Onderzoek naar eigen handelen rond geweld intocht in Staphorst
Zaterdag was er een confrontatie tussen KOZP en zwart geschminkte tegendemonstranten. De gemeente wil een onafhankelijk onderzoek.
De gemeente Staphorst heeft een onafhankelijk onderzoek aangekondigd naar het handelen van de gemeente rond de bedreigingen en het geweld tegen demonstranten van de actiegroep Kick Out Zwarte Piet (KOZP) en medewerkers van Amnesty International. Burgemeester Jan ten Kate zegt de agressie rond de sinterklaasintocht afgelopen zaterdag te veroordelen. 'De beelden, waaronder die van medewerkers van Amnesty International die werden belaagd, hebben diepe indruk op mij gemaakt', aldus de burgemeester.
Confrontatie
Zaterdag was er een confrontatie tussen KOZP en zwart geschminkte tegendemonstranten. De politie sprak eerder onder meer van ernstige bedreigingen en veel geweld door relschoppers. De auto met daarin waarnemers van Amnesty International werd belaagd door de anti-KOZP-demonstranten. Ten Kate zegt contact te hebben gehad met Amnesty International hierover.
Grondrecht
'Demonstreren is een grondrecht', reageert Ten Kate. 'Ondanks alle voorbereidingen heb ik, voor de veiligheid van de demonstranten en kinderen op het Marktplein de demonstratie op het laatste moment moeten afgelasten. Het onafhankelijke onderzoek moet antwoord geven op de vragen die er zijn.'
Onrust
De burgemeester spreekt van onrust in de samenleving over verschillende onderwerpen. 'Er gebeurt veel op dit moment, maar uitingen van agressie mogen nooit getolereerd worden', zegt hij. 'Het is essentieel om verdraagzaam en met respect voor ieders mening met elkaar in gesprek te blijven. Los van het onderzoek is het dan ook belangrijk om de dialoog met elkaar te blijven zoeken.'
Handelen van politie
Het OM doet een strafrechtelijk onderzoek naar het geweld in Staphorst. De politie zegt kritisch te kijken naar haar eigen handelen rond de ongeregeldheden. 'Het feit dat het ondanks de voorbereidingen niet gelukt is ernstige bedreigingen en ongeregeldheden te voorkomen, betreuren we enorm', aldus de politie in een eerdere verklaring. 'Het feit dat door de ongeregeldheden de situatie dusdanig onveilig was dat de demonstratie moest worden afgelast, is ernstig.'
Van de Nederlandse wet, én de Nederlandse rechter, mag Staphorst een intocht met Zwarte Piet houden. Zelfs het College voor de Rechten van de Mens acht een verbod op Zwarte Piet niet nodig. Organisatoren dienen er wel rekening mee te houden dat Zwarte Piet als discriminatie kan worden ervaren; dus matig u, is het advies.
Flikker Op Zwarte Piet is een uitermate exclusief denkende organisatie. Enig begrip voor een volksfeest uit is uit den boze. Zwarte Piet moet met wortel en al worden uitgeroeid, dat is discriminatie ten voeten uit. Wat de leden van Amnesty Amsterdam daar zi8jn gaan doen, is mij een raadsel. Voor die clubs daarom hier de definitie van Inclusief Denken, een definitie die al meer dan 56 jaar oud is:
Inclusief denken
Niets is moeilijker dan een oude denkwijze, een oud denkpatroon op te geven en zich een nieuwe wijze van denken eigen te maken. Toch is dit het eerste dat moet gebeuren. Dit omzetten van ons denken, dit om-denken, gaat aan een nieuw handelen vooraf. Daarom kan niet voldoende nadruk worden gelegd op de primaire noodzaak van een ander denken.
Tegenover het oude antagonistische, exclusieve denken zou ik als adequaat antwoord op de totaal veranderde situatie willen stellen: een nieuw inclusief denken.
Daaronder versta ik een denken, dat er principieel van uit gaat dat mijn heil (geluk, leven, welvaart) niet verkregen wordt ten koste van of zonder de ander, maar dat het alleen verkregen kan worden als ik tegelijk het heil van de ander beoog en bevorder.
Deze uitspraak is niet idealistisch, maar realistisch. De bedoeling is niet dat het edeler of mooier is om het heil van de ander te bevorderen, maar dat het verstandiger is. En dat het daarom niet onedel en laag is om alleen voor eigen heil en welvaart te werken, maar dwaas.
Dr. F. Boerwinkel, Inclusief denken, Een andere tijd vraagt een ander denken, 1966, uitgever Paul Brand.
1 Dit betekent niet, dat men eerst met een nieuw denken klaar moet zijn, voor men tot nieuw handelen kan komen. Dit is een voortdurende wisselwerking: elk begin van nieuw handelen versterkt ook weer een nieuw denken.