SG Richard van Zwol wil ambtelijke vakmensen
Secretaris-generaal van het ministerie van BZK Richard van Zwol vindt in de eerste plaats dat er behoefte is aan ambtenaren met specifieke deskundigheid.
Secretaris-generaal van het ministerie van BZK Richard van Zwol maakt zich sterk voor 'ambtelijk vakmanschap'. 'Ik zie ontwikkelingen die nauw met elkaar samenhangen, maar die een fragmentarische vertaling krijgen in het personeelsbeleid.' Dat moet anders.
Van Zwol (1965) vindt in de eerste plaats dat er behoefte is aan ambtenaren met specifieke deskundigheid. 'Ik geloof niet in de algemene ambtenaar of manager die van alles een beetje en uiteindelijk dus van niets echt iets weet. De ambtenaar is een specialist op zijn eigen terrein. Dat kan te maken hebben bedrijfsvoering, financiën, juridische zaken, zorg, noem maar op. Je beoefent een vak en daar hoort deskundigheid bij. Voor mij is de sleutel tot ambtelijk vakmanschap bovenal kennis. Kennis is een voorwaarde om je werk goed te blijven doen en om te kunnen anticiperen op alle veranderingen binnen en buiten de overheid.'
Algemeen belang
Daarnaast betekent ambtelijk vakmanschap volgens van Zwol precies weten waarin het ambtenaarschap zich onderscheidt van functies buiten de overheid. 'Een ambtenaar dient de democratie en stelt hoge eisen aan integriteit. Je werkt niet voor een deelbelang, maar voor het algemeen belang, ook al doe je dat binnen een deelterrein als milieu of onderwijs.' En in de derde plaats vertegenwoordigt een ambtenaar dat algemeen belang niet alleen binnen zijn eigen organisatie, 'maar in oprechte samenwerking met andere overheden en maatschappelijke organisaties'.
New Public Management
Van Zwol vindt zijn visie op ambtelijk vakmanschap een breuk met New Public Management, de lange tijd populaire filosofie dat de overheid gerund moet worden als een bedrijf. 'New Public Management is echt niet van de 21ste eeuw. Het miskent gezamenlijke verantwoordelijkheden, ondanks individuele verschillen. Ambtelijk vakmanschap van nu staat juist in het teken van gezamenlijkheid. Ook op leidinggevend niveau. Was het tot enkele jaren geleden een deugd dat management en inhoud los stonden van elkaar, nu is er de overtuiging dat managers alleen kunnen slagen wanneer ze ook verstand hebben van de materie. Een directeur Constitutionele Zaken is niet per definitie een goede directeur Wonen en andersom. Ik voel me als SG van BZK helemaal op mijn plaats. Maar misschien zou ik een waardeloze SG van Infrastructuur en Milieu zijn, simpelweg omdat ik er te weinig van weet.'
Lees het hele interview met Richard van Zwol in Binnenlands Bestuur nr. 2. (inlog)
Reacties: 8
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Laat dat maar aan BB over.
"Wiens brood men eet...".
• Wij hebben nooit gemerkt dat er prijs werd gesteld op vakmanschap. Wij schrijven al jaren over wat in Aruba en elders speelt. Nimmer was Nederland geïnteresseerd. Meneer Jeroen zeer erudiet ambtenaar die goed luisterde en we konden over en weer info uitwisselen zonder geroddel en achterklap. Dat kwam de onderlinge verhoudingen zeer ten goede. Het heeft ons zeer verdriet dat er niemand van zijn postuur overbleef. Wellicht kan de situatie verbeteren?
De overheid is geen bedrijf waar je als klant op maat bediend wordt. De overheid dient en bewaakt de belangen van de samenleving. Dat dient voor eens en voor altijd vast te staan. Het vak bestuurskunde kan dan ook worden afgeschaft.