Langdurig ziekteverzuim komt door oudere ambtenaren
Opnieuw is de gemiddelde leeftijd van de ambtenaar gestegen. Als de stijging in dit tempo doorgaat zal de leeftijd in 2020 op 50 jaar liggen. Tegelijkertijd is het aantal langdurige ziektemeldingen ook toegenomen, meer dan in het bedrijfsleven.
Het aantal ambtenaren dat zich langdurig ziek meldt is weer gestegen. De belangrijkste oorzaak is vergrijzende overheidsmedewerker; de gemiddelde leeftijd van de ambtenaar is opnieuw flink gestegen. Dat staat in de Personeelsmonitor 2014 van het A en O-fonds. Ambtenaren melden zich overigens ook vaker ziek dan de gemiddelde werknemer; zo’n 1,3 procent meer.
Bijna vijftig
De gemiddelde leeftijd van ambtenaren schiet omhoog. Was dat in 2010 nog gemiddeld 45,8 jaar, in 2014 steeg het naar 48,1 jaar. Dit komt onder andere doordat het aandeel personen jonger dan 35 jaar in de bezetting afneemt. Als deze trend zo doorzet, dan passeert de gemiddelde leeftijd nog voor 2020 de grens van 50 jaar.
Gevoelig onderwerp
Ambtenaren en hun (hoge) leeftijd is een gevoelig onderwerp. Veel gemeenten zitten met het vergrijzende personeelsbestand in hun maag en verzinnen manieren om de gemiddelde leeftijd naar beneden te krijgen. Zo deed de provincie Zeeland een 'geslaagde' poging door iedereen van boven de 57 jaar met een regeling naar huis te sturen. Voor 160 ambtenaren is dat al een peperduur project. Met een een fiscale strafboete van 16 miljoen euro daar bovenop, drukt dat zwaar op de provinciekas.
Meer zieken in G4
Opvallend is dat ambtenaren uit de vier grote steden zich veel vaker ziek melden, 5,9 procent tegen 3,8 procent gemiddeld bij gemeenten. Het goede nieuws is dat oudere werknemers zich minder vaak ziek melden. Maar als ze dit wel doen, dan is het wel vaak voor een langere tijd. Gezien de almaar stijgende gemiddelde leeftijd van de gemeentelijke bezetting betekent dat voor gemeenten dat zij relatief gezien vaker te maken hebben met langdurig zieken en dat maakt het moeilijker om het ziekteverzuimpercentage te verlagen.
Geen instroombeleid
Een andere manier om de gemiddelde ambtenarenleeftijd naar beneden te krijgen, is door jongeren in te laten stromen. Maar juist daar gaat het mis. Weliswaar steeg het aandeel 25- tot 35-jarigen in de instroom in 2014 licht, het aandeel personen jonger dan 25 jaar in de instroom nam juist af. 41 procent van de instroom in 2014 was 45 jaar of ouder. Een groot deel van de gemeenten, 39 procent, heeft geen specifiek beleid om meer jongeren te trekken. Bovendien zijn er vrijwel geen vacatures voor starters. Ook is er een gebrek aan interesse onder jongeren, een gebrek aan werkervaring/kennis en te weinig inwerkcapaciteit. Verder heeft slechts 28 procent van de gemeenten trainees in dienst.
Seniorendagen
Het vergrijzende ambtenarenapparaat wordt door de rijksoverheid als een probleem gezien. Niet alleen het langdurig ziekteverzuim is problematisch. Minister Blok wil de Partiële Arbeidsparticipatie Senioren-regeling (PAS-regeling), oftewel de seniorendagen, afschaffen omdat het te duur wordt. Ook haalde de inmiddels vertrokken directeur-generaal van de Belastingdienst onlangs nog flink uit naar alle vijftigers die werkzaam zijn bij zijn dienst. Door de vele opgenomen seniorendagen komt de belastingdienst amper nog aan werken toe, zo was de strekking van zijn (interne) blog. Maar liefst 800 ambtenaren moeten een jaar werken om die dagen op te vangen, klaagde hij.
