Advertentie
carrière / Column

Gemeentelijke websites niet interessant voor banenzoekers

Column Mark de VriesFinalist van de BB Serious Game Top Influencers Onlangs deed ik onderzoek naar de wijze hoe gemeenten zich via hun website profileren richting de arbeidsmarkt. Van de 28 Utrechtse websites krijgen alleen Veenendaal, Utrecht, Zeist en Amersfoort een voorzichtige voldoende, omdat zij op authentieke wijze de loopbaanperspectieven van hun potentiële kandidaten verwoorden.

14 december 2011

Een belangrijke randvoorwaarde volgens de Quickscan Personeels- en Mobiliteitsonderzoek (POMO) van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het POMO laat de belangrijkste in- en uitstroommotieven van overheidspersoneel zien.

Als groot pleitbezorger van aantrekkelijk werkgeverschap en benutting van kennis en talent schrok ik van de sobere sites vol met lange teksten over arbeidsvoorwaarden. Gelukkig zeggen sommige gemeenten iets over sfeer en kernwaarden. Maar er wordt nauwelijks ingespeeld op de vijf belangrijkste instroommotieven. Een gemiste kans.


De vijf belangrijkste instroommotieven om bij de overheid te solliciteren zijn:
1. inhoudelijk interessant werk
2. uitdagend werk
3. voldoende uitvoeringszelfstandigheid
4. goede sfeer
5. gevarieerd takenpakket


Pas op nummer 10 staat ‘tevreden met salaris’. Dat is overigens iets anders dan een hoog salaris.

Arbeidsmarktontwikkelingen dwingen tot verbetering

We moeten ons klaarmaken door ‘meer met minder’ te realiseren door de bezuinigingen. En binnen drie jaar moeten we nogmaals ‘meer met minder’ doen vanwege het lage arbeidsmarktaanbod. Daarom moeten ook gemeenten zich klaar maken voor de ‘war of talent’. Een aansprekende website helpt hierbij. Denk van buiten naar binnen

Ik zie een geleidelijke toename aan belangstelling om invulling te geven aan Goed Werkgeverschap. Vanuit de Vereniging van Gemeentesecretarissen is dit vorm gegeven middels #GOWEGE . Voor velen blijkt het vooral een andere manier van denken te zijn.

‘Buiten’ speelt de combinatie van arbeidsmarkt­communicatie, marketing samen met de kunst van het vertalen van het werkelijke perspectief naar online informatie een belangrijke rol.
‘Binnen’ geldt dit voor het leren omgaan met een andere verhouding tussen werkgever en werknemer en het inspelen op de belangrijkste drijfveren het succes bepaalt.

Wil jij als gemeente een interessante site hebben voor je potentiële collega’s? Dan adviseer ik om duidelijk te beschrijven op welke manier jouw gemeente inhoud geeft aan de 5 belangrijkste drijfveren. Redeneer daarbij altijd vanuit het perspectief van je doelgroep, en niet inside out. En check of de huidige collega’s deze informatie herkennen.


Mark de Vries

Partner bij GreenshootHR



*Lees ook columns van andere BB Top Influencer-finalisten>>
*Al LinkedIn-lid? Zoek de finalisten op in de BB Linkedin-groep of in één van de subgroepen:

 

 Arbeidsmarkt & Carrière  
 Digitaal Besturen 

 Financiën 

 Openbare Orde en Veiligheid 

 Ruimte en Milieu 

 Sociaal

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie