Het nieuwe werken: Een uitdaging voor het management
Het ‘nieuwe werken’ lijkt definitief zijn intrede te hebben gedaan. De komst van nieuwe technologieën heeft grote gevolgen voor hoe wij kunnen werken. Om daar een succes van te maken, is een integrale managementaanpak nodig. Ook eist het nieuwe werken een nieuwe stijl van omgaan met medewerkers.
Het nieuwe werken: iedereen heeft er al eens van gehoord. Toch is het een relatief nieuw concept, geboren uit de razendsnelle ontwikkelingen van de IT- en communicatietechnologie. Internet en intranet, Web 2.0, Videoconferencing, Livestreaming, Social Networking: de effectiviteit en productiviteit van bedrijven gaat erdoor omhoog, maar ook de werkplek verandert.
Kantoor van de toekomst
In elk geval het communicatieve deel van het werk is immers veel meer tijd- en plaatsonafhankelijk geworden. De bedrijfsgebouwen zoals we die tot nu toe kennen, veranderen daarmee van karakter; het kantoor van de toekomst wordt veel meer een inspirerende ontmoetingsplaats dan een plek waar mensen de hele dag zitten te werken. Men treft elkaar alleen nog ‘op het werk’ om te overleggen, te brainstormen enzovoorts.
‘Nieuwe’ economie
Dat past goed bij de eisen die de modernekenniseconomie stelt. Tot voor kort was een bedrijf vooral een procesgerichte, voorspelbare organisatie,met duidelijk omschreven taken en verantwoordelijkheden, en strakke controle door het management.Maar deze manier van werken maakt het lastig om je bedrijf snel en soepel aan te passen aan veranderingen in de omgeving.
Kenniseconomie
Medewerkers in ‘oude’ organisaties zijn immers niet gewend om zelf verantwoordelijkheid te nemen, en te veranderen. En dat is nou juist wat er in de huidige kenniseconomie wordt gevraagd. Mensen en organisaties moeten meer dan ooit wendbaar zijn; bedrijven moeten snel kunnen inspelen op vragen van klanten.
Meer info:http://www.overhetnieuwewerken.nl/
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.