Advertentie

Ook Utrecht verwerpt fusievoorstel superprovincie

Na Noord-Holland hebben ook GS van Utrecht het voorstel tot vormnig van de eerste superprovincie verworpen. De minister toont niet aan waarom fusie onontbeerlijk is voor de modernisering voor het openbaar bestuur, de beoogde besparingen zijn boterzacht en twijfelachtig en alternatieven zijn niet onderzocht.

12 september 2013

Utrecht verwerpt het voorstel van minister Plasterk van Binnenlandse Zaken (BZK) tot vorming van een superprovincie met Noord-Holland en Flevoland. De minister toont niet aan waarom fusie onontbeerlijk is voor de modernisering voor het openbaar bestuur, de beoogde besparingen zijn boterzacht en twijfelachtig en alternatieven zijn niet onderzocht.

Geen extra bevoegdheden

Een doorn in het oog is daarnaast dat de minister nog niet bereid is rijkstaken naar het nieuwe landsdeel over te dragen. Plasterk kondigt slechts een verkenning aan. Dat komt ‘onvoldoende tegemoet aan de voorwaarde van de provincie om de belangrijkste bevoegdheden en verantwoordelijkheden op ruimtelijk en economisch terrein onder te brengen bij een krachtig en toekomstgericht middenbestuur’, stellen GS in hun concept-zienswijze op het ontwerp-voorstel van de minister.

 

Gebrek aan totaalvisie

Dit is ook een van de grote bezwaren van de provincie Noord-Holland, die eind augustus het voorstel van Plasterk verwierp. Evenals Utrecht heeft Noord-Holland er tevens grote moeite mee dat de minister zich richt op de vorming van een Noordvleugelprovincie en het voornemen om uit te komen op vijf superprovincies heeft losgelaten. Een integrale visie op het bestuur ontbreekt. D66-Kamerlid Gerard Schouw vindt dat de minister op beide punten met de provincies in gesprek moet gaan. ‘De minister mag dit niet naast zich neerleggen’, aldus Schouw. Hij heeft hierover een Kamerbrief aan de minister gevraagd.

Tegen vervoersregio’s

De plannen tot vorming van een vervoersregio vallen eveneens slecht in Utrecht. Dat is een voor GS ‘niet aanvaardbare bestuurlijke hulpstructuur’. De extra bestuurslaag doet volgens de provincie afbreuk aan een doelmatig en krachtig middenbestuur. De door het kabinet gewenste, bestuurlijke drukte neemt daardoor evenmin af. ‘Het beperkt de nieuw te vormen provincie wezenlijk in de invulling van de regionale regiefunctie op haar kerntaken.’

 

Niet solide

De financiële onderbouwing van het voorstel is niet solide. Dit valt, in tijden van economische crisis, niet aan de inwoners te verantwoorden. ‘Aangezien zowel voor de minister als voor onze inwoners besparing een belangrijke overweging voor opschaling is, moet de gegeven onderbouwing in ieder geval degelijk zijn’, vinden GS.


Opschalingsrarianten

Hoewel GS niet met het ontwerp-voorstel kunnen instemmen, is de provincie wel bereid haar kennis en expertise in te zetten om samen met de minister verder te onderzoeken met welke taken en bevoegdheden, op welke schaal en in welke samenwerkings- en/of opschalingsvariant haar maatschappelijk opgaven het best kunnen worden uitgevoerd.

 

Flevoland

GS van Flevoland, van meet af aan tegenstander van een provinciale fusie, stellen eind september hun zienswijze vast. Provinciale Staten van de drie provincies moeten de zienswijzen van GS vaststellen. Tot uiterlijk 16 oktober kunnen ook inwoners, bedrijven, gemeenten en andere organisaties zienswijzen indienen bij het ministerie van BZK.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

eveline / moeder
Jammer dat er geen plaatje van het Utrechtse provinciehuis bij zit...
Advertentie