Reacties: 33
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
De zeeuwse methode is zo slecht nog niet. Geef de ouderen hun pensioen (in Griekenland al bij 55 jaar of zo) Verzoek al deze mensen hulp te bieden door naar georganiseerd vrijwilligerswerk op te pakken. Dit vrijwiligershulp te bieden bij wat dat ook voor de tijd die je anders nog moet doorweken. Hier is de samenleving ook mee gediend en kunnen er weer jongeren instromen . Zij weten dan dat zij al jong met pensioen kunnen als zij ook een bijdrage leveren aan de samenleving.
Maar nu even serieus: dit is toch om te janken!
Moet je eens kijken als je deze haalbare wet introduceert
Geen onnodige zieken meer, bij het leger is de pensioen datum ook veel te vroeg ook wat aan doen
Een grof schandaal. Bijna een reden om me morgen ziek te melden, want hier word ik echt ziek van
Deze verjonging draagt bij aan vernieuwing, kennisoverdracht (oud naar jong), betaalbare loonsom van het ambtenarenapparaat en een bijdrage aan het voorkomen van een verdere verslechtering van de arbeidsvoorwaarde pensioen. Deze laatste verslechtert door de grijze populatie in het fonds, jongeren zijn namelijk nodig om ouderen deels te financieren (agv doorsneepremie). Hoe schever de verhouding jong-oud hoe minder jongeren overhouden van de arbeidsvoorwaarde tegen een steeds hogere prijs.
Wat pas echt zorgelijk is, is dat de overheid dit probleem dreigt af te wentelen op werkeloze ambtenaren van 50, die nog 20 jaar moeten werken, maar niet aangenomen worden omdat ze vast blijven houden aan de gemiddelde leeftijd van een periode toen iedereen met 55 weg ging, en dus jongeren voorrang geven. Waar moeten die ambtenaren van 50 tot 70 dan gaan werken, beste werkgevers?
De overhead moet juis aanmoedigen om oudere werknemers in dienst te nemen. Daar zit de grootste groep werklozen.
Als de hiervoor geschetste ontwikkeling ongewenst wordt gevonden (in het bijzonder door jiongren), moet het poklitieke roer worden omgezet en kan via herstelde wet- en regelgeving een vroegere uitstroom van oudere werknemers worden bewerkstelligd. Daar hangt een prijskaartje aan en het betekent dat jongere werknemers, c.q. werkwilligen, voor zwaardere finaciële lasten komen te staan. De aanvaarding van dit nadeel levert echter veel voordelen op, zeker op de langere termijn.
Als we deze regeling terug draaien tot 65 jaar en zes maanden dan kost dat de regering ruim 3 miljard. (Griekenland kreeg dus zo maar 12 miljard).
In de landen om ons heen is de pensioenleeftijd nog steeds 65 jaar of zelfs in sommige landen 60 jaar of 63 jaar. Alleen Duitsland heeft ook gekozen voor 67 jaar, maar daar trekt men vele jaren voor uit om dat te bereiken. De mensen weten waar ze aan toe zijn. Hier niet. Ieder jaar is het weer anders en zo zit de oude generatie de nieuwe in de weg. De jeugd komt niet aan het werk en zeker niet bij de overheid die ook niet interessant is voor de jeugd. De betaling blijft achter en je hebt geen rechtszekerheid meer. Het aantal gemeenten neemt drastisch af. Toen ik begon te werken waren er nog bijna 1000 gemeenten en nu amper 400. Je krijgt steeds meer werk en dat moet steeds sneller gedaan worden. De regelgeving verandert voortdurend. Je hebt net een cursus gevolgd op jouw vakgebied of in Den Haag heeft men weer wat anders bedacht. Je wordt van alle kanten gekort en moet weer langer per week werken. Er wordt over gedacht om de seniorendagen in te trekken. De enigen die nog steeds riante regelingen hebben dat zijn de politici, die hebben nog steeds wachtgeld en afspraken met het bedrijfsleven om na hun politieke loopbaan een baan te accepteren als bankdirecteur en natuurlijk nemen ze die bonussen aan, waarop ze nu zitten af te geven.
