Advertentie
carrière / Nieuws

Financiën: extra inhuur bij het rijk kan tandje minder

VWS gaf het meeste uit aan externen. In 2022 besteedde dat ministerie ruim een kwart van de personele uitgaven daaraan.

01 september 2023
Inhuur personeel
Pixabay

Als departementen zich houden aan de Roemernorm van maximaal 10 procent externe inhuur, scheelt dat het rijk jaarlijks 134 miljoen euro. Acht van de twaalf ministeries overschrijden die norm.

Teamcoach S15/S16

JS Consultancy
Teamcoach S15/S16

Relatie van Yacht

Yacht
Relatie van Yacht

Binnenlandse Zaken

Die besparingsoptie geven ambtenaren van Financiën de politieke partijen mee die bezig zijn hun verkiezingsprogramma’s te schrijven. Het is een van de vele honderden suggesties die staan op de zogeheten Ombuigingslijst 2023.

Volgens Financiën groeiden tussen 2018 en 2021 de uitgaven van het rijk aan externe inhuur met 63 procent: van 1,4 naar 2,3 miljard euro. Het percentage van de totale personeelsuitgaven die op gingen aan externe inhuur steeg in die periode van 12 naar 15 procent. In 2022 overschreden acht van de twaalf ministeries de Roemernorm van 10 procent, waaronder ook Financiën zelf overigens. De andere genomineerden op de Ombuigingslijst zijn Algemene Zaken, Binnenlandse Zaken, Justitie en Veiligheid, Economische Zaken en Klimaat, Onderwijs, Cultuur en Welzijn, Infrastructuur en Waterstaat en Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Corona

Het percentage externe inhuur voor het ministerie kwam daarmee in 2022 uit op gemiddeld 21,6 procent. In euro’s uitgedrukt ging het om een bedrag van 265 miljoen euro. Bijna de helft daarvan betrof externe inhuur ten behoeve van automatiseringsadviezen. VWS gaf het meeste uit aan externen. In 2022 besteedde het ministerie 25,7 procent van de personele uitgaven eraan – een overschrijding van de norm met ruim 15 procent. Als reden geeft VWS de pandemie aan: als gevolg van onzekerheid omtrent tijdelijkheid van opdrachten in verband met corona hadden RIVM, CIBG, CBG maar ook de VWS-kern te maken met relatief hoge uitgaven voor externe inhuur. Bijvoorbeeld ten behoeve van het ontwikkelen van digitale ondersteuningsmiddelen om de samenleving te openen en open te houden.

Taakstelling

Een taakstelling op externe inhuur op ministeries die de Roemernorm overschrijden kan behalve een grote besparing volgens Financiën ook ‘een efficiëntie verbetering van het rijksapparaat opleveren.’ Uit een analyse van PwC blijkt dat uitvoeringsorganisaties die maximaal 10 procent van hun personeelslasten besteden aan inhuur in de regel een 10 tot 30 procent hogere productiviteit te hebben. ‘Het verkleinen van de prikkel om (veel) externe inhuur aan te trekken zou daarom een productiviteitswinst kunnen opleveren’, aldus Financiën.

Ict

Op diezelfde Ombuigingslijst wordt ook geopperd een taakstelling van maximaal 10 procent externe inhuur  op te leggen op de totale personeelskosten, maar inhuur voor advisering op het gebied van automatisering daarvan vrij te stellen. ‘Een groot deel – ruim één derde – van de externe inhuur binnen het rijk bestaat uit ict-gerelateerd personeel. Omdat het rijk steeds ict-intensiever wordt, bestaat er een toenemende flexibele vraag naar ict-capaciteit. Vooral bij ict is er sprake van tijdelijke projecten, piekbelastingen en/ of specifieke benodigde expertise, wat eventueel een vrijstelling voor externe inhuur voor automatisering zou kunnen rechtvaardigen’, aldus Financiën. De taakstelling bedraagt bij die variant geen 134 maar circa 51 miljoen euro, verdeeld over vijf ministeries. Het implementeren van de maatregel is volgens de Ombuigingslijst mogelijk wel lastiger door de huidige arbeidsmarktkrapte, waardoor het uitdagender is om vast personeel te werven. 

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

P. Smit
Mwah, maak dan voor de Belastingdienst dan ook tijdelijk maar een uitzondering en zorg dat de puinhoop daar wordt opgeruimd en dat er een nieuw belastingstelsel wordt ingevoerd zonder die enorme hoeveelheid toeslagen en heffingskortingen waardoor generieke aanpassingen ongeveer niet meer mogelijk zijn.

"Nee hoor, de BTW aanpassen op 1 artikelgroep is niet mogelijk!" P:
Hielco Wiersma
Overschrijding van budgetten voor het inzetten externe deskundigen is gemakkelijk te ondervangen via budgetbewaking. Een gedegen systeem voor budgetbewaking dient overigens niet alleen goed te worden toegepast in slechte(re) tijden, maar ook in goede tijden.

Met stijgende verbazing gisteravond gekeken naar de TV-uitzending in OP1 waar twee fractievoorzitters (CU en Volt) het idee lanceerden om het aantal leden in de Tweede Kamer uit te breiden van 150 naar 250 leden. Niet alleen een belachelijk idee (denk o.a. aan extra kosten voor personeel en accommodatie) in een tijd dat er moet worden bezuinigd, maar vooral volledig overbodig.
Het is natuurlijk veel beter en efficiënter om:
1. de huidige procedures en handelingen in de Kamers (die zo ongeveer uit de tijd van 'paard en wagen' dateren) eens te moderniseren. Bijvoorbeeld zoveel mogelijk rechtstreeks afhandeling van actuele vragen via ministeries en vermindering van het indienen van het aantal moties.
2. eindelijk eens de versplintering van de politieke partijen aan te pakken via het invoeren van kiesdrempels. Deze versplintering heeft namelijk grote nadelige effecten op de totale werking van onze democratie (slechte besluiten/wetgeving, stroperige besluitvorming, overspannen kamerleden e.d.).



Hielco Wiersma
Kwats en preken voor de bühne is ook een aangekondigd onderzoek van PvdA/Groen Links e.a. om de rentepercentages of belastingen van banken aan te passen. Na jaren van ondermaats presteren zit het eindelijk in het 1e halfjaar 2023 een keer mee voor de banken. Het verwachte niveau van de winsten in 2023 bereikt na een aantal matige Coronajaren eindelijk weer eens de niveaus van de jaren 2015 t/m 2018. Bovendien is er als je om je heen kijkt voldoende concurrentie op de spaardersmarkt. Rijp voor de prullenbak dus.
Advertentie