Advertentie

Voorkeur voor gemengd verkiezingsstelsel

In het regeerakkoord staat dat de algemene besturen van de waterschappen voortaan worden gekozen door de gemeenteraden. Dat is om verschillende redenen een slecht voorstel.

20 januari 2012

De directe verkiezingen voor de algemene besturen van de waterschappen geven een zeer lage opkomst te zien. De deelname van politieke partijen en groeperingen aan deze verkiezingen heeft getoond dat de mogelijkheden om partijpolitiek te bedrijven zeer gering zijn, waardoor de interesse van de kiezer moeilijk is te activeren. Ook is het geen goede ontwikkeling dat het functionele waterschapsbestuur steeds meer aanschurkt tegen het algemene bestuur van gemeente en provincie.

De taak van de waterschappen is voor Nederland buitengewoon belangrijk en de waterschapsexpertise is daarnaast een uitstekend exportproduct. Opheffing van de waterschappen of overheveling van de waterschapstaak naar de provincie is dan ook kortzichtig en dom.

De democratische legitimatie van het waterschap moet goed passen bij de beperkte en functionele taak van het waterschap. Tot op de dag van vandaag is er bij de waterschappen sprake van een vorm van belangenrepresentatie. Voor het Rijk, de provincies en de gemeenten bestaat een vorm van politieke representatie, met daarbij horende partijpolitieke arena’s. Voor andere vormen van bestuur, zoals de publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie en het functionele bestuur, zijn vormen van belangenrepresentatie ingericht. Die belangenrepresentatie kan tot stand komen door verkiezingen en benoemingen.

De verkiezingen kunnen direct en indirect zijn. Voor benoemingen bestaan allerlei modaliteiten. Belangrijk is het inzicht dat voor het stelsel van politieke representatie directe verkiezingen cruciaal zijn; voor stelsels van belangenrepresentatie is dat niet per se zo. In die sfeer is de directe verkiezing eerder uitzondering dan regel. En wel vooral omdat een directe verkiezing allerlei politiserende effecten heeft die vaak niet worden gewenst.

Nagegaan moet worden op welke wijze de te representeren belangen het beste in de algemene besturen van de waterschappen tot uitdrukking kunnen komen. Is nu een verkiezing door de gemeenteraden voor de besturen van de waterschappen de beste methodiek? In het advies dat de Raad van State heeft vervaardigd over de voorliggende voorstellen, wordt deze vraag negatief beantwoord. Zelfs zodanig negatief dat wordt geadviseerd om het voorstel niet in te dienen.

Ook de Raad van State redeneert dat de gekozen methodiek geen goede oplossing is van het voorliggende probleem. Die analyse is juist. Indirecte verkiezing door de gemeenteraden leidt namelijk tot een verdere politisering van het waterschapsbestuur. De politieke partijen in de raden maken zich geheel meester van het waterschapsbestuur, waardoor andere belangen uit het zicht verdwijnen. De waterschapsbesturen zullen vooral worden bevolkt door niet-gekozen raadsleden, die daarbij in de wacht worden gezet voor een volgende raadsverkiezing. De grote gemeenteraden zullen de waterschapsverkiezing gaan domineren. Via allerlei afspraken en instructies vanuit de partijkantoren zal een verkiezingstombola ontstaan, waarbij die voor de Eerste Kamerverkiezing verbleekt.

Zijn er goede alternatieven? Ja die zijn er. Interessant is het voorstel voor een gemengd stelsel. Daarbij worden eerst de afzonderlijke belangen gedetecteerd en gequoteerd. Vervolgens wordt bezien met welke methodiek deze belangen het beste kunnen worden gerepresenteerd. Voor de categorie burgers zou een aanwijzingsforum kunnen worden overwogen waarbij alle volksvertegenwoordigers die wonen in het territoir van het betreffende waterschap - Kamerleden, statenleden en raadsleden - stemhebbend zijn.

In Frankrijk bestaat een dergelijk stelsel voor de senaatsverkiezing en dat stelsel functioneert goed. Via een gemengd stelsel kan het gros van de bestaande problemen worden weggewerkt en kan de kracht van het functionele waterschapsbestuur verder worden versterkt.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

John Steegh / regiovoorzitter Water Natuurlijk
Zoals gebruikelijk is de probleemanalyse van professor Elzinga prima. De 'Franse' oplossing echter is volgens mij een variant op de foute keuze van het kabinet in zijn wetsvoorstel.

Bedacht moet worden dat het 'burger-belang' (veiligheid, schoon water, genoeg water) per hoofd maar weinig kleiner is dan van iedere agrariër of ander bedrijf. In de praktijk betalen (mede daarom) die burgers ordegrootte 70% van de waterschapslasten. Die 70% (of iets minder wegens correcties op de omvang van het belang) zou in het systeem "Elzinga" opnieuw gekozen worden door louter partijpolitiek gelieerde politici. Dan komt de "verkiezingstombola" vanuit de partijkantoren pas goed op gang en delft in ieder geval het specifieke waterbelang altijd het onderspit.

Daarom pleit Water Natuurlijk voor het behoud van directe verkiezingen voor de ingezetenen (burgers), maar dan in de vorm van stembusverkiezingen tegelijk met de gemeenteraden. Dan blijft het specifieke "water"geluid van groeperingen als Water Natuurlijk behouden. Waarom zou je indirect verkiezen als directe verkiezingen prima te organiseren zijn?
Sander Heutink
Professor Elzinga heeft in opdracht van de Unie van Waterschappen ter voorbereiding van de actie Storm een rapport geschreven over nut en noodzaak van waterschappen met een democratisch gekozen bestuursmodel en eigen belastingstelsel. Als belanghebbenden en financiers werden slechts twee categorieën gekarakteriseerd: “burgers” en “bedrijven”.

