‘Pensioenleeftijd stijgt te snel’
De vakbond CNV en werkgevers in de metaal-, en bouwbranche vinden dat de pensioenleeftijd te snel stijgt. Ook ambtenaren liggen in de risicozone. De vrees is dat velen hun pensioen in de toekomst niet zullen halen.
De leeftijd dat werknemers pas met pensioen mogen wordt te snel verhoogd, vindt de vakbond CNV. De bond is bang dat veel werknemers de pensioendatum niet halen. Eerder vroegen werkgevers in de bouw- en metaalbranche al om hulp aan politiek Den Haag. De CNV vindt dat alle werknemers het risico van uitval lopen, niet alleen die met fysiek zware beroepen. Ambtenaren zitten bijvoorbeeld ook duidelijk in de risicogroep.
70 jaar
Ambtenaren die nu in de vijftig zijn, mogen pas op hun 69e jaar met pensioen. Veertigers moeten zelfs rekening houden met een AOW-leeftijd van 70 jaar. En dat gaat veel te snel vindt het CNV. ‘Het zou goed zijn als de partijen die een kabinet aan het formeren zijn afspreken een rem te zetten op de verhoging van de AOW-leeftijd’, aldus Maurice Limmen, voorzitter van het CNV.
Levensverwachting
In de wet is vastgelegd dat de AOW-leeftijd vanaf 2022 is gekoppeld aan de levensverwachting. ‘Dat er een koppeling is tussen de levensverwachting en de AOW-leeftijd, is nog tot daaraan toe. Dat hebben we in 2010 als sociale partners en overheid ook met elkaar afgesproken in het pensioenakkoord’, aldus Limmen.
Duurzame inzetbaarheid
Nederlanders worden elk jaar dus gemiddeld een maand ouder, de wetgever vindt daarom dat we ook langer kunnen werken. Het thema ‘duurzame inzetbaarheid’ is daarom steeds meer van belang. Vooral onder ambtenaren, want uit recent onderzoek bleek weer dat het extra lange verzuim onder gemeenteambtenaren is gestegen: van 0,6 procent in 2015 naar 0,9 procent in 2016. Bij de vier grootste gemeenten, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht werken de meeste ambtenaren die langer dan een jaar ziek zijn. Daar ligt het percentage op 1 procent. Net als in de voorgaande jaren blijft het ziekteverzuim in het algemeen bij gemeenten met 1,7 procent hoger dan het landelijke cijfer.
Werkstress
Vergrijzing en werkstress zijn de grote boosdoeners. Dat blijkt uit de Personeelsmonitor gemeenten van het A en O-fonds. Overheidsrganisaties zullen daarom meer aandacht moeten besteden aan de gezondheid, ontwikkeling en het werkplezier van deze grote groep (toekomstige) zestigers. Een steeds vaker gebruikte mogelijkheid is het Generatiepact.
Jong bloed
Dat is een afspraak tussen werkgever en werknemer met als doel de gemiddelde leeftijd binnen het gemeentehuis omlaag te brengen. Oudere ambtenaren kunnen ervoor kiezen wat minder te gaan werken. De organisatie kan hierdoor besparen op loonkosten en investeren in jong bloed.De gemeente compenseert een deel van de uren die deze mensen inleveren. Het andere deel is voor rekening van de ambtenaar, maar er zijn ook opties om het salaris aan te vullen met het ABP Keuzepensioen.
Laag inkomen
Maar Generatiepact, deeltijdwerken en vroegpensioen bieden vaak geen uitkomst voor werknemers met een lager inkomen, die onvoldoende hebben kunnen sparen. ‘Het kabinet Rutte III ontkomt niet aan nationale oplossingen zoals tijdelijke bevriezing en flexibilisering van de AOW-leeftijd’, vinden werkgevers uit bouw-, metaal-, en installatiebranche. ‘Ik roep op tot iets meer bescheidenheid. Dan heb ik het niet alleen over zware beroepen’, aldus voorzitter Fried Kaanen van de Koninklijke Metaalunie.
Reacties: 16
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Moet zoals het er nu naar uitziet tot mijn 68e en 6 maanden werken, hetgeen volstrekt belachelijk is, Dat houdt dus in ruim 50 jaar gewerkt en dan mag ik daarna waarschijnlijk zo snel mogelijk overlijden. De levensverwachting wordt steeds hoger??? Ik zie in mijn omgeving toch veel mensen omvallen van 50 +
Stop dus met deze absurde hoge AOW leeftijden. 42 jaar gewerkt lijkt mij dan ook een prima maatstaf voor het recht op AOW, voor zwaardere beroepen uiteraard maatwerk.
Zoals Dhr Reiziger hieronder ook al aangeeft ben ook ik niet van plan om toto mijn 68e en 6 maanden door te gaan. De ouderen aan het werk en de jeugd zit thuis.
Politiek wordt eens wakker...........
En sinds kort ook van de geldzucht van Brussel. Dankzij Jetta Klijnsma die met steun van PvdA en VVD onze pensioengelden heeft verpatst aan de Europese Unie. Onlangs kregen alle (oud) Europarlementariers een Forse verhoging van hun pensioenaanspraken. Die grotendeels betaald worden uit de Nederlandse pensioenfondsen (dixit P. Omzigt).
De gemiddelde levensverwachting stijgt inderdaad. Maar daar zit een behoorlijk effect in van minder sterfte op jongere leeftijd als gevolg van o.a. kanker. Maar het zegt minder over hoe het lijf van een 70-jarige nog functioneert. Volgens mij is dat niet zo heel veel anders dan 15 jaar geleden. Maar we verwachten nu wel dat het lijf 8 jaar langer op volle kracht blijft functioneren. Is dat realistisch? Het wordt tijd om nader onderzoek te doen naar de ontwikkeling van lichamelijke en geestelijke conditie van ouderen. Dus of die ook langer op niveau blijft net zoals de "gemiddelde" levensverwachting.
De Zuid Europese staten profiteren hier van ten koste van de mensen hier. De beste oplossing is, om het aantal gewerkte jaren als maatstaf te nemen. Heb je 40 jaar gewerkt, dan mag je met een pensioen. Voor zwaardere beroepen kan je andere normen aanleggen.
ongestraaft doen?
1. de belachelijke rekenrente die moet worden gehanteerd voor toekomstige pensioenen. Deze wordt bepaald door de DNB (Klaas Knot). Een betere constructie zou zijn als dat in overleg met de Federatie Pensioenfondsen gebeurd. De Overheid kan nu in de positie van Overheid en werkgever te gemakkelijk een dubieuze rol spelen.
2. De ingehouden pensioenpremies zijn al jaren veel te laag en worden ten onrechte gebruikt voor inkomens- en arbeidsmarktbeleid. De Overheid/werkgevers varen er wel bij met een lagere belastingaftrek.
3. Door bij de privatisering van het ABP een greep uit de pensioenpot te doen (deficit omgerekend naar heden ca. 35 miljard euro) is het dekkingspercentage van het ABP ten onrechte in laag vaarwater terecht gekomen.
4. Het gecreëerde AOW-gat blijft voor het overgrote deel van de gepensioneerden een grote onrechtvaardigheid. De compensatie/overbruggingsregeling is bovendien, na de invoering van de regeling, pas een half jaar later ingegaan. AOW'ers die direct met deze regeling werden geconfronteerd en reeds eerder ontslag hadden genomen konden hierop helemaal niet meer inspelen, met name ook vanwege de slechte arbeidsmarkt.
5. Een flexibele AOW (zwaardere beroepen) is gemakkelijk in te voeren via een medische keuring door een onafhankelijke organisatie.