Werk van ambtenaar verandert extreem
De functie en de taken van de gemiddelde ambtenaar verandert in rap tempo. Van volgzame uitvoerder is de ambtenaar veranderd in een steeds hoger opgeleide, creatieve netwerker.
De competenties die van een beleidsambtenaar gevraagd worden zijn niet meer te vergelijken met de eisen waaraan een sollicitant pakweg dertig jaar geleden aan moest voldoen. De ambtenaar van nu moet digitaal inzicht hebben, over een netwerk beschikken, hoogopgeleid én creatief zijn.
Kwaliteit arbeid
De afgelopen decennia heeft zich een ware revolutie voltrokken op het gemeentehuis, een digitale revolutie. De facilitaire kant van die omslag is wel zo’n beetje afgerond. Nu is het zaak voor beleidsambtenaren om de digitale mogelijkheden in nieuwe concepten vorm te geven.De digitalisering heeft behalve gevolgen voor de burger ook effect op de kwaliteit van de arbeid.
Hoger niveau
De meest ingrijpende gevolgen zijn te verwachten voor de inhoud van het werk. Dat wordt gemiddeld genomen van een hoger niveau, zo is de verwachting. Die ontwikkeling is al een paar jaren gaande. Uit het Personeels- en mobiliteitsonderzoek van BZK blijkt dat het opleidingsniveau bij gemeenten al drastisch is veranderd. In 2000 had nog 33,3 procent van de gemeenteambtenaren hoger onderwijs genoten. In 2014 is dat gestegen tot 55,5 procent.
Bronnen omzetten
‘Met de ICT-geletterdheid moet het uiteraard goed zitten,’ bevestigt George Evers, arbeidsmarktonderzoeker in de publieke sector. ‘Maar vervolgens gaat het erom hoe ambtenaren de mogelijkheden benutten. Ze moeten bijvoorbeeld bedenken wat ze met de enorme hoeveelheid beschikbare data gaan doen, hoe ze die bronnen om gaan zetten in beleidsrelevante informatie.’
Vooruitstrevende gemeenten
De onderzoeker geeft als voorbeeld vooruitstrevende gemeenten als Amsterdam en Utrecht. Die laatste gemeente is ver op het gebied van het bijsturen door middel van data. Ze analyseren bijvoorbeeld situaties in de gemeente door middel van social media. Maar ook bij kleinere organisaties hebben innovatieve werkmethodes op basis van data voor belangrijke doorbraken gezorgd. ‘In Zaandam bijvoorbeeld,’ vertelt Evers. ‘Daar kwamen ambtenaren door cijfers van de dierenambulance erachter dat dierenmishandeling vaak een voorbode is van huiselijk geweld. Om die verbanden te leggen moet je als ambtenaar uit je eigen domein durven stappen en breed naar een organisatie kunnen kijken.’
Omschakelen
Het profiel van de nieuwe ambtenaar is misschien vanzelfsprekend voor startende overheidsmensen. Maar voor ambtenaren die al jaren in dienst zijn is dit op zijn minst omschakelen. Opleiding, omscholing, training en bijhouden is dan van levensbelang.‘Bij ons zijn nog geen signalen bekend van oudere ambtenaren die de ontwikkelingen niet kunnen bijhouden,’ vertelt Bert de Haas van de FNV Overheid .
Taak werkgever
‘Natuurlijk bestaan er verschillen tussen de generaties,' vervolgt hij. 'De een gaat al vanaf de basisschool met een computer om, de oudere generatie heeft dat moeten aanleren. Maar daar zijn gelukkig opleidingen voor.’ De vakbondsman vindt dat er een belangrijke taak voor de werkgever ligt om opleidingen zo toegankelijk mogelijk te maken. De Haas: ‘De werkprocessen gaan voor ambtenaren ongelofelijk veranderen, het is belangrijk dat niemand tijdens dat traject buitenspel komt te staan.'
Reacties: 10
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Is de opleidingseis hoger geworden of heeft de persoon die de baan invult een hogere opleiding gekregen dan in het verleden?
De via vergrijzing vertrekkende ambtenaren hebben doorgaans een lagere opleiding genoten (gecompenseerd met ervaring) dan de mensen die hen vervangen na vertrek.
De mensen die men de afgelopen tijd kon vinden voor een functie waren wellicht wel hoger opgeleid dan strikt noodzakelijk, omdat het ruimere aanbod op de arbeidsmarkt daar de mogelijkheden voor gaf?
Zijn de functies van lager werk- en denkniveau meer dan andere functies overgedragen naar andere ambtelijke of geprivatiseerde organisaties, waardoor deze mensen geen gemeente-ambtenaar zijn?
Verhoudt de verschuiving van de verdeling in opleidingsniveau zich tot de verschuiving die je op de hele arbeidsmarkt ziet, omdat mensen steeds meer mogelijkheden hebben gekregen om een hogere opleiding te volgen?
Het vergt nog wel wat meer diepgang om deze conclusie echt hard te maken.....Die zou ik dan ook graag zien....
Van een onderzoeker verwacht ik wel iets beter werk, bijvoorbeeld even toetsen wat ie beweert. Dat we buiten ons eigen domein kijken klopt gelukkig wel.
Vraag is of het wel zo slim is om geen expertise meer in huis te hebben en direct contact met het buitengebeuren te verliezen.