Deze elementaire indeling maakt het bespreken van de positie van waterschappen relatief eenvoudig als noodzaak van het takenpakket van waterschappen en als nut ter bescherming van het belang van burgers en bedrijven (organisaties). Bij belang hoort echter ook betaling en zeggenschap. Een werkbare en eerlijke verhouding in financiële toewijzing en toedeling, maar ook een faire verdeling van de zeggenschap. Afhankelijk van positie in het overheidsbestel kunnen betrouwbare keuzes gemaakt worden voor het uitvoeringsmodel, het financieringsstelsel en het bestuursorgaan.

De overheid is kaderstellend voor waterveiligheid, waterkwantiteit en waterkwaliteit. De overheid is eigenaar en zorgt voor normalisatie, harmonisatie en standaardisatie door wetgeving. Waterveiligheid, waterkwantiteit en waterkwaliteit zijn waarden van nationaal belang. Beheer kan geheel of in combinatie regionaal worden ingevuld door een uitvoeringsdienst of uitvoeringsautoriteit.

Waterschappen zien zichzelf als uitvoeringsorganisaties voor het domein water met een functionele democratie. Door allerlei invloeden van buitenaf zijn waterschappen verworden tot een algemene democratie. Bij een algemene democratie hoort een representatieve vertegenwoordiging van belangengroepen, al dan niet gestoeld op ideologische gronden. Oorspronkelijk was de zeggenschap bij waterschappen verdeeld over categorieën gebouwd (1/3), ongebouwd (1/3) en natuur (1/3). Nu is zeggenschap verdeeld over de categorie Ingezeten, inclusief categorie Gebouwd-huiseigenaren volgens het solidariteitsbeginsel (35%) en de geborgde zetels van de categorieën Bedrijven, Ongebouwd en Natuurterreineigenaren volgens het profijtbeginsel (65%).

De betaling geeft een totaal afwijkend beeld, want de categorie ingezetenen, inclusief huiseigenaren dragen meer dan 75% bij aan de belastingen van de waterschappen. Helaas zijn waterschappen niet in staat de opbrengsten van de heffingen per categorie en subcategorie aan te geven! Daarmee blijft de vraag “what’s in it for me” ook onbeantwoord!

Het systeem van directe waterschap verkiezingen in 2008 werd goedgekeurd door de Tweede Kamer en Eerste Kamer. Het is bizar dat de directe verkiezingen vanwege het regeerakkoord zonder gevolgtrekking wordt omgezet in indirecte verkiezingen.

De uitvoering van de verkiezingen in 2008 was amateuristisch door het afblazen van internet verkiezingen. Het alternatief, kiezen op papier en op afstand, werd een fiasco met een percentage uitval van meer dan 10% van de uitgebrachte stemmen! De relatief lage opkomst is begrijpelijk, omdat het voorspel hier alle aanleiding voor gaf. Wat een hoogtepunt had moeten worden voor de waterschappen werd bij voorbaat al te niet gedaan door de kaderstellende staatssecretaris.

De huidige verdeling van het aantal zetels is niet te rechtvaardigen volgens de principes van een functionele democratie, maar ook niet volgens de principes van de algemene democratie. Het aantal zetels in een algemene democratie hoort relatief hoog te zijn en in een functionele democratie kan het aantal zetels relatief laag zijn, mits de verdeling van belang, betaling en zeggenschap reëel en rechtvaardig is en bestuursleden deskundig zijn. Hier zou een sollicitatieplicht volgens vastgestelde criteria welkom zijn. We zien dat al gebeuren bij enkele Regionale Uitvoering Diensten.

Waar “wringt de schoen”? Laat het onderzoek naar aanleiding van de motie Schouw antwoord geven op de vraag hoe de BV Nederland zich in totaliteit wil organiseren in het waterdomein. Het waterdomein is één van de top-sectoren van de BV Nederland en verdient een integrale aanpak om concurrerend te zijn en werkgelegenheid te creëren. De positie van de waterschappen is belangrijk en verdient serieus te worden genomen in plaats van het huidige jojo gedrag. Nadruk leggen op instrumentele zaken beperkt de oplossing als het om Nationaal belang gaat. Herstel van groei is van levensbelang. Laat de BV Nederland doen wat noodzakelijk is. Spelletje spelen om de macht is naïef en onverstandig.

Jan de Goei / senior adviseur water & klimaat
Dit is teminste een helder en duidelijk geluid. Er zijn er niet veel die hardop durven te zeggen: de politiek binnen de waterschapsbesturen halen is geen goed plan geweest. Feitelijk komt het hier toch wel op neer. Het voorstel van een gemengd stelsel is hier een bijzonder goede insteek. Nu op naar draagvlak en realisatie.
Insider / ...
Ik lees zowel in de column als in de reacties eigenlijk alleen maar argumenten om de Waterschappen volledig te ontpolitiseren. (partij-) Politieke belangen prevaleren immers altijd boven de kwaliteit en de politieke strijd en profilering is ook veel belangrijker dan de realisatie van de waterschapsdoelen. Vervolgens landelijke tarieven invoeren en financieren met de algemene middelen (klaar is Kees!).
Advertentie