Advertentie

Sterk merk

Nou, hier is-ie dan, het nieuwe logo voor uw gemeente. Ik weet niet wat u ervan vindt, maar binnen Creative Concepts worden wij er heel erg blij van. Uw gemeente is een sterk merk. Trots en eigenzinnig, maar tegelijkertijd ook weer niet Randstedelijk arrogant.

29 september 2009

Overzichtelijk zonder kneuterig te worden. Korte lijnen, die wij vervolgens vertaald hebben in lange halen en dan snel weer thuis. Ik vind dat wij van Creative Concepts er bijzonder goed in geslaagd zijn om die kernwaarden om te zetten in een eigentijds idioom, dat tegelijkertijd een referentie is naar het verleden en een belofte inhoudt naar de toekomst. En zoals u ziet, sluiten look ànd feel ook naadloos aan bij het imago dat uw gemeente nastreeft. Nu nog even dat imago opvijzelen en dan komt het he-le-maal goed.

 

Of wij van Creative Concepts er ook nog aan hebben gedacht de inwoners bij het ontwerp te betrekken? Beste mensen, dat is zó passé, dat is zó tweeduizend-en-acht. Waarom zou je je inwoners om een mening vragen als je een van de beste en meest gerenommeerde designbureaus van de Benelux in huis hebt gehaald? Want laten we wel wezen: wíj hebben ervoor doorgeleerd, wíj hebben er verstand van. Bovendien levert het een enorme verstoring op van het creatieve proces binnen ons van Creative Concepts. Alsof je Frans Bauer Die Unvollendete van Schubert laat afbreien.

 

U vindt de slogan aan de korte kant? U had er liever iets meer van uw eigen gemeente in willen terugzien? Kan ik me van alles bij voorstellen, maar “Dé gemeente op de grens van zand en klei, waar het goed wonen, werken en recreëren is, voor iedereen van jong tot oud”, dat vonden we toch net niet catchy genoeg. En bovendien past het niet op de gemeentelijke koffiekopjes. Kunt u wel weer met mokken gaan werken, maar daar komen dan weer geheid raadsvragen over. Vandaar dat wij van Creative Concepts ervoor gekozen hebben om die hele payoff te laten vervallen. Uw gemeente is zo’n sterk merk dat we het met de naam alleen makkelijk af moeten kunnen. Bovendien getuigt het van lef en durf. Beschouw het maar als een statement.

 

En dat allemaal voor zeshonderdduizend euro. Ja, wij stonden ook wel even van het bedrag te kijken. Ik geloof niet dat wij van Creative Concepts ooit voor zo’n habbekrats richting hebben gegeven aan een imagoveranderingsproces. Nou gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat het hier alleen maar om de kosten van het creatieve proces gaat. U zult uw briefpapier nog wel moeten aanpassen en de bedrijfsauto’s opnieuw moeten bestickeren. En de koffiekopjes, niet te vergeten. Maar daar staat tegenover dat u met uw nieuwe uitstraling nog makkelijk een jaar of vijf vooruit kan. Zie het vooral als diepte-investering.

 

U vindt het veel geld voor zo weinig woorden? Maar dat is nou net de kunst, de kunst van het weglaten. Het is met marketing net als met dameslingerie, zeggen wij bij Creative Concepts altijd: hoe minder het om het lijf heeft, hoe duurder het wordt.

 

Ad Burger

 

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

A. van den Heuvel / Zelfstandig adviseur
Hilarisch!!! Vooral vanwege het waarheidskarakter.
Advertentie