Advertentie
carrière / Nieuws

Duitse forenzen fietsen Nederlandse voorbij

Op ‘Fiets naar je werk’-dag blijkt dat Nederland in vacatures die inspelen op woon-werkverkeer per fiets is ingehaald door Duitsland.

19 mei 2022
amsterdam-fietsers.jpg

In vacatureteksten in Nederland, België en Duitsland wordt actief gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer steeds vaker aangemoedigd. Dat blijkt op deze ‘Fiets naar je werk’-dag uit een analyse van vacaturesite Indeed van hoe vaak termen als fiets van de zaak, fietsabonnement of fietsplan als secundaire arbeidsvoorwaarden worden vermeld in vacatures

Bovenregionaal Projectleider

JS Consultancy
Bovenregionaal Projectleider

Strategisch informatiemanager business

gemeente Capelle aan den IJssel
Strategisch informatiemanager business

Duitsland loopt voorop

Opvallend is dat Nederland als fietsland in vacatures die inspelen op woon-werkverkeer per fiets is ingehaald door Duitsland. Ook in België is de relatieve toename hoger dan in Nederland. Het aantal nam in Nederland het laatste jaar toe met 18 procent en in de afgelopen drie jaar met 178 procent. Dit percentage ligt beduidend lager dan in België (26 procent in het afgelopen jaar, 246 procent ten opzichte van drie jaar geleden) en Duitsland (78 procent en 765 procent).

Nationaal fietsplan

Duitsland is daarmee van de drie landen het land waar de meeste vacatures melding maken van een dergelijke secundaire arbeidsvoorwaarde rondom fietsen. ‘In 2019 is de Duitse overheid een nationaal fietsplan gestart om fietsen veiliger en aantrekkelijker te maken’, vertelt Arjan Vissers, Senior Manager Employer Insights bij Indeed. ‘Dit plan werpt duidelijk ook zijn vruchten af in het woon-werkverkeer in Duitsland. Inmiddels is daar sprake van een verachtvoudiging van fietsplannen en -abonnementen in vacatures.’

Thuiswerken

Ook in Nederland is het per 1 januari 2020 fiscaal aantrekkelijker geworden om een fiets van de zaak aan te bieden. ‘De stijgende lijn zet dan ook in Nederland naar verwachting verder door’, aldus Vissers die meerdere verklaringen heeft voor de huidige stijging. ‘Werknemers zijn in de pandemie door het thuiswerken niet of minder gebruik gaan maken van het openbaar vervoer en in sommige gevallen dichter bij huis gaan werken.’

Extraatje

Volgens het CBS is de gemiddelde afstand voor het woon-werkverkeer vorig jaar afgenomen. ‘Een verkorte reisafstand leidt ertoe dat de populariteit van het fietsen naar werk toeneemt. Werkgevers springen hier handig op in door bijvoorbeeld een fiets van de zaak als ‘extraatje’ aan te bieden. Omdat dit tegenwoordig vaak een elektrische fiets is, is dit ook weer financieel aantrekkelijk voor werknemers.’

Vitaliteit

Een andere oorzaak is dat werkgevers steeds meer bezig zijn met de vitaliteit van hun werknemers. Vissers: ‘Werkgevers hebben baat bij personeel dat fietst naar werk omdat het bijdraagt aan hun fysieke en mentale gezondheid. Ze hebben er belang bij om hun werknemers zo fit mogelijk te houden.’ Een derde verklaring is dat steeds meer organisaties bezig zijn met verduurzaming. ‘De kilometers die werknemers met de auto afleggen inruilen voor fietsend woon-werkverkeer draagt bij aan het behalen van duurzaamheidsdoelstellingen’, zegt Vissers.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie