Menselijk kapitaal
Column Bert van den Bogaard Finalist van de BB Serious Game Top InfluencersVeel ondernemers denken dat meer omzet gelijk is aan het "meer waard worden van de organisatie". Omzet en zo ook winst is zeker een kengetal voor de waarde bepaling. Er zijn echter meerdere factoren die de waarde van uw organisatie bepalen en wel in sterke mate het menselijk kapitaal.
Waardering is namelijk afhankelijk van hoe slim uw bedrijf is ingericht en of er optimaal gebruik wordt gemaakt van de operationele en financiële hefbomen van het bedrijfsmodel alsook de inzet en kwaliteit van mens en talent. En ook in slechte tijden zijn hier vaak nog verbeteringen mogelijk die direct effect hebben op de winstgevendheid en dus waarde van het bedrijf.
Ondernemers zijn voortdurend gericht op groei en kansen in de markt en minder ingesteld op het operationeel optimaliseren van de organisatie dan wel het ontwikkelen van het menselijk kapitaal. Daarom is het noodzakelijk om structureel naar het bedrijfsmodel te kijken en verbeteringen door te voeren alsook te blijven investeren in talent en persoonlijke ontwikkeling van medewerkers.
Diverse aspecten binnen de verscheidene management disciplines behoeven daartoe de aandacht. Investeren in menselijk kapitaal verdient zich vele malen terug op de middel en langere termijn terwijl het afvloeien van personeel veelal een korte termijn oplossing is en leidt tot kennis verlies. Organisatie optimalisatie, proces optimalisatie, marktwerking en HRM zijn bepalende key succesfactoren.
Anticiperen op toekomstige ontwikkelingen door continue aandacht voor eerder genoemde managementdisciplines, transparantie van strategie en beleid, het creëren van draagvlak door de gehele organisatie en doorontwikkeling van talent en medewerkers zorgen voor een beter presterende organisatie en derhalve meer waarde.
Verbeter stappen moeten nu gezet worden om vervolgens hefboomeffecten op te leveren bij herstel en groei. Verbeteringsinvesteringen gaan voor de baten uit.
Bert van den Bogaard
*Lees ook columns van andere BB Top Influencer-finalisten>>
*Al LinkedIn-lid? Zoek de finalisten op in de BB Linkedin-groep of in één van de subgroepen:
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.