morgens tot zeven uur 's avonds.



Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hannes Haganum / kritisch lezer
Het belangrijkste punt is toch dat we met zijn allen van alles willen en eigenlijk ook vinden dat we altijd recht hebben op genieten, uitdagingen en een goed leven. We lijken soms verleerd te zijn om van het werkproces zelf te genieten en om de tijd te nemen om te onthaasten. Je moet af en toe een stap opzij doen, om je heen kijken en je verwonderen. Regelmatig organiseer ik een werkexcursie om te laten zien waar me mee bezig zijn in de stad. Zo'n excursie moet je vooral lopend doen. Om bewust te blijven van de stedelijke samenhang en van de burgers waarvoor je het doet.

Zet de ook de tv en de computer eens een paar avondjes uit en ga Joke Hermsen lezen. Neem de tijd voor een wandeling en voor reflectie.
Advertentie