Dat oudere ambtenaren gemiddeld vaker ziek zijn hoeft niet te betekenen dat dat door hun hogere leeftijd komt. In het artikel (en op de website van A+O fonds) wordt gesteld dat het hoge (langdurig) verzuimpercentage wordt veroorzaakt door oudere ambetenaren, er wordt geen echte verklaring gegeven wat die ziekte veroorzaakt.
Het zou zomaar kunnen dat (ambtelijke) organanisaties misschien slechter omgaan met oudere werknemers. Er hangt een beetje een beschuldigende achtergrondtoon over dit artikel, en ook dat hier op basis van statistiek generaliserend wordt gesproken over ouderen.
2 korte reacties:
1. Het ziekteveruim bij kleine gemeenten is 3.8 % dat is lager dan landelijk gemiddelde
2. De meeste ambtenaren werken bij gemeenten. Die zijn de afgelopen jaren 10% in personeel gekrompen (a.g.v. alle bezuinigingen). Meestal gaan mensen met een tijdelijk contract er al eerste uit (veelal de jongeren). Kortom: vergrijzing is een bewuste keuze en gevolg van ingezet beleid.
Kortom:
De Pas-regeling is juist hard nodig om de ambetanren gezond de 67+ pensioenleeftijd te laten halen. Vergeet ook niet dat die regling voor een deel een sigaar uit eigen doos is, er wordt immers salaris voor ingeleverd.
Ik lees verder alleen maar kritiek over feitelijke onjuistheden in het artikel, iets dat ook typisch des ambtenaars is. Heb het eens een keer over mogelijke oplossingen. Ik vind het een EXTREEM goed idee als de overheid meer jongeren gaat aannemen. Sterker nog: het lijkt me een gigantisch goed idee om gemeenten wettelijk te verplichten om alleen mensen aan te nemen die na (bijvoorbeeld) 1975 zijn geboren.
Juist door de positieve focus op jongeren te leggen en de 'oudjes 'als een last te zien, zal dat niet bijdragen aan een gezond bedrijfscultuur.
Feitelijke onjuistheden opmerken zou iets typisch zijn voor ambtenaren? U brengt het negatief over, kunt u dat ook toelichten? Of doen onjuistheden er volgens u niet toe?
En uw andere conclusie, tja, dat is uw mening.
OT:
Wat anderen al aangeven, het is voornamelijk een probleem dat door de politiek zelf is geschapen.
Dat weinig jongeren interesse hebben in de overheid moet gekoppeld worden met de beloning die er tegenover staat, en dan even vergelijken met het bedrijfsleven. Waar al met al sowieso meer vacatures zijn.
Politiek geneuzel 'dat je als ambtenaar gedreven moet zijn' is window-dressing, ontkenning van het probleem.
Tries dat alweer iets menselijks vooral als last wordt gezien, het lijstje met onmenselijkheden wordt met de dag langer in dit landje.
Feitelijke onjuistheden opmerken zou iets typisch zijn voor ambtenaren? U brengt het negatief over, kunt u dat ook toelichten? Of doen onjuistheden er volgens u niet toe?
En uw andere conclusie, tja, dat is uw mening.
OT:
Wat anderen al aangeven, het is voornamelijk een probleem dat door de politiek zelf is geschapen.
Dat weinig jongeren interesse hebben in de overheid moet gekoppeld worden met de beloning die er tegenover staat, en dan even vergelijken met het bedrijfsleven. Waar al met al sowieso meer vacatures zijn.
Politiek geneuzel 'dat je als ambtenaar gedreven moet zijn' is window-dressing, ontkenning van het probleem.
Tries dat alweer iets menselijks vooral als last wordt gezien, het lijstje met onmenselijkheden wordt met de dag langer in dit landje.